لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۰

ناسا: در مریخ آب کشف کردیم


ناسا تصویری از وجود آب در مریخ منتشر کرد.
ناسا تصویری از وجود آب در مریخ منتشر کرد.

ناسا (سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا) روز دوشنبه اعلام کرد که شواهد و مطالعات جدید آن‌ها را به این نتیجه رسانده که در سطح کره مریخ، تحت شرایطی آب جریان دارد.

این کشف بی‌سابقه، تحقیقات برای کشف حیات در مریخ را تقویت خواهد کرد.

مایکل میر از دانشمندان ناسا به گاردین گفته که با این کشف، ما احتمال می‌دهیم که محیط قابل سکونتی در مریخ وجود داشته باشد.

کشف جریان آب بر روی مریخ حاصل تصاویری است که مدارگرد شناسایی مریخ، از سطح این سیاره ضبط کرده است.

این تصاویر تایید می‌کنند که دلیل وجود شیارهای تیره رنگی که به طور فصلی روی سطح مریخ پدیدار می‌شوند جریان آب شوری است که از نقاط مرتفع این سیاره سرازیر می‌شود.

ناسا در توئیتی از تمام کسانی که در مورد کشف جدید ناسا پرسشی دارند، دعوت کرده در رددیت این پرسش ها را مطرح کنند تا دانشمندان این سازمان به آنها پاسخ دهند.

قرار است سه تن از مسئولان این گزارش علمی در کنفرانس خبری ناسا صحبت کنند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌افزاید این اولین مورد از کشف آب در سطح کره مریخ نیست.

پژوهشگران از سال‌ها پیش می‌دانستند که آب در دو قطب سیاره مریخ در شکل یخ زده و در جو آن وجود دارد و اخیرا هم کشف کردند که در گودال‌های کوچکی که در طول شب در سطح این سیاره شکل می‌گیرند آب وجود دارد.

اما کشف آب جاری روی سطح بسیار سرد و ظاهرا خشک سیاره مریخ یک پیشرفت بزرگ برای جستجوی حیات در گذشته و یا حال این سیاره است.

نتیجه دانشمندان از بررسی شیارهای تیره رنگی که در سطح مریخ دیده می‌شود این است که دلیل آن حرکت آبی است که به طور فصلی جریان پیدا می‌کند.

وجود نمک در این آب نکته بسیار مهمی است چون بدون این نمک آب در سطح سرد کره مریخ، که معمولا دمای یخبندان دارد، یخ خواهد زد.

در نتایج پژوهش اخیر ناسا دقیقا مشخص نشده که منشا این آب جاری کجا و چیست ولی چندین احتمال را مطرح می‌کند: یکی از احتمالات ذوب شدن یخ‌ها در لایه‌های زیرین سطح سیاره است، یا ممکن است دلیل آن نمک فراوانی باشد که در خاک مریخ وجود دارد و رطوبت موجود در جو سیاره را به خود جذب می‌کند و احتمال سوم این است که آب از مخازن آب زیرزمینی به سطح این سیاره فوران می‌کند.

XS
SM
MD
LG