لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۶

استون مارتین جدید، «زیباترین» خودروی سال


ونکوییش زاگاتو
ونکوییش زاگاتو

زیباترین خودروی سال، این تیتری است که خبرگزاری بلومبرگ برای مدل جدید آستون مارتین انتخاب کرده است.

این خودرو به نام ونکوییش زاگاتو پنجمین خودرویی است که خودروساز انگلیسی با همکاری کمپانی طراحی ایتالیایی به نمایش درآورده است. هر قسمت از این خودرو الهام‌گرفته از بخش‌های مختلف خودروهای استون‌مارتینی است که تا به حال ساخته شده‌اند.


این مدل در اصل توسعه یافته آخرین مدل آستون مارتین زاگاتو است که در سال ۲۰۱۳ با قیمت ۴۵۰ هزار دلار معرفی شده بود. حالا در مدل جدید طراحی بدنه تماماً فیبرکربنی شده که زیبایی خیره‌کننده‌ای به خودرو داده است، زاگاتو کابین را نیز استادانه با ترکیب چرم خوش‌بافت و خوش‌طرح و سطوح فیبرکربنی تزئین کرده. در این بین، توان موتور دوازده سیلندر وی شکل با حجم پنچ هزار ۹۰۰ سی سی به ۶۰۰ اسب‌ بخار رسیده است. با این موتور خودرو طی ۳٫۶ ثانیه به شتاب صفر تا ۱۰۰ می‌رسد.

ونکوییش زاگاتو
ونکوییش زاگاتو


ونکوییش زاگاتو مفهومی در همکاری تیم طراحی زاگاتو به رهبری آندره زاگاتو و تیم طراحی استون مارتین به رهبری مارک رایشمن در میلان ایتالیا طراحی شده است. و توسعه مهندسی هم در دفتر مرکزی استون مارتین در انگلستان رخ داده است. بدنه به طور کامل از فیبر کربنی بوده و از پنل های بزرگ در آن استفاده شد. در جلو شاهد چراغ‌هایی با طراحی جدید اما الهام گرفته مدل‌های پیشین استون مارتین و در عقب نیز می‌توان شاهد چراغ‌هایی با طراحی زاگاتو بود. البته چراغ‌های عقب الگوبرداری‌هایی از چراغ LED ولکان سوپر اسپرت نیز داشته است.

ونکوییش زاگاتو، یک طراحی از ترکیب خانواده استون و خودروهای مسابقه‌ای زاگاتو است و یکی از عناصر برجسته مدل مفهومی جدید، سقف قوس‌دار و برجسته آن است که یک عنصر اصلی در طراحی‌های کلاسیک زاگاتو به حساب می‌آید.

گزینه‌های زیادی در استون مارتین جدید با ونکوییش زاگاتو ارائه می‌شوند. چراغ‌های تیغه‌ای این خودرو در عقب شبیه نمونه‌های موجود در مدل ولکان است. خطوط پشت خودرو نیز یادآور مدل DB۱۱ استون مارتین است. طرفین جانبی خودرو دارای فرورفتگی‌هایی است که نمای ظاهری خودرو را کاملاً تغییر داده بال‌های خودرو نیز در مدل DB۱۱ از بین رفته و آن را بیشتر شبیه خودروهای اسپرت امروزی کرده است. فضای محفظه بار بزرگ‌تر شده و دسترسی به این فضا از محوطه درون کابین فراهم شده است.

به عنوان یک مدل مفهومی گران انتظار می‌رفت که تغییرات گسترده‌ای را در فضای داخلی رخ دهد. با این وجود تغییرات داخلی تا کنون چندان چشمگیر نبوده‌اند و فضای خارجی بیشتر متحول شده‌اند. اما صندلی‌های این خودرو بزرگ و راحت‌تر شده‌اند.

کنسول وسط تغییر کرده و شکل و شمایل مدرن‌تری به خود گرفته است. دریچه‌ها و دستگیره‌های داخلی به رنگ کروم و برنز درآمده‌اند و استفاده از مواد درجه یک در خودرو به چشم می‌خورد.

استون مارتین در سال ۱۹۱۳ توسط لیونل مارتین و رابرت بمفورد تأسیس شد. نخستین خودرویی که تحت عنوان استون مارتین تولید شد، توسط مارتین طراحی شده بود. این خودرو یک موتور چهار سیلندر داشت.

به دلیل گسترش جنگ جهانی اول مارتین به نیروی دریایی پیوست، بمفورد نیز به ارتش بریتانیا ملحق شد. تمام تجهیزات این کارخانه نیز به یک شرکت هواپیماسازی انگلیسی تحت عنوان ساپ‌ویت فروخته شد. البته این شرکت در سال ۱۹۲۶ و با نام استون مارتین موتورز لیمیتد به دنیای خودرو بازگشت.

همانند بسیاری از شرکت‌های اروپایی، دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ دوران سختی برای استون مارتین بود. این شرکت چندین بار تغییر مالکیت خود را تجربه کرد، اما در سال ۱۹۳۷ موفق شد آمار تولید ۱۴۰ خودرو را ثبت کند که بیشترین میزان تولید سالانه از زمان آغاز فعالیت‌های استون مارتین بود.

جنگ جهانی دوم شرایط تولید را برای استون مارتین دشوارتر کرد و خرید این شرکت توسط دیوید براون به نوعی موجب احیای آن شد. در دوران مالکیت وی تمامی خودروهای تولید استون مارتین حروف اول نام و نام خانوادگی مالک خود یعنی DB را حمل می‌کردند. در سال ۱۹۴۹، دو نمونه اولیه DB۲ وارد مسابقات لومان شده و در سال ۱۹۵۰ تولید این مدل آغاز شد. در سال ۱۹۵۱، نام استون مارتین DB۲ در تاریخ مسابقات لومان و خودروهای اسپرت با کسب جایگاه‌های اول تا سوم در کلاس خود جاودانه شد.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات در آن دوران حضور استون مارتین DB۵ در دو فیلم اولیه جیمز باند با بازی شون کانری بود. این امر سبب شهرت جهانی برای استون مارتین شدند.

اما حتی فیلم‌های جیمز باند نیز توانایی نجات استون مارتین به واسطه بحران سوخت در سال‌های ۱۹۷۰ و ارائه مقررات ایمنی جدید را نداشتند. دیوید براون مجبور شد تا شرکت استون مارتین را در سال ۱۹۷۲ بفروشد. در سال ۱۹۷۵، تولید این شرکت به پایین‌ترین میزان خود برابر با ۲۱ دستگاه در سال رسید. این شرکت سرانجام در سال ۱۹۹۴ در پی بحران‌های مختلف به تملک فورد درآمد.

مالکیت فورد کمی اوضاع را برای این شرکت انگلیسی بهتر کرد و در سال ۲۰۰۱ استون مارتین مدل ونکوییش را معرفی کرد. این خودرو یکی از ستاره‌های فیلم جیمز باند به نام «روز دیگر بمیر» با بازی پیرس برازنان بود.

مدل‌های جدید استون مارتین هر بار در فیلم‌های جیمز باند می‌درخشیدند یکی از این خودروها مدل DBS در فیلم «کازینو رویال» بود.

در سال ۲۰۰۷، استون مارتین به کنسرسیومی از دو شرکت سرمایه گذاری بین المللی فروخته شد. رهبری این کنسرسیوم بر عهده دیوید ریچاردز و دکتر اولریش بز بود. با سرمایه گذاری‌های جدید استون مارتین در مسیری درست حرکت کرد.

در سال ۲۰۰۸، مدل DBS در فیلم دیگر جیمز باند به نام «ذره‌ای آرامش» با بازی دنیل کریگ حضور یافت.

موفقیت مدل‌های جدید این خودروساز طی سال‌های اخیر به لطف طراحی‌ها زیبا و البته فیلم‌های جیمز باند بوده است و حالا باید منتظر بود و دید آیا این مدل جدید در کدام فیلم خود نمایی خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG