لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

​رکوردزنی در مصرف بنزین در ایران: روزانه ۱۰۰ ميليون ليتر


داده‌های رسمی در ایران حاکی از آن است که طی ۱۵ روز گذشته در آغاز سال ۹۳ به طور متوسط روزانه ۱۰۰ ميليون ليتر بنزين در کشور مصرف شده است.

اين رقم در روز دوازدهم فروردين حتی به ۱۰۰ ميليون و ۷۰۰ هزار ليتر نیز بالغ شده است.

خبرگزاری مهر روز جمعه، ۱۵ فروردين‌ماه، با استناد به آمارهای شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی ايران گزارش داد که مصرف بنزين در ۲۷ اسفندماه سال گذشته اوج گرفته و بعد از ثبت رکورد مصرف بنزين حدود ۹۹ ميليون ليتر بنزين در آخرين روز سال ۱۳۹۲، متوسط مصرف اين فراورده استراتژيک نفتی برای نخستين بار در تاريخ صنعت نفت کشور سه رقمی شده است.

ايران طی پانزده روز گذشته کلا ۱.۵ ميليارد ليتر مصرف بنزين داشته است.

بر اساس آمارهای سالانه شرکت ملی پالايش و پخش فراورده‌های نفتی ايران که در وب‌سايت رسمی اين شرکت درج شده است، متوسط مصرف بنزين ايران در سال ۹۱ روزانه حدود ۶۳ ميليون و ۵۰۰ هزار ليتر بوده است.

خبرگزاری مهر نيز می‌نويسد که سال گذشته متوسط مصرف روزانه بنزين کشور حدود ۷۰ ميليون ليتر بوده است.

اوج گرفتن مصرف بنزين و ثبت رکورد تاريخی مصرف سه رقمی در حالی است که بنا به گزارش‌ها، دولت و مجلس برای تعيين قيمت بنزين و گازوئيل به عنوان دو فراورده پرطرفدار نفتی کشور مذاکره می‌کنند.

دولت طی چند روز گذشته قيمت نفت کوره، نفت سفيد، گاز و گاز مايع ال‌پی‌جی را افزايش داد، اما هنوز درباره بنزين، گازوئيل و «ال‌ان‌جی» تصميمی گرفته نشده است.

خبرگزاری مهر می‌نويسد که تصميم به افزايش قيمت بنزين در سال جاری تا آخر فروردين‌ماه به تعويق انداخته شده است.

رکوردهای مصرف بنزين در ناوگان هوايی ايران

به گزارش مهر، رکوردهای مصرف بنزين در تعطيلات نوروز سال ۹۳ تنها دامن بنزين خودروها را نگرفت، بلکه در اين مدت رکورد عرضه و مصرف بنزين در ناوگان هوايی کشور هم شکسته شده است.

بر اساس اين گزارش، آمارهای شرکت ملی پالايش و پخش فراورده‌های نفتی ايران نشان می‌دهد که از ۲۸ اسفندماه تا ۱۴ فروردين‌ماه سال جاری حدود ۷۰ ميليون ليتر انواع سوخت و بنزين تحويل ناوگان هواپيمايی کشور شده است.

علی هرندی، رئيس مرکز سوخت‌گيری هواپيمايی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ايران، به خبرگزاری مهر گفته است که در بازه زمانی ٢٩ اسفندماه ٩٢ تا ٩ فروردين‌ماه امسال، بيش از ٤٦ ميليون ليتر بنزين به خطوط هواپيمايی کشور تحويل داده شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ٢٢,٥ درصد افزايش داشته است.

اين گزارش می‌افزايد که در تعطيلات نوروزی سال جاری به طور متوسط روزانه به ۶۰۰ تا ۶۹۰ فروند هواپيما سوخت‌رسانی شده و اين در حالی است که متوسط مصرف بنزين هواپيما در روزهای عادی سال روزانه حدود دو ميليون ليتر بوده است.
XS
SM
MD
LG