لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

طرح گوگل برای مقابله با کوسه‌های «کنجکاو»


پس از تأييد حمله کوسه‌ها به کابل‌های فيبر نوری «گوگل» اين شرکت اعلام کرده برای محافظت از کابل‌های خود در برابر دندان‌های تيز کوسه‌ها اين تجهيزات را با الياف مقاوم «کِولار» خواهد پوشاند.

به نوشته مجله «اِسلِيت»، شرکت گوگل تأييد کرده که جديدترين نسل کابل‌های زيردريايی اين مجموعه در لفافه‌ای از الياف محافظ و سيم‌های فولادی نصب خواهند شد. هدف از اين تصميم «محافظت در برابر بريدگی کابل‌ها، از جمله در مقابل گازگرفتن کوسه‌ها» عنوان شده‌ است.

با وجود اشاره مستقيم به «الياف کِولار» به عنوان محافظ کابل‌های گوگل، کمی بررسی نشان می‌دهد که اين پوشش لزوماً از جنس کِولار نخواهد بود. جست و جو در سايت رسمی گوگل نشان می‌دهد که اين شرکت امتياز اختراع نوعی ماده محافظ با نام «ريسمان محافظ پلی اتيلنی» را به نام خود ثبت کرده است.

به ظاهر سرمايه‌گذاری گوگل برای ابداع روش‌های بهتر محافظت از کابل‌های ميان قاره‌ای منطقی می‌نمايد چراکه در طول سال‌های گذشته دست کم در چندين مورد آسيب کابل‌‌های زيردريايی موجب اختلال در خدمات اينترنت شده است. زيرساخت شبکه‌ قابل اعتماد به طور فزاينده‌ای به يکی از عوامل حياتی کار گوگل تبديل شده است.

هفته گذشته «اورس هولتزل» مدير بخش زيرساخت گوگل اعلام کرد که اين شرکت در حال مشارکت در ساخت يک سامانه جديد کابل‌کشی در اقيانوس آرام است که با سرعت ۶۰ ترابايت در ثانيه ايالات متحده را به ژاپن وصل خواهد کرد: «اين سرعت حدود ۱۰ ميليون بار سريع‌تر از مودم کابلی امروزی شما است،» شرکای گوگل در اين پروژه شرکت «چاينا موبايل» و «سينگ تل» هستند.

اما دليل اصلی علاقه کوسه‌ها به کابل‌های زير دريايی چيست؟ هنوز معلوم نيست. با اين حال چند منبع به اين نکته اشاره کرده‌اند که چون کوسه‌ها توانايی حس کردن ميدان‌های الکترومغناطيسی را دارند، اين احتمال وجود دارد که جريان برق باعث جذب آنها می‌شود. در عين حال، به گفته يک کارشناس رفتار کوسه‌ها از دانشگاه ايالتی کاليفرنيا «کنجکاوی صرف» را دليل رفتار اين موجودات در کنار کابل‌های اينترنت دانست.

در همين باره روزنامه «يو‌اِس‌اِی تودی» نيز با اشاره به «توانايی منحصر به فرد» کوسه‌ها در تشخيص ميدان‌های الکترومغناطيسی نوشت که دليل رفتار اين موجودات «گيج شدن» آن‌ها است. اين روزنامه به نقل از «جورج بِرگس»، رئيس طرح پژوهشی درباره کوسه‌ها در فلوريدا، افزود: «کوسه‌ها فکر می‌کنند که اين کابل‌ها يک حيوان ديگر هستند و بدون شک ميدان‌های الکترومغناطيسی اطراف اين کابل‌ها به شدت برای کوسه‌ها جذاب است.»

اما فارغ از دليل اصلی کوسه‌ها برای گازگرفتن کابل‌های گوگل آنچه مسلم است اين گاز‌هایِ احتمالاً از سر کنجکاوی تا کنون دردسر‌های زيادی ايجاد کرده‌اند.

نخستين گزارش‌ها درباره گازگرفته‌شدن کابل‌های شبکه‌ جهانی اينترنت توسط کوسه‌ها به سال ۱۹۸۷ بازمی‌‌گردد. در آن زمان روزنامه «نيويورک تايمز» نوشت: «کوسه‌ها به طور معماگونه‌ای به گاززدن کابل‌های فيبر نوری نوی کف اقيانوس علاقه پيدا کرده‌اند که پل ارتباطی اطلاعات ميان ايالات متحده، اروپا و ژاپن هستند.»
به نظر می‌رسد با اوصاف کنونی بايد به فهرست رقيبان گوگل - يعنی اَپِل، آمازون و فيسبوک - کوسه‌ها را هم اضافه کرد.

XS
SM
MD
LG