لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۸

زنگنه: تکليف خود را برای دور زدن تحريم ها انجام می دهيم


بيژن نامدار زنگنه
بيژن نامدار زنگنه

وزير نفت ايران می گويد که نوک حمله تحريم ها به سمت صنعت نفت ايران نشانه رفته است، اما صنعت نفت تا حدودی توانسته است از شرايط تحريم فاصله بگيرد.

به گزارش خبرگزاری شانا، بيژن نامدار زنگنه وزير نفت ايران پنج شنبه ۱۳ شهریور ماه اعلام کرد که « کشورهای غربی و آمريکا خواسته اند با تحريم صنعت نفت کشور را دچار مشکل کنند اما همچنان به سمت هدف هايمان پيش می رويم».

آقای زنگنه چهارشنبه نيز در واکنش به تحريم های هفته گذشته آمريکا عليه برخی اشخاص و شرکتهای ايرانی و خارجی به اتهام نقض تحريم های قبلی آمريکا عليه اين کشور اعلام کرده بود که «پشت سد تحريم نمی مانيم».

به گزارش شانا، وی تاکيد کرد که « تحريم های غيرقانونی و ظالمانه را به رسميت نمی شناسيم و تکليف خود را برای دور زدن تحريم ها انجام می دهيم».

در همين زمينه، خبرگزاری رويترز ۱۲ اريبهشت ماه با اشاره به گفته های وزير نفت ايران درباره دور زدن تحريم ها گزارش داد که بر خلاف تحريمهای غرب، صادرات نفت ايران در ماه ژوئيه نسبت به دور مشابه سال گذشته نزديک به ۳۰ درصد افزايش يافت که عمده علت آن اوج گيری واردات نفت چين از ايران در اين بازه زمانی بوده است.

ماه گذشته نيز اداره اطلاعات انرژی آمريکا نيز گزارش داد که صادرات نفت ايران در چهار ماه اول سال ۲۰۱۴ تا ۴۰ درصد افزايش يافته است.

آمريکا هفتم شهريور تحريم های جديدی عليه ۲۵ شخص و شرکت از جمله شرکت های کشتيرانی،‌ هواپيمايی و بانک های ايرانی و خارجی را هدف وضع کرد.

وزارت خرانه داری آمريکا طی بيانيه ای اعلام کرد که اين اشخاص و شرکت ها به دليل نقش آنها در برنامه موشکی و هسته ای،‌ دور زدن تحريم ها و همچنين حمايت از تروريسم مورد تحريم قرار گرفته اند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، و ديگر مقامات جمهوری اسلامی با انتقاد از وضع اين تحريم ها را در آستانه مذاکرات ايران و شش قدرت جهانی بر سر رسيدن به توافق جامع هسته ای، اعلام کرده اند که اين تحريم ها «بر خلاف روح توافق ژنو است».

اظهارات زنگنه مبنی بر ادامه دور زدن تحريم ها، در حالی است که رويترز می نويسد که در گذشته نيز نفتکشهای ايرانی با ارسال سيگنال های اشتباه سعی در سردرگم کردن سيستم های بين المللی رديابی کشتی ها داشتند. بر اساس اين گزارش، همچنين شرکت ملی نفت‌کش ايران با تغيير نام و مالکيت کشتی های خود سعی در مقابله با تحريم های غرب داشت.

صادرات نفت ايران بعد از تحريم های غرب از ۲.۵ ميليون بشکه در روز به حدود يک ميليون بشکه سقوط کرد، اما بعد از توافق شش ماهه هسته ای ژنو، دوباره صادرات نفت ايران افزايش يافت.

ايران قبلا نيز از طريق برخی واسطه ها، مانند نيروهای نظامی يا اشخاصی مانند بابک زنجانی سعی در دور زدن تحريم ها کرده بود، موضوعی که مقامات وزارت نفت کنونی ايران می گويند که «نه تنها اين کار نتيجه ای نداشته، بلکه منابع ملی به هدر داده شده است».

آقای زنگنه در اين زمينه روز پنج شنبه اعلام کرد که «از رانت و رانت دهی به شدت متنفرم، درست نيست افراد به چيزی که حقشان نيست از طريق نفت دست پيدا کنند. به بهانه وجود شرايط سخت نمی توان مقررات را ناديده گرفت و آن را دور زد، دور زدن مقررات زمينه را برای فساد مهيا و راه را برای مفسدان باز می کند».

او در ادامه گفت که برداشتن مقررات همانند برداشتن ستون های يک بناست که باعث می شود تمام ساختمان بر سر ساکنان آن آوار شود.

XS
SM
MD
LG