لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۰

تجهیز بمب‌افکن‌های ب ۲ آمریکا به بمب‌های ۱۵ تنی سنگرشکن


بمب هدایت‌شونده سنگرشکن، عکس متعلق به سال ۲۰۰۳
بمب هدایت‌شونده سنگرشکن، عکس متعلق به سال ۲۰۰۳
به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، نیروی هوایی آمریکا اولین سری از بمب‌های سنگرشکن ۱۵ تنی محصول شرکت «بوئینگ» را دریافت کرده است که قادرند به تاسیسات و ساختارهای زیرزمینی نفوذ کرده و آنها را تخریب کنند.

این بمب‌ها برای حمل توسط بمب‌افکن‌های مدل ب ۲ طراحی و ساخته شده‌اند. سخنگوی نیروی هوایی آمریکا در بیانیه کوتاهی اعلام کرد که این نیرو بمب‌های سنگرشکن جدید را از ماه سپتامبر دریافت کرده است.

نیروی هوایی آمریکا در سال ۲۰۰۹ اعلام کرده بود که شرکت «بوئینگ» ۱۶ عدد از این بمب‌ها را به زودی خواهد ساخت. سخنگوی نیروی هوایی در بیانیه تازه خود در مورد تعداد بمب‌هایی که این نیرو دریافت کرده است اطلاعاتی نداد. شرکت «بوئینگ» در ماه اوت امسال یک قرارداد ۳۲ میلیون دلاری با نیروی هوایی آمریکا امضا کرده است که شامل هشت مورد از این بمب‌های جدید است.

فرماندهان نیروی هوایی آمریکا در ماه سپتامبر اعلام کرده بودند که روند انطباق این تسلیحات جدید با بمب‌افکن‌های ب ۲ را تکمیل کرده و به این ترتیب توانایی تهاجمی و تخریبی این بمب‌افکن‌ها در حمله به تاسیسات زیرزمینی به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

خبرگزاری بلومبرگ یادآوری می‌کند که این بمب‌های ۱۵ تنی نیرومند‌ترین سلاح‌های تخریبی متعارف ارتش آمریکا هستند. وزن و قدرت انفجاری آن شش برابر بمب‌های دو هزار و ۵۰۰ کیلویی است که تاکنون نیروی هوایی آمریکا برای حمله و تخریب تاسیسات زیرزمینی هسته‌ای، شیمیایی یا میکروبی از آنها استفاده می‌کرده است.

تاسیسات زیرزمینی ایران

بمب‌افکن‌های ب ۲ به شکلی طراحی و ساخته شده‌اند که توسط رادارهای معمولی قابل ردیابی و تشخیص نیستند. این تنها مدل از هواپیماهای نظامی آمریکاست که می‌تواند از دیوار دفاع ضدهوایی که حدس زده می‌شود در کره شمالی و ایران وجود دارند به راحتی عبور کند. در عین حال تنها بمب‌افکنی است که می تواند بمب سنگرشکن جدید را حمل کند.

بمب‌افکن‌های ب ۲ در سال‌های اخیر اهداف نظامی در افغانستان وعراق را بمباران کرده‌اند. در ماه مارس امسال نیز سه فروند از این هواپیما‌ها در یک پرواز مستقیم از ایالت میسوری به لیبی، در ساعت‌های اول عملیات ناتو در خاک لیبی شرکت کرده و ۴۵ بمب را روی اهداف تعیین شده فرو ریختند.

خبرگزاری بلومبرگ می‌افزاید که در مورد قدرت بمب‌های سنگرشکن جدید اطلاعات رسمی چندانی منتشر نشده است. در خبری که در دسامبر سال ۲۰۰۷ توسط روابط عمومی نیروی هوایی آمریکا منتشر شد گفته شده بود که این بمب‌ها پوشش فولادی مستحکم‌تری دارند و قبل از انفجار می‌توانند به عمق ۷۰ متری زیرزمین نفوذ کنند.

طول این بمب حدود ۷ متر و حامل دو هزار و ۶۰۰ کیلو مواد منفجره است و توسط سیستم هدف‌یاب ماهواره‌ای هدایت می‌شود. وزارت دفاع آمریکا در ماه ژوییه سال ۲۰۰۹ رسما از کنگره آمریکا خواست که با تسریع اختصاص بودجه به این طرح روند تولید و تحویل آن به نیروهای مسلح آمریکا را تسریع کند.

ضرورت‌های عملیاتی

وزارت دفاع آمریکا در درخواست خود گفت که برای حمله به تاسیسات زیرزمینی در مناطق خطرناک به یک چنین تسلیحاتی نیاز مبرم دارد. فرماندهان نیروهای مسلح آمریکا در منطقه خاورمیانه و آسیای شرقی نیز اخیرا بر ضرورت و اهمیت این نوع تسلیحات تاکید کرده‌اند.

تاسیسات هسته‌ای ایران در منطقه‌ای با وسعت یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر پراکنده‌اند و برخی از آنها زیر زمین یا در عمق کوه‌ها ساخته شده‌اند. اداره اطلاعات و امنیت وزارت دفاع آمریکا در گزارش سال جاری خود به مجلس قانون‌گذاری آمریکا بر این نکته تاکید کرده است.

برخی از کار‌شناسان امور تسلیحاتی و هسته‌ای معتقدند که تاسیسات هسته‌ای ایران در مرکز فوردو در نزدیکی قم که اخیرا آغاز به کار کرده است، در عمق ۹۰ متری زیر زمین ساخته شده است.
XS
SM
MD
LG