لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

هشدار سازمان پزشکان بدون مرز در مورد تلفات غیرنظامیان در یمن


انفجار بمب در شهر صنعا در یمن، عکس آرشیوی است
انفجار بمب در شهر صنعا در یمن، عکس آرشیوی است

رییس سازمان پزشکان بدون مرز گفت محاصره علیه یمن در حد یک جنگ واقعی جان غیرنظامیان را می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جوان لیو، رییس سازمان پزشکان بدون مرز، این موضوع را روز پنجشنبه در جریان دیدار از یمن مطرح کرد.

وی گفت با جلوگیری از دسترسی پزشکان به افراد بیمار در یمن جان بسیاری از مردم گرفته می‌شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:58 0:00
لینک مستقیم

نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان یک محاصره دریایی، زمینی و هوایی را بر یمن اعمال می‌کنند تا مانع دستیابی نیروهای حوثی به تسلیحات و تجهیزات مورد نیازشان شوند.

رییس سازمان پزشکان بدون مرز گفت این نکته را که نیروهای ائتلاف می‌خواهند محاصره را ادامه دهند درک می‌کند ولی در عین حال خواستار آن شد که راه‌هایی امن برای رسیدن آذوقه و دارو در نظر گرفته شود تا مردم از بیماری‌های ساده‌ای که قابل درمان است نمیرند.

خانم لیو افزود نباید از یاد برد که یمن نیازمند واردات ۹۰ درصد مواد غذایی و ۱۰۰ درصد داروست.

نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان، دوشنبه گذشته اعلام کرد یک آتش بس انسان‌دوستانه پنج روزه را به منظور فراهم کردن امکان ارسال کمک‌ها به اجرا در می‌آورد ولی این آتش بس تنها یک روز دوام آورد زیرا به گفته شاهدان عینی،‌ نیروهای حوثی مناطق مسکونی شهر تعز را به توپ بستند.

ولی رییس سازمان پزشکان بدون مرز هر دو طرف درگیر یعنی شبه‌نظامیان حوثی و نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی رییس جمهوری برکنار شده یمن را متهم به هدف قرار دادن غیرنظامیان کرد.

سازمان پزشکان بدون مرز ۶۰ عضو بین‌المللی و ۵۰۰ عضو محلی در یمن دارد.

بر اساس گزارش سازمان ملل تا کنون نزدیک به چهار هزار نفر در جریان درگیری‌های یمن کشته شده‌اند که حدود نیمی از آنان غیرنظامی بوده‌اند.

این گزارش می افزاید ۸۰ درصد مردم یمن – یعنی حدود ۲۱ میلیون نفر- نیازمند دریافت کمک‌های انسان دوستانه هستند و بیش از ۱۰ میلیون نفر برای دریافت غذا و آب تلاش می‌کنند.

سازمان ملل متحد برای کمک‌های بشردوستانه به یمن درخواست ۱٫۶ میلیارد دلار کرده‌ است، اما تاکنون تنها ۱۵ درصد آن یعنی ۲۴۱ میلیون دلار را دریافت کرده‌ است.

به گفته سازمان ملل،‌ هنوز خبری از ۲۷۴ میلیون دلاری که عربستان سعودی ماه گذشته قول پرداختش را داده بود نیست زیرا گفتگوها در مورد شرایط پرداخت این مبلغ ادامه دارد در حالی که گروه‌های امدادی می‌گویند شرایط مردم در یمن به گونه‌ای‌ست که در آستانه گرسنگی کشیدن هستند.

از درگیری‌ها در یمن چهار ماه می‌گذرد و در این مدت شیعیان حوثی موفق به برکناری عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مورد حمایت عربستان سعودی در این کشور شده‌اند.

XS
SM
MD
LG