لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

هيات منصفه مطبوعات روزنامه‌ بهار را «مجرم» تشخيص داد


آخرین شماره روزنامه بهار تا پیش از توقیف، روز شنبه، چهارم آبان، منتشر شد.
آخرین شماره روزنامه بهار تا پیش از توقیف، روز شنبه، چهارم آبان، منتشر شد.
هيات منصفه مطبوعات، روز يکشنبه، چهارم خرداد ماه، بار دیگر روزنامه‌ بهار را مجرم تشخيص داد و آن را مستحق تخفيف در مجازات ندانست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جلسه رسيدگی به پرونده روزنامه «بهار» در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی مدير خراسانی و با حضور اعضای هيات منصفه مطبوعات برگزار شد.

بهار نخستين روزنامه‌ای است که پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی توقيف شد.

دلیل این توقیف انتشار مقاله‌ای در شماره يکم آبان ۹۲ این روزنامه با عنوان «امام، پيشوای سياسی يا الگوی ايمانی؟» به قلم علی اصغر غروی، نماينده نهضت آزادی در اصفهان، بود که نويسنده آن، با زير سوال بردن واقعه «غدير خم» به عنوان روز تعيين علی ابن ابيطالب به عنوان «جانشين پيامبر اسلام» نوشته بود که کلمات امام اول شيعيان در کتاب نهج البلاغه، «آشکارا بيانگر اين حقيقت است که خلافت، امری انتصابی از جانب خداوند نيست و جانشين سياسی رسول خدا بايد توسط مردم انتخاب شود».

اکنون هيات منصفه مطبوعات اعلام کرده است که سعيد پورعزيزی مديرمسئول روزنامه‌ بهار با اتهامات فعاليت تبليغی عليه نظام، پخش شايعات و مطالب خلاف واقع، ترويج مطالبی که به اساس جمهوری اسلامی ايران لطمه وارد می‌کند و نقل مطالب از گروه‌های مخالف داخلی به نحوی که تبليغ آن گروه‌ها محسوب می‌شود، مجرم شناخته شد.

سعید پورعزیزی پیش از این در پانزدهم دی‌ماه ۹۲ از سوی دادگاه در برخی موارد اتهامی «مجرم» شناخته شده‌بود ولی وی به حکم صادره اعتراض کرده‌بود.

علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشتر مقاله چاپ شده در روزنامه بهار را «نوعی تحريف تاريخ اسلام» دانسته که به گفته وی، «در ايجاد اختلاف‌های مذهبی نيز نقش داشته است».

آقای جنتی در این مورد افزوده بود: «متاسفانه روزنامه بهار در يک‌ و نيم سال گذشته، چند مورد تخلف داشته و در اين رابطه، تذکرات کتبی به آن داده شده، اما اين روزنامه توجهی نکرده است. بنابراين مجموع نظرات اعضای هيات نظارت بر مطبوعات، به توقيف اين روزنامه انجاميد».

قوه قضائيه ايران از ابتدای دهه ۱۳۸۰ تا کنون بيش از ۱۲۰ نشريه را به اتهام‌های مختلف تعطيل کرده و شماری از روزنامه‌نگاران نيز با احکام زندان روبه‌رو شده‌اند.
XS
SM
MD
LG