لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۸

رزمایش ارتش ایران در محدوده‌ای به وسعت دو میلیون کیلومتر مربع


فرزاد اسماعیلی فرمانده پدافند هوایی، سید عبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده کل ارتش، دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی و کیومرث حیدری جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش.
فرزاد اسماعیلی فرمانده پدافند هوایی، سید عبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده کل ارتش، دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی و کیومرث حیدری جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش.

عبدالرحيم موسوی، جانشين فرمانده ارتش ايران از برگزاری رزمايش اين نيروی نظامی در چهارم تا دهم دی ماه و در محدوده ای به وسعت «حدود ۲ ميليون و ۲۰۰هزار کيلومتر مربع» خبر داد و گفت که در اين رزمايش، مبارزه با تروريسم هم تمرين می شود.

جانشين فرمانده ارتش ايران در مورد رابطه ارتش و سپاه گفت: «البته گاهی رقابت‌های پنهانی هم با هم داریم که این رقابت‌ها هرروزه است، اما هم سپاه و هم ارتش برای یک آرمان یعنی آرمان انقلاب اسلامی و تحت یک پرچم و تحت یک فرماندهی که فرمانده معظم کل قواست، عمل می‌کنند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالرحيم موسوی، روز پنجشنبه ۲۷ آذر، در يک نشست خبری با حضور تعدادی از فرماندهان ارشد ارتش، نام رزمايش را «رزمايش بزرگ محمد رسول الله» و شعار آن را «نمايش اقتدار و صلح و دوستی پايدار در سايه وحدت اسلامی و منطقه» اعلام کرد.

به گفته آقای موسوی در روز آخر اين رزمايش «رژه بزرگ يگان های سطحی و زير سطحی» برگزار می‌شود که محدوده آن در دريا، از شمال اقيانوس هند تا شرق تنگه هرمز خواهد بود.

جانشين فرمانده ارتش ايران همچنين گفت که سلاح‌ها و تاکتيک‌های جديد در اين رزمايش تست و مورد ارزيابی قرار می‌گيرند.

خبر برگزاری اين رزمايش کمتر از ۲۰ روز پيش از آن اعلام می شود که آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی از نيروهای مسلح ايران خواسته بود تا آمادگی خود را بدون در نظر گرفتن آنچه که او «محاسبات سياسی» خواند، مرتباً افزايش دهند.

«اطلاعيه می‌دهيم که بيگانگان منطقه را ترک کنند»

حبيب‌الله سياری، فرمانده نيروی دريايی ارتش نيز در اين نشست خبری گفت که در اين رزمايش «موشک‌های سطح به سطح، ساحل به دريا، زمين به هوا و هوا به سطح » آزمایش خواهند شد.

وی اضافه کرد: «منطقه ای را بعنوان منطقه تيراندازی مشخص کرده‌ايم که اژدر و موشک در آن شليک می‌کنيم و اطلاعيه می‌دهيم که بيگانگان منطقه را ترک کنند.»

فرمانده نيروی دريايی ارتش با بيان اينکه اين کار طبق قوانين بين المللی است، تاکيد کرد: «هرکه منطقه را ترک نکند، عواقب آن با خودش خواهد بود.»

به گفته آقای سياری، از ناظران خارجی برای حضور در اين رزمايش دعوت نشده است.

حسين چيت فروش، سخنگوی نيروی هوايی ارتش نيز خبر داد که دراين رزمايش موشک‌های «جديد و مختلفی» تست خواهند شد. وی اشاره ای به نوع اين موشک ها نکرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايی ارتش ايران در اين نشست خبری گفت که تمام «پروازهای فرامنطقه‌ای» در طول رزمايش رصد خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری تسنيم، فرزاد اسماعيلی، اضافه کرد:«همواره در رزمايش‌های ارتش تمام هواپيماهای جاسوسی، شناسايی و جنگنده از فضای رزمايش دور شده‌اند و در رزمايش هفته آتی نيز همين‌گونه خواهد بود.»

برگزاری رزمايش ارتش ايران درحالی است که در ماه های گذشته بزرگترين رزمايش مين‌روبی آمريکا و متحدانش در خليج فارس، دريای عمان، خليج عدن، دريای سرخ و بخشی از اقيانوس هند در منطقه‌ای به وسعت ۵/۸ ميليون کيلومتر مربع برگزار شده است.

در ماه گذشته و همزمان با مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵، رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران گزارش‌های متعددی از توان موشکی ايران برای «حمله به اسرائيل» و همچنين موشک‌هايی منتشر کردند که جمهوری اسلامی در اختيار گروه‌های مسلح فلسطينی و لبنانی قرار داده‌است.

XS
SM
MD
LG