لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

آیا ارزان‌ترین خودرو جهان در ایران تولید می‌شود؟


گروه تاتا موتورز که خودرو تاتا نانو ارزان‌ترین خودرو جهان را تولید می‌کند مذاکراتی را با ایران خودرو برای تولید خودروهای ارزان قیمت در ایران آغاز کرده است.

تاتا موتورز بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی هند است. این شرکت در سال ۱۹۴۵ توسط جهانگیر تاتا از پارسیان هند بنیان نهاده شد. تا تا موتورز هم اکنون صاحب دو شرکت انگلیسی جگوار و لندروور است.

مشهورترین محصول این شرکت تاتا نانو است که به دلیل قیمت بسیار پایین و اقتصادی بودنش در جهان مشهور است. این خودرو حدود ۲۵۰۰ دلار قیمت دارد.

خبرگزاری تسنیم گزارش داده که شرکت خودروسازی تاتا موتورز هند در حال مذاکره با خودروسازان ایرانی برای یک سرمایه گذاری مشترک برای مونتاژ خودروهای بنزینی تولیدی این کشور در ایران است.

منابع هندی گفته‌اند، تاتا موتورز در حال مذاکره با ایران خودرو برای سرمایه گذاری مشترک جهت ایجاد واحدهای مونتاژ خودروهای بنزینی تولید این شرکت از جمله مدل‌های جدید آن از جمله تیاگو، بولت و زست است.

آنطور که تسنیم گزارش داده تاتا موتورز مونتاژ این خودروها را طی کمتر از ۲ سال آینده در ایران آغاز خواهد کرد.

تاتا موتورز ابتدا قصد دارد سالانه یکصد هزار دستگاه خودرو به بازار ایران صادر کند، اما این رقم به تدریج افزایش خواهد یافت. تولید در کارخانه‌ای در حاشیه تهران و مشهد تا سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد شد.

تاتا نانو، تقریباً در کوچک‌ترین کلاس خودرویی قرار دارد و برای بازار هند ساخته شده است. این خودرو بسیار کم مصرف است به گونه‌ای که در بزرگراه‌ها با یک لیتر ۲۶ کیلومتر و در داخل شهر با یک لیتر ۲۲ کیلومتر راه می‌پیماید.

منابع هندی گفته‌اند، تاتا موتورز در حال مذاکره با ایران خودرو برای سرمایه گذاری مشترک جهت ایجاد واحدهای مونتاژ خودروهای بنزینی تولید این شرکت از جمله مدل‌های جدید آن از جمله تیاگو، بولت و زست است.



این خودرو در اصل در هندوستان برای خانواده‌هایی که با موتورسیکلت تردد می‌کردند و توان خرید خودرو را نداشتند طراحی شده است.

این خودروی ۲ سیلندر با حجم موتور ۶۳۰ سی‌سی، ۴۰ اسب بخار قدرت دارد. قدرت این خودرو از پراید حدود ۲۰ اسب‌بخار کمتر است. وزن آن نیز ۶۰۰ کیلوگرم برآورد می‌شود که این عدد ۲۷۰ کیلوگرم از پراید کمتر است.

تاتا نانو در تست‌های تصادف نتوانسته هیچ ستاره ایمنی به‌دست آورد و از نظر ایمنی خودرویی بسیار ضعیف ارزیابی می‌شود.

تاتا نانو با قیمت ۲۵۰۰ دلار ارزان‌ترین خودرو در جهان (حدود 9 میلیون تومان) است. اگر این خودرو به‌صورت CBU به ایران وارد شود حدود ۱۴ میلیون تومان قیمت خواهد داشت، ولی اگر این خودرو با ساخت داخل بالای ۵۰ درصد در ایران تولید شود قیمت این خودرو می‌تواند حدود 12 میلیون تومان باشد.

البته طبق گفته‌ها هنوز صحبتی از «نانو» به میان نیامده است ولی هر سه خودروی زست، تیاگو و بولت کمتر از هشت هزار دلار قیمت دارند و احتمالاً به‌عنوان خودروهای ارزان‌قیمت برای کامل کردن سبد محصولات ایران‌خودرو در نظر گرفته شده‌اند. تیاگو با موتور سه سیلندر و حجم موتور ۱۲۰۰ سی سی نیروی 84 اسب‌بخار تولید می‌کند.

دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، داشبورد خنک‌کننده، تهویه هوای اتوماتیک، سنسور پارک عقب و اتصال USB برای شارژ و اتصال به گوشی هوشمند ازجمله امکانات این خودروی چهار هزار و ۷۰۰ دلاری است. نام پیشین این خودرو زیکا بود که به دلیل شباهت با ویروس کشنده آمریکای جنوبی به تیاگو تغییرنام داد و انتظار می‌رود با استقبال زیادی در بازار مواجه شود. این خودرو در صورت تولیدی شدن در ایران می‌تواند حدود ۲۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد و هم قیمت خودرو پراید باشد. تاتا بولت با شش هزار و ۸۰۰ دلار از دیگر خودروهایی است که هم اکنون ایران خودرو و تاتا موتورز سرگرم مذاکره بر سر آن هستند.

این خودرو هاچ بک با موتور ۱۲۰۰ سی سی خود توان تولید ۸۴ اسب بخار را دارد و هم اندازه پژو ۲۰۶ است ولی از پژو ۲۰۶ تیپ دو حدود ۱۰ اسب بخار قوی‌تر است.

تاتا زست هم نمونه صندوقدار شده تاتا بولت است و با ۷ هزار و ۵۰۰ دلار دیگر خودرویی است که احتمال تولیدش در ایران وجود دارد. تاتا زست و تاتا بولت بر روی یک پلت فرم یکسان توسعه پیدا کرده‌اند.

شرکت ایران خودرو هم اکنون به دنبال تولید خودرو ارزان قیمت در این شرکت است و برای همین مذاکرات گسترده‌ای را با شرکت‌ها مختلف آغاز کرده است.

به عنوان نمونه شرکت داتسون که یکی از برندهای زیر مجموعه شرکت نیسان محسوب می‌شود در حال مذاکره با ایران‌خودرو برای تولید خودروهای ارزان‌قیمت در ایران است.

داتسون گو یکی از محصولات اصلی داتسون هم‌اکنون شش هزار دلار قیمت دارد. این خودرو هاچ بک که اندازه‌ای نزدیک به پژو ۲۰۶ دارد دارای موتوری کوچک و کم‌مصرفی با حجم ۱۲۰۰ سی سی است که نزدیک ۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

ایران خودرو در کنار مذاکره با نیسان مذاکراتی را هم با شرکت رنو برای تولید رنو کوئید و با شرکت فیات احتمالاً برای تولید یک خودرو ارزان قیمت در دست انجام دارد.

شرکت فیات که مذاکراتی را برای همکاری با گروه ایران خودرو در دست انجام دارد خودرو فیات موبی را معرفی کرده که می‌تواند گزینه اصلی این شرکت برای تولید یک خودرو ارزان قیمت در ایران باشد.

رنو قصد دارد مدل کوئید که ارزان‌ترین محصول این شرکت است را در ایران تولید کند و آن را به عنوان جایگزین پراید معرفی کند. پیمان کارگر مدیر خاورمیانه رنو اخیراً اعلام کرده است که رنو قصد دارد این محصول را با قیمت ۲۵ میلیون تومان وارد بازار ایران کند.

اگر رنو بتواند کوئید را با قیمت ۲۵ میلیون تومان در ایران تولید کند احتمالاً داتسون هم می‌تواند مدل گو که تنها هزار دلار از کوئید گران قیمت‌تر است را با قیمت زیر ۳۰ میلیون تومان در ایران عرضه کند این عامل سبب تحول در بازار خودروهای ارزان قیمت ایران خواهد شد. تاتا نانو هم اگر در ایران تولید شود می‌تواند قیمتی در حدود ۱۲ میلیون تومان و تاتا تیاگو هم می‌تواند قیمتی در حدود ۲۰ میلیون تومان داشته باشد.

XS
SM
MD
LG