لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۱

افخم: تاکنون با طرح قطع اتصالات سانتريفيوژها موافقت نشده است


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران می گويد تاکنون طرح پيشنهادی قطع اتصالات تزريق اورانيوم به سانتريفيوژها در تاسيسات هسته‌ای ايران مورد موافقت قرار نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری ايسنا،مرضيه افخم، سه شنبه ۱ مهر،در واکنش به اين طرح تصريح کرد:«در روند مذاکرات فنی و کارشناسی، طرح‌ها و ابتکارات مختلفی ازسوی هيات‌ها ارائه و مورد نقد و بررسی قرارمی گيرد.»

وی افزود:« تاکنون طرحی که مورد پذيرش همه طرفها باشد، مورد موافقت واقع نشده است.»

پيش از اين روزنامه نيويورک‌تايمز گزارش داده بود که ايران پيشنهاد تازه‌ای در مذاکرات اتمی دريافت کرده‌است که بر اساس آن به جای کاستن از سانتريفيوژهای خود -که از اختلافات اساسی ميان طرف‌ها به شمار می‌رود- اتصالات تزريق اورانيوم به آنها را قطع کند.

پس از آن گزارش، خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز ۲۹ شهريور ماه از قول منابع ديپلماتيک، که نام آنها نيز فاش نشده، گزارش مشابهی را منتشر کرده است.

گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمريکا به اين طرح انتقاداتی را وارد کرده‌ اند.

علی لاريجانی،رئيس مجلس ايران،نيز روز يک‌شنبه ۳۰ شهريور از مقامات آمريکايی خواسته بود که در مذاکرات هسته‌ای با ايران به دنبال نگاه «کاسبکارانه» و چانه‌زنی‌هايی که به گفته وی سطح مذاکرات را «نازل» می‌کند، نباشند.

خبرگزاری دولتی ايرنا، ۳۱ شهريور، درگزارشی به نقل از پايگاه خبری اميد هسته ای از «مقاومت» تيم مذاکره کننده هسته ای ايران در برابر طرح کاهش تعداد سانتريفيوژها خبر داده است.

اين خبرگزاری همچنين سخنان پيشين محمد جواد ظريف،وزير امور خارجه ايران، مبنی بر مخالفت با «هرگونه تعداد سانتريفيوژ تحميلی»را منتشر کرده است.

موضوع کاهش شمار سانتريفيوژها از ۱۹ هزار به ۱۵۰۰ دستگاه، از جمله موضوعات حساس و مورد اختلاف در مذاکرات بين ايران و شش قدرت بزرگ جهانی به شمار می‌رود.

رهبر جمهوری اسلامی ايران روز ۱۶ تير «ظرفيت غنی‌سازی»، «تحقيق و توسعه» و «تاسيسات فردو» را سه مسئله مهم در چانه‌زنی هسته‌ای ايران با گروه ۱+۵عنوان کرده بود.

خبرگزاری آسوشيتدپرس روز دوشنبه ۳۱ شهريور از قول ديپلمات‌های غربی خبر داد که ايران پيشنهاد آمريکا برای تعطيل کردن يا تغيير نوع فعاليت تاسيسات زيرزمينی غنی سازی اورانيوم در فردو را رد کرده است.

ايران و کشورهای گروه ۵+۱؛ فرانسه، بريتانيا، چين، آمريکا، روسيه و آلمان، در حال انجام مذاکراتی هستند که با هدف رسيدن به يک توافق جامع اتمی برای مدت شش ماه ادامه داشته و چهار ماه ديگر نيز تمديد شده است. مهلت اين گفت‌وگوها در آغاز آذر ماه به پايان می‌رسد و طرف‌ها بر سر برخی مسائل مهم، اختلافاتی دارند که گفته‌های آنها حاکی‌ست همچنان حل نشده باقی مانده‌اند.

ايران و آمريکا هر دو می‌گويند اگر طرف مقابل «تصميم دشواری» بگيرد، امکان رسيدن به توافق وجود دارد.


XS
SM
MD
LG