لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

کری: سالگرد هیروشیما اهمیت توافق هسته‌ای را برجسته‌تر می‌کند


جان کری، وزير خارجه آمريکا که برای شرکت در بیست و دومین نشست «آسه‌ان» به کولالامپور،پایتخت مالزی، سفر کرده است، روز پنج‌شنبه، ۱۵ مرداد، گفت «هفتادمين سالگرد بمباران اتمی هيروشيما اهميت توافق اخير با ايران را برای جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای برجسته‌تر می‌کند.»

آقای کری همچنین به خبرنگاران در کولالامپور گفت که آمریکا و دیگر کشورها، از جمله روسیه، برای کاهش سلاح‌های هسته‌ای تلاش می‌کنند.

جان کری و سرگئی لارورف، وزیر خارجه روسیه در مالزی
جان کری و سرگئی لارورف، وزیر خارجه روسیه در مالزی

به گزارش آسوشیتدپرس، اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به «آسه‌ان» با انتشار بیانیه‌ای، همراه با پنج کشور همسایه این اتحادیه یعنی استرالیا، هند، ژاپن ، نیوزیلند و کره جنوبی از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی و ایران حمایت کردند.

در این بیانیه آمده در صورتی که این توافق بطور کامل به اجرا درآید، جامعه جهانی قادر خواهد بود این چالش مهم امنیتی بین‌المللی را به صورت صلح‌آمیز حل و فصل کند.

کشورهای عضو «آسه‌ان» عبارتند از برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، سنگاپور، تایلند، میانمار، فیلیپین و ویتنام.

جان کری در توئیتی که عکسی از وی با وزیران «آسه‌ان» منتشر شده، نوشت در مورد مسایل امنیتی، محیط زیستی و موارد دیگر « به خوبی کار کردیم.»

آمریکا، روسیه و چین نیز این بیانیه را امضا کرده‌اند. حمایت کشورهای آسیایی از توافق هسته‌ای در زمانی صورت می گیرد که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، سعی دارد نمایندگان کنگره آمریکا را برای حمایت از این توافق قانع کند.

باراک اوباما روز چهارشنبه در سخنرانی در حمایت از توافق هسته ای در دانشگاه آمریکن گفت: «اگر کنگره اين توافق را رد کند، ما چيز با ارزش‌تری را از دست می‌دهيم، و آن اعتبار آمريکا است، اعتبار آمريکا به عنوان رهبر ديپلماسی در جهان».

رييس‌جمهوری آمريکا هشدار داد که با رد توافق هسته‌ای در کنگره، تنها گزينه‌ای که باقی می‌ماند جنگ است، و اضافه کرد: «با کلمات بازی نکنيم، تنها گزينه‌هايی که در نهايت با آن روبه‌رو هستيم، انتخاب بين ديپلماسی يا نوعی از جنگ است».

این در حالی است که سناتور جان مک کین، از حزب جمهوری خواه گفته است: «باید بر این تصور که در صورت عدم توافق، تنها راه باقیمانده جنگ است خط بطلان کشید.»

سناتور جمهوری‌خواه مک‌کین همچنین هشدار داده که این توافق «اطمینان کافی برای حمله به اسرائیل» را به ایران می‌دهد.

XS
SM
MD
LG