لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۶

جانشين فرمانده سپاه: کشورهای غربی ابولا را نشر می‌دهند


حسين سلامی، جانشين فرمانده سپاه پاسداران
حسين سلامی، جانشين فرمانده سپاه پاسداران

جانشين فرمانده سپاه پاسداران می‌گويد که کشورهای غربی با به گفته او «سوء استفاده» از دستاوردهای علمی، بيماری‌های مختلف از جمله ابولا، آنفلوانزای خوکی و مرغی را در جهان «نشر می‌دهند».

به گزارش خبرگزاری فارس، حسين سلامی روز پنج شنبه ۲۷ آذر تصريح کرد: «کشورهای غربی با سوء استفاده از دستاوردهای علمی به ساخت سلاح‌های بيولوژيک و نشر بيماری‌های مختلف از جمله بيماری ابولا، آنفلوانزای خوکی و مرغی در پيکره جامعه جهانی دست می‌زنند».

وی هیچ توضیحی برای ادعای خود ارائه نداد.

پيشتر، واحد مرکزی خبر، وابسته به صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران، در گزارش‌هايی بيماری ابولا را «دست ساز آمريکایی‌ها» خوانده بود.

این اتهام آقای سلامی در حالی بیان می شود که سران اتحاديه اروپا در آبان ماه کمک‌های اين اتحاديه برای مبارزه با بيماری ابولا را از ۶۰۰ ميليون يورو به يک ميليارد يورو افزايش دادند.

کنگره آمریکا نیز ۷۵۰ ميليون دلار به مبارزه به ابولا اختصاص داده است.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، از کنگره خواسته است که حدود شش میلیارد دلار دیگر برای مبارزه با این بیماری اختصاص دهد.

سازمان بهداشت جهانی روز ۲۴ آذر در گزارشی اعلام کرد که شمار قربانيان ابولا تا روز ۲۲ آذرماه به شش هزار و ۸۴۱ مورد افزايش يافته که بيشتر اين افراد ساکن کشورهای ليبريا، گينه و سيرالئون در غرب آفريقا بوده‌اند.

پزشکان دانشگاه فرانکفورت روز جمعه اعلام کردند که چگونه با تجويز دارويی آزمايشی و اعمال مراقبت‌های ويژه موفق شده‌اند جان يک بيمار مبتلا به ابولا را نجات بدهند.

با وجود این، ابولا هنوز هيچ دارو و درمان تاييد شده‌ای ندارد و داروهايی که هم اکنون برای درمان بيماران استفاده می‌شود، در مراحل آزمايشی است.

جانشين فرمانده سپاه در ادامه سخنان خود تصريح کرد: «کشورهای پيشرفته‌ دنيا بر اثر گازهای گلخانه‌ای، رقيق شدن لايه ازن، از بين رفتن آب‌های شيرين دنيا، توليد هزاران هواپيمای بمب افکن بمب اتمی و شيميايی و ميکروبی به شکل نظام يافته‌ای برای ايجاد غم، وحشت نگرانی و نااميدی در سطح جهان تلاش می‌کنند».

«موشک‌های فراصوت»

آقای سلامی دربخش ديگری از سخنان خود گفت: «با مو شک‌های فراصوت خود به آسانی می‌توانيم ناوهای هواپيمابر دشمنان را هدف قراردهيم و يک فناوری فوق پيشرفته در اختيار داريم که دشمنان را مات و مبهوت می‌کند.»

جانشين فرمانده کل سپاه جمهوری اسلامی اشاره به جزئيات اين فناوری به گفته او «فوق پيشرفته» نکرده است.

وی تصريح کرد: «علی‌رغم حلقه‌های تحريم و محاصره علمی دشمنان به اين دستاوردها دست پيدا کرديم و هم‌اکنون می‌توانيم ادعا کنيم که هيچ کشوری به دانش و فناوری ساخت موشک‌های ما دست پيدا نکرده و جزو برترين‌ها در جهان هستيم.»

در ماه های گذشته رسانه های نزديک به سپاه پاسداران گزارش‌های متعددی از توان موشکی ايران منتشر کرده اند.

علی حاجی‌زاده، فرمانده نيروی هوافضای سپاه، روز دوشنبه، ۱۹ آبان، گفته بود که کارخانه‌های توليد موشک در سوريه ساخت ايران است و موشک‌های طراحی ايران در اين کارخانه‌ها توليد می‌شوند.

فرزاد اسماعيلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوايی ارتش، شامگاه يک‌شنبه ۱۶ آذر، از «شناسايی و اخطار موشکی» به يک هواپيمای به گفته او «جاسوسی و پيشرفته U۲ آمريکا» خبر داد و گفته بود که اين هواپيما به‌محض دريافت اين اخطار، آسمان ايران را ترک کرده است.

XS
SM
MD
LG