لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

پنج نفر در استان فارس در ملا عام اعدام شدند


طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا
طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا

کمتر از يک هفته پس از ابراز نگرانی دبيرکل سازمان ملل از «افزايش اعدام ها در ايران»خبرگزاری مهر، پنجشنبه، از اعدام پنج نفر در شيراز و شهرستان مرودشت در استان فارس خبر داد.

به گزارش اين خبرگزاری ،چهار نفر از اين افراد، پنجشنبه ۲۷ شهريور، در شيراز و يک نفر نيز در همين روز در شهرستان مردوشت در ملاء عام به دار آويخته شدند.

اين خبرگزاری، اتهام اعدام شدگان را «تجاوز به عنف، مشارکت در آدم ربايی و سرقت مسلحانه توام با شرب خمر»اعلام کرده است.

اين در حالی است که معاون دادستان استان فارس گفته که« تعدادی از اين محکومين علاوه بر محاربه، تجاوز به عنف نيز در پرونده خود داشته اند.»

به گفته معاون دادستان فارس ، که درخبر خبرگزاری مهر اشاره ای به نام او نشده ،اعدام شدگان در قالب مسافربر های شخصی در شهر شيراز و ساير شهرستان های استان فارس« اقدام به زور گيری، آدم ربايی و تجاوز به عنف کرده اند.»

وی اضافه کرد: « پرونده های اين افراد در سال های ۸۸ و ۹۲ در دست بررسی قرارگرفته بوده که در نهايت پس از تائيد تنفيذ حکم از سوی رئيس قوه قضائيه و نظر دادگاه انقلاب تصميم بر اجرای حکم در ملا عام انجام شد.»

اعدام اين افراد درحالی است که کمتر از يک هفته پيش، بان گی‌مون،دبير کل سازمان ملل، در گزارش ساليانه خود از«افزايش اعدامها درايران»ابراز نگرانی کرده بود.

به گزارش ۲۱ شهريور ماه خبرگزاری رويترز،بنا بر اطلاعات دانشکده حقوق کرنل، در سال گذشته ميلادی بين ۶۲۴ تا ۷۲۷ مورد اعدام در ايران انجام شده ،در حاليکه اين رقم در سال ۲۰۱۲ بين ۳۱۴ تا ۵۸۰ نفر بوده است.

بنا بر گزارش اين دانشکده حقوقی، دست‌کم دو هزار نفر در ايران با حکم اعدام روبه‌رو هستند.

صادق آملی لاريجانی،رئيس قوه قضائيه، روز چهارشنبه ۲۶ شهريور، انتقاد دبير کل سازمان ملل از اعدام ها در ايران را«عجيب »خوانده و گفته بود که بيشترين موارد اعدام در کشور مربوط به محکومان مواد مخدر است.

وی همچنين با اشاره به اينکه در گزارش دبير کل سازمان ملل به حکم اعدام برای«فساد فی الارض» اعتراض شده ، گفت که چنين اعدام هايی در ايران برخلاف اعدام در جرايم مواد مخدر، «بسيار اندک» است.

در ماه های گذشته رسانه های ايران خبرهای مختلفی از اجرای احکام اعدام در شهرهای مختلف کشور منتشر کرده اند.

براساس گزارشهای منتشر شده اجرای اين احکام در شهريور ماه نيز ادامه داشته است.
خبرگزاری مهر ۹ شهريور خبر داد که ۶ نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر و يک نفر به اتهام قتل در بندرعباس اعدام شده اند.

همچنين به گزارش خبرگزاری ايرنا، ۲۵ شهريور، يک نفر در شهر قم به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام شد.

اين خبرگزاری ۱۹ شهريور ماه نيز از اعدام دو نفردرهمدان به اتهام «شرارت و تعرض به زنان» خبرداده بود.

XS
SM
MD
LG