لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

تظاهرات یهودیان بنیادگرای حامی توافق هسته‌ای


اسکرین شات از نیویورک دیلی
اسکرین شات از نیویورک دیلی

یهودیان (بنیادگرا) ارتدوکس گروه «نتورهٔ کارتا»، که «اتحاد یهودیان ضد صهیونیسم» است، هفته گذشته در برابر دفتر سناتور شومر در منهتن نیویورک تظاهرات کرده و به «مانع تراشی صیهونیست‌ها در مسیر صلح جهانی» اعتراض کردند.

یهودیان این گروه «حملات صهیونیست‌ها و حامیان اسرائیل» به باراک اوباما را نیز محکوم کردند.

مخالفت‌های پر سر و صدای گروه ایپک و برخی از سیاستمداران آمریکایی مانند چاک شومر با توافق هسته‌ای بدست آمده میان ایران و قدرت‌های جهانی و حمایت آن‌ها از موضع نخست وزیر اسرائیل در این امر، موجب شده است که دیدگاه بسیاری از یهودیان حامی این توافق به حاشیه رانده شود.

از ۲۳ تیر که برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و گروه کشورهای ۱+۵ در وین بدست آمد، نخست وزیر اسرائیل به جنگ همه جانبه‌ای با این توافق رفته و برای قانع کردن اعضای کنگره به رد این توافق به سختی تلاش می‌کند.

نتانیاهو برای تحقق این هدف خود، به جدال علنی با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و دولت واشینگتن دامن زده است.

نیویورک تایمز ۱۹ مرداد به نقل از هاراو ییسرائل داوید وایس، از رهبران «نتورهٔ کارتا» نوشت، یهودیان نباید بخاطر هراس از خوردن برچسب «ضد یهودی» از ابراز نظر خود نگران باشند.

هاراو وایس می‌گوید که صهیونیست‌ها و حامیان آن‌ها صلح جهانی را تهدید می‌کنند. او تاکید کرد که سناتور‌ها باید خود را از زیر فشار صهیونیست‌ها و القائات آن‌ها رهایی بخشند.

اعضای «نتورهٔ کارتا» در تظاهرات خود پرچم ایران را در کنار پرچم آمریکا در دست داشتند.

برخی از اعضای «نتورهٔ کارتا» در سالهای گذشته از ایران دیدار کرده و برای برقراری صلح با ایران تلاش کرده‌اند.

اما سازمان امنیت اسرائیل هاراو وایس را به خاطر تلاش در راه کاستن از خصومت با جمهوری اسلامی ایران، مورد اتهام امنیتی قرار داد.

اسرائیل مرداد سال ۱۳۹۲ نیز یکی دیگر از اعضای «نتورهٔ کارتا» را به اتهام ارتباط با ایران محاکمه کرد.

«نتورهٔ کارتا» در سال ۱۹۳۸ در حالی تشکیل شد که یهودیان مهاجر از کشورهای اروپایی برای استقلال اسرائیل می‌جنگیدند ولی اعضای «نتورهٔ کارتا» می‌گفتند که برپایی اسرائیل به یهودیت لطمه خواهد زد.

اکثر اعضای «نتورهٔ کارتا» در آمریکا و کانادا زندگی می‌کنند زیرا زندگی در کشور «غیرقانونی» اسرائیل را «گناه» می‌دانند.

چند صد نفر از اعضای «نتورهٔ کارتا» که بدلیل فقر ناچار به زندگی در اسرائیل هستند، بدلیل اینکه اسرائیل را قبول ندارند، شناسنامه و گذرنامه اسرائیلی دریافت نمی‌کنند و زندگی بدون برگه‌های هویت اسرائیلی را ترجیح می‌دهند.​

XS
SM
MD
LG