لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

شیرین عبادی: صبر مردم هم حدی دارد


شیرین عبادی در بروکسل، پس از انتخابات ریاست جمهوری
شیرین عبادی در بروکسل، پس از انتخابات ریاست جمهوری
روز جهانی اقدام برای اعلام همبستگی جهانیان با جنبش مسالمت‌آمیز مردم ایران در آمستردام هلند برگزار شد.

شیرین عبادی که خود از دست‌اندرکاران برگزاری این روز جهانی است در گفت‌وگو با رادیو فردا از برگزاری این مراسم در آمستردام می‌گیود.

شیرین عبادی: امروز در آمستردام مراسمی با حضور بیش از دو هزار نفر برگزار شد. همه متحد برای ایران، با مردم ایران که در جریانات اخیر دستگیر شدند یا به قتل رسیدند همدردی می‌کردند. این مراسم همزمان در ۵۰ کشور و ۱۲۰ شهر اجرا شد.

رادیو فردا: چه گروه‌هایی در آنجا شرکت داشتند؟

شیرین عبادی: هم ایرانی‌ها، هم غیرایرانی‌ها بودند. از سوی برگزارکنندگان خواهش شده بود که پرچم‌های سیاسی خودشان را نیاورند. تم گردهم‌آیی اتحاد برای ایران بود. بنابراین هر کس با هر سلیقه و مسلک و مرامی که داشت می‌توانست شرکت کند. مسئله فقط درخواست آزادی افرادی بود که در حوادث اخیر دستگیر شدند و بازگشت آرامش به ایران.

رادیو فردا: خانم عبادی، این گردهم‌آیی چه مدت قرار است ادامه داشته باشد؟

شیرین عبادی: این گردهم‌آیی در یک مرحله فعلاً روز سوم مرداد در ۵۰ کشور و ۱۲۰ شهر طراحی شده بود. در صورت لزوم در آینده بازهم طراحی خواهد شد. ولیکن این مراسم فقط قرار بود در یک روز باشد.

رادیو فردا: اینجا در پراگ، خانمی که از سازمان عفو بین‌الملل بود، گفت تا روز ۱۳ اوت هر روز غروب‌های غیر تعطیل اداری می‌آیند و جلوی سفارت می‌ایستند. آیا این برنامه فقط برای پراگ است یا برای همه جاست؟

شیرین عبادی: گروه‌های مختلف می‌توانند برنامه‌های گوناگون اجرا کنند. ولی ما فقط یک روز را اعلام کرده بودیم.

رادیو فردا: این مراسم به چه صورتی برگزار شد؟

شیرین عبادی: سخنرانان متعددی، ایرانی و هلندی آمدند و دو گروه موسیقی هم برنامه اجرا کردند.

رادیو فردا: شما خودتان هم سخنرانی داشتید؟

شیرین عبادی: من هم سخنرانی داشتم.

رادیو فردا: موضوع سخنرانی شما چه بود؟

شیرین عبادی: موضوع سخنرانی من حول حوادثی بود که بعد از انتخابات در ایران اتفاق افتاد، تجزیه و تحلیل این حوادث، این که چگونه می‌شود اعتماد را به مردم برگرداند و مردم را به حکومت نزدیک‌تر کرد، که در این خصوص من گفتم که بایستی حداقل پنج شرط اتفاق بیافتد و آن این که خشونت‌های دولتی قطع شود، کلیه افرادی که بعد از انتخابات دستگیر شده‌اند، بدون قید و شرط فوراً آزاد شوند.

سوم این که رسانه‌ها آزاد باشند و سانسور دولتی از بین برود و چهارم این که به خانواده قربانیان خشونت‌های اخیر و همچنین مصدومان خسارت پرداخت شود و از همه مهم‌تر انتخابات باطل شود و انتخابات دیگری تحت نظارت سازمان ملل متحد برگزار شود. در این صورت است که اعتماد مردم به سیستم و حکومت مجدداً جلب خواهد شد. در غیر این صورت دیدیم که مردم به چه صورت ناراضی بودند، چگونه به خیابان‌ها آمدند برای این که حرفشان را بزنند.

رادیو فردا: در مورد اعزام نماینده ویژه سازمان ملل صحبتی شد؟

شیرین عبادی: بله. از آنجا که به مردم صلح‌طلب که آرام در خیابان راه می‌رفتند شلیک شده بود و تعداد کثیری کشته شده بودند، از آنجا که در ساعت سه بعد از نیمه‌شب به خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران حمله شده بود و پنج دانشجو با شلیک گلوله کشته شده بودند و از آنجا که دولت هم ادعا می‌کند که این مردم هستند که خودشان به خودشان شلیک کردند و به هیچ وجه بسیج یا ماموران دولتی در صحنه حتی مسلح نبودند، بنابراین برای رسیدگی به این اختلافات و این ادعاها باید یک مقام ثالث و بی‌طرف موضوع را بررسی کند و چون در ایران تقریباً همه درگیر شدند، بنابراین بهترین حالت آن است که سازمان ملل متحد گزارش‌گر ویژه‌ای به ایران بفرستد.

در این ارتباط من درخواستم از آقای بان کی مون این است که شخصاً به ایران بیاید. همان طور که به میانمار رفتند و مسائل را بررسی کردند، بایستی به ایران هم بیایند. خشونت‌های دولتی در ایران متوقف نشده. البته مردم خوشبختانه بسیار صبورانه تحمل می‌کنند. ولیکن صبر مردم هم حدی دارد.

من درخواست می‌کنم قبل از این که ایران تبدیل به زیمبابوه دیگری بشود، آقای بان کی مون به ایران بیایند و گزارشی تهیه کنند برای مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در دسامبر باید راجع به آن صحبت کنند و وضعیت ایران را گزارش کنند. خودشان بیایند به ایران با طرف‌های درگیر در ماجرا و همچنین با مردم و خصوصاً با خانواده افرادی که کشته شدند ملاقات کنند و دریابند که حقیقت چیست.

رادیو فردا: خانم عبادی، پیام‌هایی از شخصیت‌ها یا سازمان‌های دیگر داشتید که خودشان نتوانسته بودند بیایند، ولی پیام فرستاده بودند؟

شیرین عبادی: بله داشتیم. این را مجریان خواندند.

رادیو فردا: از ایران چه طور؟ از ایران بودند؟ اعلام همبستگی‌هایی رسید؟

شیرین عبادی: ما اساساً مایل نیستیم افرادی را که در ایران هستند درگیر این گونه مسائل کنیم. زیرا خشونت دولتی در ایران زیاد است. به همین دلیل از ایران قبلاً اعلام شده بود که عده‌ای از مردم می‌خواهند در اعتراض به آن چه اتفاق افتاده، در همین روز هم‌پای ما به خیابان‌ها بیایند.

ما خواهش کردیم که این کار را نکنند. برای این که به خیابان آمدن مردم بهانه دیگری دست حکومت می‌داد که مجدداً سرکوب کند. ما ضمن تشکر از پیام‌هایی که از داخل ایران رسیده بود، هیچ کدام از آنها را نخواندیم، برای این که نمی‌خواهیم برای مردم که تاکنون جانانه پای خواسته‌های خود ایستاده‌اند، بیش از این هزینه تولید کنیم.

رادیو فردا: عده جمعیتی که آمده بودند آنجا را حدوداً چقدر برآورد می‌کنید؟

شیرین عبادی: تعداد افرادی که آمده بودند دو هزار نفر می‌شد. طبق گفته پلیس.

رادیو فردا: چه مدت طول کشید؟ از کی شروع شد و کی تمام شد؟

شیرین عبادی: سه ساعت طول کشید.

رادیو فردا: محل برگزاری جلوی نمایندگی جمهوری اسلامی بود؟

شیرین عبادی: خیر. در آمستردام در میدان بزرگ شهر، جلو موزه بزرگ شهر.
XS
SM
MD
LG