لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

مایکل مان: شش کشور بسيار مصمم هستند به توافق دست يابند


مایکل مان
مایکل مان

مایکل مان، سخنگوی مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه به هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین گفت: «تلاش ما اين است که فاصله نظرها را از يکديگر کم کنيم. و همانطور که می دانيد امروز ۱۱ ژوئيه است و ما تا بيستم اين ماه برای اين کار وقت داريم.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:16 0:00
لینک مستقیم

آقای مان در مورد حضور وزرای خارجه در وین به رادیو فردا گفت: «همانطور که پيشتر درباره کاترين اشتون در اينباره فکر کرده بود، تصميم گرفت، از وزرای خارجه ای که می توانند اين آخر هفته به شهر وين بيايند، درخواست کند تا برای بررسی آنچه تا کنون در مذاکرات انجام شده، اين سفر را انجام دهند. تا اينجای کار نمی دانيم که کداميک از وزرای شش کشور می توانند به وين بيايند اما مطمئننا آنهايی که نمی توانند بيايند در جريان امور قرار خواهند گرفت. برنامه اين است که آنها به وين بيايند تا با يکديگر گفتگو کنند و درصورت تمايل گفتگوهايی با آقای ظريف داشته باشند.»

مذاکرات ميان ايران و گروه ۱+۵ هم اکنون در وين، پايتخت اتريش جريان دارد و طرفين قرار است که در اين دور ششم از گفت‌وگوها، توافق موقت ژنو در آذرماه پارسال را به يک توافق جامع و نهايی تبديل کنند. طرفين تا پايان تيرماه فرصت دارند که به توافقی در اين زمينه برسند.

آقای مان حضور وزرای خارجه در وين بسيار مفيد خواند و در مورد پیشرفت در نگارش متن توافق هسته ای گفت: «همانطور که می دانيد کار تدوين پيش نويس از ماه ژوئن آغاز شده و ما الان اواسط ژوييه هستيم، الان هم بيش از يک هفته از اين دور گذشته و کار فشرده برای تدوين ادامه دارد. مطمئنا پيش نويسی وجود دارد اما در اين مرحله از مذاکرات مسلم است که پرانتزها و جاهای خالی ای در متن وجود دارد. و تلاش ما اين است که فاصله نظرها را از يکديگر کم کنيم. و همانطور که می دانيد امروز ۱۱ ژوئيه است و ما تا بيستم اين ماه برای اين کار وقت داريم. و مصمم به سوی آن پيش می رويم.»

آقای مان در پایان گفتگو به رادیو فردا گفت: «آنجه می توانيم بگويم اين است که شش کشور همچنان بسيار مصمم هستند تا بيستم به توافق دست يابند.»

غرب نگران است که ایران در پوشش برنامه هسته‌ای خود که آن را صلح آمیز می‌داند به دنبال ساخت سلاح اتمی باشد. ایران این ادعا را رد کرده و گفته است که چنین قصدی ندارد.

XS
SM
MD
LG