لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

ایران میزبان دیپلمات پیشین آمریکا


 کنت کوئين، ديپلمات پيشين آمريکا و رئيس کنونی بنياد «جايزه جهانی غذا»
کنت کوئين، ديپلمات پيشين آمريکا و رئيس کنونی بنياد «جايزه جهانی غذا»

کنت کوئين، ديپلمات پيشين آمريکا و رئيس کنونی بنياد «جايزه جهانی غذا» رهسپار سفری ماجراجويانه به ايران شده است.

آقای کوئين روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در تهران در نشست های مربوط به تکنولوژی کشاورزی، و بزرگداشت نورمن بورلاگ، پدر انقلاب سبز کشاورزی، شرکت می کند.

به نوشته نشريه «دموين رجيستر» چاپ دموين مرکز ايالت آيوا، آقای کوئين روزهای سه‌‌شنبه و چهارشنبه در ايران خواهد بود تا در مراسم بزرگداشت نورمن بورلاگ، که از سوی انستيتوی پژوهش‌های بيوتکنولوژی کشاورزی ايران برگزار می شود، شرکت کند.

سفير پيشين آمريکا در «کنگره علوم غلات»، و «کنفرانس علوم و تکنولوژی بذرهای ايران» هم شرکت خواهد‌کرد. آقای کوئين در ادامه يک رشته سخنرانی و برنامه‌های ديگر به مناسبت بزرگداشت صدمين سال تولد نورمن ارنست بورلاگ، امروز وارد تهران می‌شود.

نورمن بورلاگ، زيست‌شناس و انساندوست آمريکايی است که با القابی همچون «پدر انقلاب سبز کشاورزی»، «بزرگترين مدافع و سخنگوی کشاورزی» و «مردی که يک ميليارد نفر را از گرسنگی نجات داد» از او نام برده می شود. دکتر بورلاگ يکی از انگشت شمار افرادی بود که به خاطر فعاليت های علمی و انساندوستانه اش موفق به دريافت سه جايزه مهم صلح نوبل، مدال آزادی رئيس‌جمهوری، و مدال طلای کنگره آمريکا شد. دکتر بورلاگ سال ۱۳۸۸ در ۹۵ سالگی درگذشت. شيوه های ابداعی او در کشاورزی و بهره گيری از زمين برای افزايش توليد غلات در کشورهای آمريکای لاتين، آفريقا و آسيا موجب نجات ميليون ها نفر از قحطی شده است.

آقای کوئين در بيانيه‌ای گفته‌است:

«زندگی دکتر بورلاگ نشان می‌دهد که مقابله با گرسنگی و کاستن از رنج و مشقت انسان‌ها می‌تواند مردمی را که در سياست، مليت، مذهب يا روابط ديپلماتيک با يکديگر اختلاف اساسی دارند، با يکديگر متحد کند.»

رئيس و کارکنان بنياد جايزه بين المللی غذا بيشترِ وقت خود را در ماه اوت سرگرم فراهم کردن مقدمات سفر به ايران – از جمله تهيه رواديد و مجوزهای لازم از مقامات ايرانی و آمريکايی – بودند، اما اجازه سفر در لحظات آخر به دستشان رسيد.

آقای کوئين سه‌شنبه گذشته رواديدش را دريافت کرد. يکی از اعضای شورای مشاوران جايزه جهان غذا ناگزير‌‌شد برای دريافت ويزای وی به ايرلند برود، چون آقای کوئين برای جشن ازدواج دخترش در بريتانيا بود.

اما مجوز وزارت خزانه داری آمريکا برای سفر آقای کوئين و همراهان بالاخره روز پنجشنبه پيش واصل شد.

آقای کوئين و همسرش قصد دارند بعد از سفر ايران، برای جشن چهلمين سال ازدواج خود به يونان و ترکيه سفر کنند.

-----------------------------------------------------

منبع: صدای آمریکا

XS
SM
MD
LG