لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

سپاه ساخت‌وساز در جزاير جنوبی ايران را در دست می‎گيرد


رژه نیروی دریایی سپاه، عکس آرشیوی است
رژه نیروی دریایی سپاه، عکس آرشیوی است

روزنامه شرق، روز پنجشنبه، خبر داد «سپاه» پاسداران انقلاب اسلامی، وارد فرآيند ساخت‌وساز در جزاير جنوبی ايران می‌شود.

به نوشته این روزنامه، «در اولين قدم قرار است نيروی دريايی سپاه ساخت‌وساز جزاير فارور را در دست بگيرد و فرودگاه و بندرگاهی را در اين جزاير احداث کند.»

دبير شورای عالی مناطق آزاد ايران گفت از «ظرفیت نیروی دریایی سپاه برای پروژه های ساخت و ساز در جزاير جنوبی ايران استفاده می شود.»

احداث فرودگاه و بندرگاه در جزاير «فارور بزرگ و کوچک» را از جمله اين پروژه ها ذکر کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، اکبر ترکان، روز چهارشنبه، ۹ شهريور گفت: «بنا داريم با استفاده از ظرفيت های نيروی دريايی سپاه، اقتصاد جزاير را رونق بخشيم.»

وی اضافه کرد: «احداث فرودگاه در فارور بزرگ و ايجاد يک بندرگاه در فارور کوچک از برنامه های توسعه جزاير با استفاده از توانايی های سپاه است.»

دبير شورای عالی مناطق آزاد ايران به همراه علی فدوی، فرمانده نيروی دريايی سپاه پاسداران، روز سه شنبه ۸ مهر از جزاير «فاروربزرگ و کوچک»بازديد کردند.

به گزارش خبرگزاری ايرنا، در پايان اين بازديد، سازمان منطقه آزاد کيش و سپاه پاسداران تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده اند.

جزيره فارور در شهرستان ابوموسی در استان هرمزگان واقع شده و زيرمجموعه سازمان منطقه آزاد کيش است. مساحت اين جزيره بيش از ۲۶ کيلومتر مربع، به طول حدود هفت و عرض چهار کيلومتر است.

جزيره فارور کوچک يا فارورگان، از جزيره های غير مسکونی ايران، نيز با مساحت يک و نيم کيلومتر مربع در شمال غربی جزيره ابوموسی واقع شده است.

پيش از اين مديران سازمان مناطق آزاد از برنامه های اين سازمان برای ساخت فرودگاه، بندرگاه، ايجاد زيرساخت‌های تامين آب و برق و ايجاد مناطق تفريحی در جزاير «فاروربزرگ و کوچک» خبر داده اند.

دبير شورای عالی مناطق آزاد ايران نيز گفت: «با اجرای برنامه توسعه جزاير، فارور بزرگ مقصد اصلی پروازی خواهد شد و از آنجا مردم می توانند برای بهره مندی از جاذبه های فارور کوچک با شناور به اين جزيره زيبا سفر کنند.»

سخنان آقای ترکان درباره همکاری با نيروی دريايی سپاه پاسداران، در حالی بيان می‌شود که وی يک‌شنبه ۳۰ شهريور، ضمن انتقاد از قرارگاه خاتم‌الانبيا سپاه پاسداران به دليل «جذب نکردن» فاينانس خارجی برای پروژه پل خليج فارسِ جزيره قشم گفته بود که «زورمان به قرارگاه خاتم نمی‌رسد».

به گفته آقای ترکان اين پروژه که بنا بوده سال ۹۲ به بهره‌برداری برسد، در زمان تحويل به دولت جديد تنها ۳ درصد پيشرفت فيزيکی داشته‌ است.

قرارگاه خاتم‌الانبيا سال ۱۳۶۸ به دستور آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تأسيس شد و بر اساس گزارش‌های پيشين سپاه به کميسيون بودجه مجلس، ۸۱۲ شرکت ثبت شده در ايران و خارج از کشور دارد.

بر اساس گزارش‌ها بسياری از پروژه‌های عمرانی و زيربنايی ايران در حوزه‌های مختلف از انرژی، مخابرات، راه و ترابری و سدسازی در سال‌های گذشته با موافقت دولت و با ترک تشريفات مناقصه به اين قرارگاه واگذار شده‌است.

XS
SM
MD
LG