لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

قرارداد جدید ایران خودرو و پژو چه ویژگی‌هایی دارد


امضای قرارداد همکاری بین کارلوس تاوارس (راست) مدیر عامل پژو و هاشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو
امضای قرارداد همکاری بین کارلوس تاوارس (راست) مدیر عامل پژو و هاشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو

طبق اعلام شرکت ایران خودرو، قرار داد همکاری ایران خودرو با پژو امضا شد. بر اساس اطلاعات ارائه شده این قرار داد با قرار داد‌های قبلی بین ایران خودرو و پژو تفاوت بنیادین دارد.

بر اساس اعلام شرکت ایران خودرو قرارداد از سرگیری همکاری‌های گروه صنعتی ایران خودرو و پژو که پس از مذاکراتی طولانی، نهائی شده بود با حضور رییس جمهور ایران، نخست وزیر فرانسه، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران ارشد صنعتی دو کشور به امضای مدیران عامل دو خودروسازی رسید. مهندس هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو دور جدید همکاری‌ها را کاملا متفاوت با رویکرد گذشته توصیف کرده است.

هاشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو تاکید کرده است: «گروه صنعتی ایران خودرو در دور جدید همکاری‌های بین المللی خود، رویکردی کاملا متفاوت با گذشته در پیش گرفته است و بر حضور و سرمایه گذاری مشترک طرف مقابل تاکید دارد.»

پژو برای نخستین بار است از طریق سرمایه گذاری مالی مستقیم در صنعت خودرو ایران حضور پیدا می‌کند.

پژو برای نخستین بار است از طریق سرمایه گذاری مالی مستقیم در صنعت خودرو ایران حضور پیدا می‌کند.

براساس بیانیه مطبوعاتی ایران خودرو، ایجاد شرکت مشترک ایرانی _ فرانسوی با سهامداری ۵۰ درصدی هر یک از طرفین مهم‌ترین بخش این قرارداد است که به انتقال تکنولوژی به روز دنیا، تولید محصولات جدید و همچنین استفاده از بازارهای صادراتی خواهد انجامید.

تولید ۲۰۰ هزار مدل جدید شامل ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ در سال از جمله مواردی است که بین طرفین توافق شده و قرار است از این میزان ۳۰ درصد به شبکه فروش پژو صادر شود.

تولید این محصولات از سال ۱۳۹۶ آغاز خواهند شد .

مدل‌های جدید پژو از پلت فرم جدید پی اف یک استفاده می‌کنند. شرکت پژو بر روی این پلت فرم (شاسی، قوای محرکه و سیستم تعلیق) چهار خودرو خود را شامل پژو ۲۰۸ در بخش خودرو‌های هاچ بک، پژو ۲۰۰۸ در بخش خودرو‌های کراس اوور، پژو ۳۰۱ در بخش خودرو‌های سدان، سیتروئن الیزه را می‌سازد.

البته از بین این خودرو‌ها، پژو ۳۰۱ برای کشورهای در حال توسعه ساخته شده است و هم اکنون این محصول در شرکت دانگ فنگ چین تولید می‌شود.

طبق اطلاعات ارائه شده، با این پلت فرم محصولات پژو در ایران خودرو و محصولات سیتروئن در سایپا تولید خواهند شد. تولید یک پلت فرم برای چهار محصول دست پژو را برای سرمایه گذاری در ایران باز خواهد کرد. چرا که با سرمایه گذاری روی تولید یک موتور و شاسی جدید می‌تواند چهار محصول خود را در ایران تولید کند.

قرار است حداقل ۵۰ درصد قطعات این پلت فرم در ایران تولید شود.

پژو در گذشته حاضر به سرمایه گذاری در ایران نشده بود و با این روش سود‌های سرشاری را در همکاری با ایران نصیب خود کرده بود. در حالی که رقیب فرانسوی این شرکت یعنی رنو برای تولید خودرو در ایران سرمایه گذاری مستقیم کرده بود و به دلیل همین سرمایه گذاری و زیان ۵۰۰ میلیون یورویی در زمان تحریم‌ها نتوانست بازار ایران را ترک کند. ولی پژو به راحتی این کار را کرد.

به نظر می رسد مدیران ایران خودرو با توجه به این تجربیات پژو را مجبور به سرمایه گذاری مشترک در قرار داد جدید کردند. موضوعی که پژو چند ماهی در مقابل آن مقاومت می‌کرد اما با توجه به فشار‌های ایران خودرو و احتمال حضور فولکس واگن در ایران در نهایت تسلیم شد.

رنو همچنین قصد سرمایه گذاری جدید در ایران تا سقف ۵۰۰ میلیون یورو و خرید یک شرکت خودروسازی و چند واحد قطعه سازی را دارد.

در مقابل گروه پژو سیتروئن شرکت رنو هم برنامه گسترده‌ای برای ایران دارد. رنو قصد دارد مدل کوئید که ارزان‌ترین محصول این شرکت است را در ایران تولید کند و آن‌را به عنوان جایگزین پراید معرفی کند.

رنو همچنین قصد سرمایه گذاری جدید در ایران تا سقف ۵۰۰ میلیون یورو و خرید یک شرکت خودروسازی و چند واحد قطعه سازی را دارد.

مدل‌های رنو کیلیو چهار، رنو کپچر، رنو داستر و رنو مگان از مدل‌های جدید این خودرو ساز هستند که قرار است در ایران تولید شوند. این شرکت قصد دارد با تولیدات ایران بازار کشورهای خاورمیانه را پوشش دهد.

به جز این خودروسازان که حضورشان در ایران قطعی شده است فولگس واگن هم سرگرم مذاکرات فشرده با طرف‌های ایرانی است.

این غول خودروسازی جهان مالک برندهای فولکس‌ واگن، آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، سیات، اشکودا،مان، اسکانیا، پورشه، ایتال‌دیزاین و دوکاتی است. احتمال آن می‌رود چندین شرکت از این گروه با طرف‌های ایرانی وارد همکاری شوند. شرکت ایران خودرو هم اعلام کرده با شرکت اشکودا و فولکس واگن مذاکراتی را انجام داده است.

گذشته از فولکس واگن، گروه فیات، نیسان، سوزوکی، مزدا، کیا موتور و هیوندایی هم در حال مذاکره برای آغاز تولید خودرو در ایران هستند.

گذشته از فولکس واگن، گروه فیات، نیسان، سوزوکی، مزدا، کیا موتور و هیوندایی هم در حال مذاکره برای آغاز تولید خودرو در ایران هستند.

پژو در چنین شرایطی و برای برتری نسبت به حریفانش زیر بار خواسته های شرکت ایران خودرو رفته است.

البته در کنار دادن چنین امتیازی پژو می‌تواند همچنان تولید مدل‌های تاریخ گذشته خود مانند ۲۰۶ را در ایران ادامه دهد.

با توجه به تیراژ محصولات جدید و قدیمی، این شرکت می‌تواند حداقل ۳۰ درصد سهم کل بازار ایران را در اختیار بگیرد و سالانه بیش از دو میلیارد یورو به ایران قطعه صادر کند.

XS
SM
MD
LG