لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

نوبخت: مشاور معنوی اوباما حامل پیام روحانی نیست


 محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، چهارشنبه، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براينکه گفته می‌شود در سفر جوئل هانتر، مشاور معنوی اوباما به تهران، وی از سوی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، حامل پيغامی برای اوباما بوده است، گفت: «ما هيچ چيز مخفی از مردم نداريم.»

به گزارش خبرگزاری ايلنا، محمدباقر نوبخت در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران گفت مشاور معنوی اوباما حامل پیام روحانی نیست.

آقای نوبخت افزود «هر پيغام و صحبتی از سوی رئيس جمهور با شفافيت اطلاع رسانی می‌شود و نيازی به اين اقدامات نيست.»

به تازگی «جوئل هانتر»، «مشاور معنوی» باراک اوباما، رئيس‌جمهوری ايالات متحده آمريکا، حدود يک هفته‌ای را در ايران صرف گفت‌وگو درباره رواداری مذهبی با مقام‌های اين کشور کرده است.

هانتر، که خود يک کشيش ارشد در کليسای نورث‌لند ايالت فلوريدا است، در رأس هيئتی مذهبی آمريکايی به تهران رفت. وی می‌گويد که به دعوت رهبران مذهبی ايرانی و نخبگان اين کشور برای شرکت در يک کنفرانس به اين کشور سفر کرده است.

نشست ياد‌شده «جهان عاری از خشونت و افراطی گری از منظر اديان ابراهيمی» نام داشت و از چهارم خرداد امسال در تهران برگزار شد.

هانتر خود می گويد وظيفه دارد اوباما را کمک کند تا «به خدا نزديک‌تر شود.»

آقای هانتر با رئيس مجلس ايران، مشاوران علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مقام‌های فرهنگستان علوم ايران، رهبران مسيحی و يهودی ايران و روحانيون ارشد قم ديدار داشته است.

وی همچنين تصريح کرد که تندروی، خشونت دينی و صلح بر پايه ايمان برخی از موضوع‌های اصلی مذاکرات او با مقام‌های ايرانی بوده است.

آقای نوبخت همچنین افزود: «عرصه مذاکره و گفتگوی ما مشخص است. ما با ۱+۵ مذاکره می‌کنيم و به صورت تلفنی نيز تماسی پيش از اين برگزار شد که بلافاصله اطلاع رسانی شد. ما هيچ چيز مخفی از مردم نداريم.»

مذاکرات دوجانبه ايران و آمريکا در حالی، روز سه شنبه، در ژنو پايان يافت که عباس عراقچی٬ عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران٬ می‌گويد اين گفت‌و‌گوها در فضای مثبتی صورت گرفته، اما اختلافات هنوز به قوت خود باقی است.

دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ميان ايران و ۱+۵ قرار است ۲۶ تا ۳۰ خردادماه در وين برگزار شود. ايران می‌گويد که انتظار دارد در اين دور از مذاکرات طرفين از کليات وارد جزئيات شده و نگارش متن توافق جامع را آغاز کنند.
XS
SM
MD
LG