لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۰

«افشای ‌پيامدهای‌‌ بنزين‌سرطان‌زا»


روزنامه های شرق و جوان گزارش هايی درباره آغاز «مذاکرات دو جانبه ميان معاونان وزرای خارجه ايران و آمريکا» منتشر کرده اند.

روزنامه شرق خبر داده است که حضور ويليلم برنز در مذاکرات دو جانبه مورد استقبال عباس عراقچی قرار گرفته است. روزنامه جوان مذاکرات دوجانبه ايران و آمريکا را «خلوت با غرب در غياب شرق» توصيف کرده است.

روزنامه آرمان از «ﺯﻣﺰﻣﻪ ﺍﻓﺸﺎﯼ ﻳﮏ ﻓﺴﺎﺩ ﻣﺎﻟﯽ ﺩﻳﮕﺮ» خبر داده و نوشته است تحقيق و تفحص مجلس شورای اسلامی که ابتدا به دليل آشکار شدن فسادمالی ۱۵ ميليارد تومانی در اين بنياد آغاز شده بود پس از کشف فسادمالی ۱۷۰ ميلياردتومانی اکنون به ارسال گزارش محرمانه ابعاد گسترده فسادمالی بنياد شهيد به قوه قضائيه منجر شده است.
اين روزنامه از قول رئيس کميته تحقق و تفحص مجلس نوشته است: «می ترسيم حجم فساد مالی در بنياد شهيد را افشا کنيم.»

سعيد متصدی، معاون انسانی سازمان حفاظت محيط زيست و عضو پيشين کميته محيط زيست شورای شهر تهران در گفت و گو با روزنامه اعتماد به «افشای جزئيات تازه ای درباره پيامدهای توليد و توزيع بنزين سرطان‌زا در پتروشيمی ها» پرداخته است.

روزنامه ابتکار ضمن انتشار گزارشی درباره «صف‌بندی تازه جناح‌ها در سپهر سياسی ايران»، نوشته است: «به نظر می‌رسد در اين دوره مرز جناح‌های سياسی همچون گذشته مشخص و مبرهن نيست و دوگانه اصلاحات و اصولگرايی، جايش را به دوگانه اعتدال و افراط بخشيده است.»

«عجله ايرانی‌ها برای پير شدن» تيتر يک روزنامه شهروند امروز است و اين روزنامه خبر داده است که «سازمان ملل پيش‌بينی کرده ايران بعد از کشورهای امارات و بحرين، رتبه سوم جهان از نظر سرعت پير شدن جمعيت را دارد.»

روزنامه جهان صنعت عکس يک شماره نوزدهم خرداد ماه خود را به بحران خشک شدن درياچه اروميه اختصاص داده و ضمن انتشار گزارشی درباره «سدسازی؛ منسوخ در جهان، رايج در ايران»، تاکيد کرده است که «۱۰۳ سد نفس درياچه اروميه را بريدند.»

روزنامه کيهان در تيتر يک شماره دوشنبه خود آغاز به کار عبدالفتاح السيسی به عنوان رئيس جمهور جديد مصر را «سرانجام ناديده گرفتن آرمان های انقلاب» توصيف کرده و نوشته است: «فرمانده کودتای آمريکايی مصر رسما قدرت را به دست گرفت.» کيهان درعين حال در صفحه ۱۰ خود خبر داده است که «حسين اميرعبداللهيان معاون عربی و آفريقای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به منظور شرکت در مراسم تحليف عبدالفتاح السيس، رئيس جمهور جديد مصر به قاهره سفر کرده است.»

روزنامه مردمسالاری نيز در تيتر يک خود از قول مصطفی کواکبيان، دبير کل اين حزب، نوشته است: «افکار عمومی تحقق حقوق شهروندی را از دولت يازدهم مطالبه می‌کنند.»
اظهارات روز يک شنبه علی جنتی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در صبحانه اتاق بازرگانی مورد توجه روزنامه های دونبه ايران قرار گرفته است. روزنامه اطلاعات در تيتر يک شماره دوشنبه خود از قول علی جنتی نوشته است: « لازمه شکوفايی فرهنگ، آزادی است.»
روزنامه آرمان نيز در تيتر يک از قول علی جنتی نوشته است: « برخی تحمل يک جمله رئيس‌جمهور را ندارند.»

اعتماد نيز در تيتر دو خود با عنوان « صبحانه جنجالی جنتی»، نوشته است: روز يک شنبه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی‌، صنايع و معادن ايران در حاشيه اين نشست اظهارات جالبی را درباره تاثير گروه‌های فشار بر وزارت ارشاد، فيلترينگ، ماهواره و پارازيت و اقدامات اين وزارتخانه درباره حجاب مطرح کرد» و از جمله گفت: «فيتلر کردن شبکه‌های اجتماعی مثل بستن کل يک خيابان است» و در مورد ماهواره نيز «به جای استفاده از ماهواره، روی آن پارازيت می‌اندازيم.»

روزنامه شرق نيز در تيتر يک اظهارات علی جنتی را منتشر کرده و نوشته است: « ذهنيت ارسال پارازيت بايد اصلاح شود.»

روزنامه جوان اما حضور و سخنان علی جنتی در اتاق بازرگانی را «تخريب ساختار فرهنگی در اتاق بازرگانی» ارزيابی کرده است. اين روزنامه همچنين نوشته است: «جنتی درباره شبکه های اجتماعی دوباره حرف های قبلی خود را در مقايسه اين شبکه ها با فاکس و ويدئو تکرار کرد، بی آنکه به تفاوت معنيدار اين دو يعنی "ابزار و محدود بودن فاکس" و "زنده و فراگيربودن شبکه اجتماعی" واقف باشد.» روزنامه جوان همچنين نوشته است که «وزير ارشاد در سخنانش انفعال و استيصال زودرسی را نسبت به ماهواره بروز داد.»

افشای جزئيات تازه درباره پيامدهای توليد و توزيع بنزين سرطان‌زا

روزنامه اعتماد به نقل از معاون سازمان محيط زيست در شماره دوشنبه به «افشای ‌پيامدهای‌‌ بنزين‌سرطان‌زا» پرداخته است.

سعيد متصدی، معاون انسانی سازمان حفاظت محيط زيست و عضو پيشين کميته محيط زيست شورای شهر تهران در گفت و گوی مفصلی با روزنامه اعتماد دربار ه پيامدهای توليد «‌‌بنزين‌سرطان‌زا» در دولت محمود احمدی نژاد گفته است که در تهران «وقتی بنزين پتروشيمی اضافه شد، با چند مساله مواجه بوديم. تعداد روزهای پاک به نصف رسيده بود. از ۳۲ روز در سال ۸۷ و ۸۸، به ۱۴ روز در سال ۸۹ و سه روز در سال‌های ۹۰ و ۹۱ رسيده بوديم.

علت اصلی عدم پاک بودن هوا، ذرات معلق زير ۵.۲ ميکرون بودند، چون آروماتيک بالا رفته بود، ذرات معلق هم بالا رفته بودند، چرخه واکنش اتمسفری ايجاد شده بود و تعداد روزهای پاک ما پايين آمده بود و رسيده بود به سه روز در سال ۹۲. يک جنبه ديگرش را هم اگر نگاه کنيم که بيماری‌هاست، سرطان‌ها که رابطه مستقيم با بنزن دارند، امروز در کشور بيداد می‌کنند.»

سعيد متصدی با اشاره به اينکه «در آن زمان، من استاد دانشگاه بودم و دانشجويانم در قالب پروژه و کار تحقيقاتی، کارهايی انجام می‌دادند»، گفته است »در همين پروژه‌ها، به يکسری موارد نگران‌کننده رسيديم که منجر به اندازه‌گيری‌هايی شد که در آن سال‌ها در رابطه با بحث بنزن، تولوئن، زايلن و اتيل بنزن انجام داديم. اعداد نگران‌کننده بودند و نسبت به استانداردها فوق‌العاده بالا. بخشی از اين اعداد نگران‌کننده زمان تخليه سوخت از تانکر به پمپ در پمپ بنزين‌ها ايجاد می‌شدند که تا هزار برابر حد استاندارد بودند.»

معاون سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينکه طی سال های ۹۰ و ۹۱ در «بررسی‌هايی که انجام شد، ديديم که يکسری فرآورده‌هايی از داخل پتروشيمی وارد بنزين می‌شوند به دلايل مختلف»، گفته است: «نام‌های مختلفی هم برايش گذاشتند تحت عنوان پتروبنزين، ريفورمر، اکتان افزا که درنهايت بر محصولی که از پتروشيمی بيرون می‌آمد، بنزين نام گذاشتند و قرار بود اين محصول کسری مابين ميزان توليد تا ميزان مصرف‌مان را جبران کند. اين بنزين به وفور اضافه و متاسفانه اعلام شد ما در اين زمينه خودکفا شديم. از آن طرف اعداد و ارقام نشان می‌داد ميزان "بنزن" هوا فوق‌العاده بالا رفته است، بررسی‌های بيشتری که انجام داديم، ديديم نه تنها در شهرهای بزرگ که در شهرهای کوچک هم اين مساله در حال وقوع است.»

به گفته سعيد متصدی در دوره توليد بنزين پتروشيمی «در تهران، اراک و شيراز بررسی‌های انجام شد که نشان می‌داد ميزان "بنزن" موجود در هوا همچنان در حال افزايش است»، پس از آن در بررسی ديگری روی بنزين پتروشيمی «ديديم ميزان بنزن اين فرآورده‌ ای که از پتروشيمی بيرون می‌آيد، بين ۲ تا ۱۰ درصد است» و اين درحالی بود که «ميزان "بنزن" در سوخت بايد زير يک درصد و ميزانش در هوای محيط بايد يک و نيم PPB باشد در صورتی که فرآورده‌ ای که بيرون می‌آمد بين ۲ تا ۱۰ درصد بنزن داشته که درواقع يک حلال بود.»

روزنامه اعتماد از قول معاون سازمان محيط زيست نوشته است: آنچه از بنزين پتروشيمی بيرون می‌آيد، حاوی سه ماده بنزن، تولوئن، زايلن است که خطر بنزن از بقيه بيشتر است، آنها هم خطر دارند، آروماتيک‌ هستند اما اثرشان را در جای ديگر می‌گذارند» اما «بنزن، بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، سرطان‌زاست. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بنزن يک ترکيب سرطان‌زای قطعی است يعنی شکی در آن نيست.»

معاون سازمان محيط زيست همچنين گفته است: «هيچ جای دنيا بنزين از پتروشيمی بيرون نمی‌آيد و وارد چرخه سوخت نمی‌شود. اگر يک‌جايی در دنيا پيدا کرديد که بنزين را از پتروشيمی بيرون آوردند، ما می‌شويم دومين‌اش» اما «ما برای کمبود بنزين داخلی اين کار را کرديم، اين حلال‌هايی که از پتروشيمی بيرون می‌آيد خيلی خوب و حتی عالی می‌سوزند، عدد اکتانی که از برخی از اين حلال‌ها ديده شده، ۱۰۶ يا ۱۱۰ است. اکتان را بالا می‌برد اما آيا هرچيزی که خوب می‌سوزد را بايد ريخت در بنزين؟ اين منطقی نيست.»

اين عضو پيشين کميته محيط زيست شورای شهر تهران همچنين گفته است که در دوره توليد و توزيع بنزين پتروشيمی «با بررسی در يک بيمارستان، تا ۲۵ درصد افزايش مراجعه‌کننده به خاطر سرطان داشتيم. در يک بيمارستان ديگر که سرطانی‌ها را می‌پذيرد، از ۱۱۰۰ نفر بيماری که در طول يک تا دوسال پذيرش شده بودند، به عدد ۱۵۰۰ نفر رسيدند. اين آمار نشان می‌دهد که ما داريم روندی نزولی را در خصوص کيفيت هوا و بنزين طی می‌کنيم و روندی صعودی در خصوص تعداد بيمارانی که با اين مساله دست و پنجه نرم می‌کنند.»

سعيد متصدی درباره اينکه «کدام محلات تهران آلوده‌ترين» محله بر اثر آلايندگی ناشی از بنزين پتروشيمی بوده اند، گفته است: «اين بحث‌ها را نمی‌شود باز کرد. ما نمونه‌برداری‌ها را انجام داديم» و در «کل مناطق تهران، برخی جاها تا ۹ برابر و حتی ۱۵ برابر آلودگی داشتيم.»
معاون سازمان حفاظت محيط زيست همچنين به روزنامه اعتماد گفته است: در مناطق جنوبی تهران نيز آلودگی بيشتر بود برای همين درباره منبع اصلی آلودگی يعنی «بنزين پتروشيمی» جلساتی با وزارت نفت برگزار کرديم و «در توافقاتی که با وزارت نفت انجام شد قرار شد از اول سال ۹۳ بنزين پتروشيمی را کلا حذف کنيم. وزارت نفت درخواست واردات بنزين را از دولت کرد که خوشبختانه اين قضيه هم حل شد.»

اين مقام دولتی درعين حال خبر داده است که اکنون «باتوجه به واردات، بنزين پتروشيمی حذف شده که مربوط به يک مصوبه دولت در ۱۰ ارديبهشت» است، «اما ما از قبل با وزارت نفت هماهنگ کرده بوديم، خود وزارت نفت هم مصمم بود در زمينه کاهش آلودگی هوا فعاليتی را انجام دهد.»

معاون سازمان حفاظت محيط زيست همچنين گفته است: « اندازه‌گيری‌های جديد ما(در تهران) نشان می‌دهد ميزان بنزن سوخت يورو۴ در حال حاضر، زير يک درصد است و ميزان آروماتيک در حد ۲۴ و ۲۵ درصد است که بايد زير ۳۵ باشد و تا ۳۵ درصد هم جا داريم. البته شهرهای ديگر را اندازه‌گيری نکرديم.»

صف‌بندی تازه جناح‌های سياسی؛ اعتدال‎گرايی-افراط‎گرايی به جای اصلاح طلبی-اصولگرايی
روزنامه ابتکار ضمن انتشار گزارشی درباره «صف‌بندی تازه جناح‌ها در سپهر سياسی ايران»، نوشته است: «به نظر می‌رسد در اين دوره مرز جناح‌های سياسی همچون گذشته مشخص و مبرهن نيست و دوگانه اصلاحات و اصولگرايی، جايش را به دوگانه اعتدال و افراط بخشيده است.»

اين روزنامه از انتخابات ۲۴ خردا سال ۹۲ به عنوان « نقطه عطف تغيير در مناسبات جناحی» نام برده و نوشته است: «پيروزی حسن روحانی با شعار اعتدال در انتخابات يازدهم رياست جمهوری، در واقع پاسخی ملی به گفتمان افراط گرايی بود.»

روزنامه ابتکار با اشاره به اينکه اکنون «مرز جناح‌های سياسی همچون گذشته مشخص و مبرهن نيست و دوگانه اصلاحات و اصولگرايی، جايش را به دوگانه اعتدال و افراط بخشيده است»، نوشته است: «اعتدال گرايان از هر دو جناح سياسی اصلاح طلب و اصولگرا با حمايت از دولتی که برآمده از نهاد اعتدال طلب جامعه است، سعی دارند با ايجاد همگرايی ملی مشکلات اقتصادی پيش آمده در هشت سال گذشته را رفع کنند و اين در حالی است که افراط گرايان با کمک افراطی‌های هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب، هنوز در کشمکش سياسی خود به سر می‌برند.»

اين روزنامه درعين حال اشاره کرده است که «اصلاح طلبان مشی خود را فارغ از رويکرد دولت دنبال می‌کند و اصولگرايان نيز همين مهم را در سخنان خود در قبال اصولگرايی عنوان می‌کنند» اما نوشته است: «اولويت نخست در شرايط کنونی کشور در نظر ميانه‌روهای هر دو جناح، رفع مشکلات اقتصادی عديده‌ در کشور است نه اختلاف‌ نظرهای سياسی و جناحی.»
روزنامه ابتکار ضمن بررسی شباهت دولت حسن روحانی پس از حاکميت هشت ساله اصولگرايان با دولت اکبر هاشمی رفسنجانی پس از هشت سال جنگ پرداخته و نوشته است: «دولت روحانی که از نظر ترکيب سياسی کابينه، مشابه دولت سازندگی هاشمی است از نظر ديگری نيز با اين دولت شباهت دارد.

هاشمی ميراث‌دار آوار هشت سال جنگ خصمانه دولت بعث عليه وطن بود و دولت روحانی ميراث‌دار صدماتی است که در هشت سال گذشته بنا به تصريح چند تن از مراجع عظام، بر سر وضعيت اقتصادی کشور آمده است.»

اين روزنامه همچنين نوشته است که در صف آرايی تازه سياسی در ايران «هدف مشترک توسعه اقتصادی، بنای همگرايی دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب را به نفع اعتدال برافراشته است» و در مناسبات سياسی امروز «دو جناح عمده سياسی يکی اعتدال است و ديگری افراط» و «به نظر می‌رسد همچون سال‌های آغازين پيروزی انقلاب اسلامی يک دوره تاريخی بايد طی شود تا با رهايی از موج تخريب و افراطی‌گری، جناح‌ها و احزاب سياسی، با خوانش‌های تازه‌ای از دل گفتمان اعتدال شکل گرفته و در سپهر سياسی کشور نقش آفرينی کنند.»

روزنامه ابتکار در اين گزارش با تاکيد براينکه « دولت سيد محمد خاتمی،دولت اصلاحات در ساختار سياسی کشور نام گرفت اماهيچ گاه مجالی برای اصلاحات واقعی نيافت»، نوشته است که از «قتل های زنجيره ای» به عنوان اصلی ترين ريشه بحران های دوره اصلاحات نام برده و نوشته است: «قتل های زنجيره ای در ادامه باعث سلسله اقداماتی شد که در نهايت به عقيم ماندن دولت خاتمی منجر شد و ريشه بسياری از اقدامات بعدی از حادثه کوی دانشگاه تا تحصن مجلس و طرح عبور از خاتمی در آن است.»

استقبال از حضور ويليام برنز در مذاکره دو جانبه ايران و آمريکا

روزنامه های شرق و جوان گزارش هايی درباره آغاز «مذاکرات دو جانبه ميان معاونان وزرای خارجه ايران و آمريکا» منتشر کرده اند. روزنامه جوان مذاکرات دوجانبه ايران و آمريکا را «خلوت با غرب در غياب شرق» توصيف کرده است.

روزنامه شرق با اشاره به اينکه « قطار مذاکره هسته‌ای دوباره به‌ راه افتاده»، نوشته است: «علاوه بر ديدارهای دوجانبه‌ای که امروز و فردا بين معاونان وزرای خارجه ايران و آمريکا انجام می‌شود، عباس عراقچی احتمال داده با همتايان خود از چند کشور اروپايی عضو ۱+۵ نيز مذاکرات دوجانبه‌ای داشته باشند.»

اين روزنامه همچنين درباره حضور ويليام برنز معاون وزير خارجه آمريکا در مذاکرات دو جانبه ای که روز دوشنبه در ژنو برگزار می شود، از قول عباس عراقچی نوشته است: «به هيات ايرانی اعلام کرده‌اند که رييس هيات آمريکايی ويليام برنز نفر دوم وزارت امور خارجه آمريکا و جانشين جان کری است. ويليام برنز سابقه حضور در اين مذاکرات را دارد و در ژنو نقش موثری داشت و اميدواريم حضورش در اين مذاکرات نيز مثبت باشد.»

روزنامه شرق نوشته است: «اشاره عباس عراقچی به نقش موثر ويليام برنز در مذاکرات ژنو در حالی صورت می‌گيرد که پيش از اين نيز گزارش‌های غيررسمی از حضور معاون وزير خارجه آمريکا در پشت‌پرده مذاکرات ژنو حکايت می‌کرد» و علاوه براين «برخی گزارش‌های ديگر از حضور او در مذاکرات ادعايی مخفيانه ايران و آمريکا در عمان خبر می‌داد که غربی‌ها اين مذاکرات را زمينه‌ساز "توافق ژنو" می‌دانند.»

شرق تاکيد کرده است که «با توجه به بی‌نتيجه‌بودن مذاکرات وين۴، حضور رسمی ديپلمات‌های مورد وثوق و نزديک به رييس‌جمهوری آمريکا يعنی ويليام برنز و جک سوليوان شايد بتواند گره‌گشا باشد.»

به نوشته اين روزنامه، عباس عراقچی خبر داده است که پس از مذاکرات دو جانبه با آمريکا و اروپا، روز های چهارشنبه و پنج شنبه نيز در رم با همتای روسی خود درباره دور تازه مذاکرات هسته ای که

روزنامه جوان مذاکرات دو جانبه معاونان وزرای خارجه ايران و آمريکا را «خلوت با غرب در غياب شرق» توصيف کرده و نوشته است: «مذاکرات بين ايران و ۱+۵ به مرحله تعيين کننده‌ای رسيده و به همين خاطر آن طور که عباس عراقچی نفر دوم تيم مذاکره کننده می‌گويد، "مشورت جداگانه با آمريکا" لازم شده است؛ البته با حضور هلگا اشميت معاون کاترين اشتون مسئول سياست خارجی اروپا.»

اين روزنامه با اشاره به اينکه «از امروز(دوشنبه) ۱۹ خرداد ماه، مذاکره‌کنندگان ايرانی و ۱+۵ فقط ۴۲ روز مهلت دارند که اختلافات موجود بر سر دستيابی به يک توافق جامع هسته‌ای را برطرف کنند»، نوشته است: «در بين تيم هسته‌ای دولت يازدهم، اخبار کمتری از خوشبينی‌های قبلی منتشر می‌شود و کلمات و جملات جای خود را به جلسات ديپلماتيک چند ساعته و نفس گير داده‌اند. از محتوای مذاکرات هيچ خبری به بيرون درز نمی‌کند و آنچه از زبان ديپلمات‌های بلند پايه‌ای مانند عباس عراقچی و حميد بعيدی نژاد بيان می‌شود، کلياتی بيش نيست.»

روزنامه جوان همچنين تاکيد کرده است که «بر خلاف دفعات قبل که تيم ايرانی در آستانه مذاکرات ۱+۵ با طرف‌های روس و چينی ملاقات‌های دو جانبه برگزار می‌کرد، اين دفعه تيم ايرانی قصد دارد روز دوشنبه با حضور هلگا اشميت معاون اروپايی اشتون، با طرف آمريکايی در ژنو مستقيم وارد مذاکره شود، در غيبت ديپلمات‌های روسی و چينی.»
اين روزنامه درعين حال با اشاره به اخبار منتشر شده در «رسانه های غربی» از جمله رويترز، نوشته است: « تصميم امريکا برای اعزام تيم ديپلماتيک برای مذاکره مستقيم با ايران در ژنو، منعکس کننده تمايل واشنگتن برای شکست بن بست موجود در مذاکرات است.»

رئيس کميته تحقق و تفحص مجلس؛ می ترسيم حجم فساد مالی در بنياد شهيد را افشا کنيم

روزنامه آرمان از «ﺯﻣﺰﻣﻪ ﺍﻓﺸﺎﯼ ﻳﮏ ﻓﺴﺎﺩ ﻣﺎﻟﯽ ﺩﻳﮕﺮ» خبر داده و نوشته است تحقيق و تفحص مجلس شورای اسلامی که ابتدا به دليل آشکار شدن فسادمالی ۱۵ ميليارد تومانی در اين بنياد آغاز شده بود پس از کشف فسادمالی ۱۷۰ ميلياردتومانی اکنون به ارسال گزارش محرمانه ابعاد گسترده فسادمالی بنياد شهيد به قوه قضائيه منجر شده است.

اين روزنامه با اشاره به اينکه بنياد شهيد از سال۸۸ با انتصاب مسعود زريبافان که از حلقه نزديکان محمود احمدی نژاد «رنگ و بويی متفاوت گرفت و حضور تيم زريبافان همزمان با برخی چالش‌ها در بنياد شهيد بود که در يکی از مهم‌ترين آنها پرونده‌ ۱۵ميلياردی در بنياد شهيد بود» اما اين روزها «صحبت از مسائل مالی بزرگ‌تر از بنياد شهيد به گوش می‌رسد.»
روزنامه آرمان از قول غلامعلی جعفرزاده، رئيس کميته تحقيق و تفحص مجلس نهم از بنياد شهيد، نوشته است: «حجم فسادهای مالی آنقدر است که می‌ترسيم آنها را افشا کنيم.»
به نوشته اين روزنامه، غلامعلی جعفر‌زاده که مهرماه سال ۹۲ گفته بود «۱۷۰ ميليارد تومان از اختلاس کشف شده و تا پايان تحقيق و تفحص اين مبلغ چند برابر خواهد شد»، چند روز پيش گفته است: «اتفاق‌های در اين نهاد رخ داده که همه ناشی از سوءمديريت است» و «برخی اطلاعات تحقيق و تفحص از بنياد شهيد به طور محرمانه به دستگاه قضايی ارسال شده است.»

ر وزنامه آرمان همچنين از قول رئيس کميته تحقيق و تفحص مجلس نهم از بنياد شهيد نوشته است: ««بنياد شهيد با مديريت ضعيف، مجموعه‌ای شده بوده که حالا سامان دادن به آن مستلزم يک تيم فنی قوی است. آن ۱۷۰ ميليارد تومان نيز يک مورد از ده‌ها مورد است.»
غلامعلی جعفر‌زاده با تاکيد بر اينکه هيات تحقيق و تفحص مجلس نهم «نمی‌تواند از برخی مسائلی که سرنخ آنها تازه به دست شان رسيده به راحتی بگذرد»، گفته است: «آقای شهيدی ]محمدعلی شهيدی محلاتی[رئيس جديد بنياد شهيد در اصلاح بدنه خيلی موفق نبود و نتوانست اصلاحاتی را در اعضا که از قديم جامعه ايثارگر دل خوشی از آنان ندارند، ايجاد کنند و هنوز برخی از آن افراد در سطوح مديريتی فعالند.»

روزنامه آرمان يادآوری کرده است که «نمايندگان مجلس ۲۰ خرداد ماه سال ۹۲ با ۱۲۹ رأی موافق، ۲۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع، طرح تحقيق و تفحص از بنياد شهيد و امور ايثارگران را تصويب کردند.»

اين روزنامه با اشاه به اينکه بسياری تصور می‌کنند تحقيق و تفحص مجلس شورای اسلامی از فسادمالی بنياد شهيد «ممکن است به خاطر برخی حواشی به نتيجه نرسد»، نوشته است: «برخی از دلسوزان خواستار مقابله با سوءاستفاده از اين سازمان شده‌اند» اما «هفت ماه از موعد قرائت اين گزارش می‌گذرد و به نظر می‌رسد همچنان بايد به انتظار نشست و ديد که سرانجام پيگيری اين مساله به کجا خواهد رسيد؟»
XS
SM
MD
LG