لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

شلیک دو خمپاره از خاک سوریه به ارتفاعات جولان


ارتش اسرائیل در بلندی های جولان، عکس آرشیوی است
ارتش اسرائیل در بلندی های جولان، عکس آرشیوی است

يک مقام نظامی اسرائيل گفته است که روز سه‌شنبه، هفتم بهمن، دو خمپاره از داخل خاک سوريه به ارتفاعات جولان شليک شد. اين حمله تلفاتی به بار نياورده است. اسرائیل با آتش توپخانه به این حمله پاسخ داده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است ولی شلیک این دو خمپاره، ۹ روز پس از حمله هليکوپترهای اسرائيلی به منطقه ای مرزی در خاک سوريه صورت می گیرد که درطی آن يک سرتيپ سپاه پاسداران و شماری از اعضای حزب الله لبنان و همچنين جهاد مغنیه فرزند عماد مغنيه از فرماندهای پیشین حزب الله کشته شدند.

در پی آن سپاه پاسداران و حزب الله لبنان اسرائیل را تهدید به اقدامات تلافی جویانه کرده اند.

اندکی پس از این تهدیدها، برخی رسانه‌های اسرائیل گزارش هایی را منتشر کردند که براساس آن، این کشور از طریق روسیه به ایران «پیام» داده‌است که در فکر انتقام‌گیری بخاطر کشته شدن یک فرمانده سپاه پاسداران و اعضای حزب‌الله نباشد و ایران را در این خصوص به «آرامش» دعوت کرده‌است.

بنا بر این گزارش‌ها که در روزنامه «تایمز آو ایزرائیل» هم بازتاب یافته، این «پیام» را آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل، در دیدار روزهای اخیرش با سرگئی لاورف ، وزیر خارحه روسیه در مسکو برای آن ها برده است.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند که لیبرمن از رهبران روسیه خواسته‌است، از ایران بخواهند «آرام» باشد.

شبکه دو تلویزیون اسرائیل جمعه سوم بهمن گفته بود که کاروان حزب الله با همراهی سرتیپ پاسدار محمد علی الله‌دادی، از ستادی در قنیطره در منطقه جولان سوریه بازدید می‌کرد.

رسانه های اسرائیل بنقل از برخی مقام های این کشور گفته اند که این ستاد برای حملات راکتی به شمال اسرائیل و تلاش برای ربودن نظامیان و غیرنظامیان این کشور تشکیل شده‌است.

ارتش اسرائيل در روزهای اخير در مرز با لبنان و سوريه به حالت آماده‌باش در آمده و بر شمار نظاميان و تانک‌های مستقر در اين مناطق افزوده است.

اسرائيل در روزهای گذشته سامانه «گنبد آهنين» را نيز برای رويارويی با احتمال پرتاب راکت و موشک به مرزهای شمالی‌اش مستقر کرد.

ارتفاعات جولان واقع در مرز سوريه و اسرائيل از سال ۱۹۶۷ در اشغال اسرائيل است.

XS
SM
MD
LG