لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

«برند» و قاچاق عامل بحران در صنعت پوشاک ایران


صنایع نساجی و پوشاک ایران به عنوان پنجاه و پنجمین کشور صادر کننده پوشاک جهان٬ در پی افزایش پدیده قاچاق و ناتوانی تولیدکنندگان ایرانی در رقابت با برند‌های مشهور جهانی در شرایط بحرانی قرار گرفته است.

لغو تحریم‌های بین‌المللی و آمادگی مهم‌ترین برند‌های جهانی پوشاک برای راه‌اندازی شعبه رسمی در ایران به همراه افزایش قاچاق پوشاک٬ بحران‌های آتی این صنعت را دوچندان کرده است.

خبرگزاری ایسنا روز یک‌شنبه چهارم بهمن‌ماه به نقل از محمد مروج حسینی٬ رئیس انجمن صنایع نساجی ایران حجم شش ماه اخیر قاچاق پوشاک از ترکیه به کشور را ۶۰۰ میلیون دلار اعلام کرده است.

آقای مروج حسینی از تعداد فراوان برند‌های «تقلبی» پوشاک در ایران نیر سخن به میان آورده و گفته «فقط از یک برند نزدیک ۸۰ مغازه در ایران ایجاد شده که هیچ کدام از آن‌ها هم نمایندگی نیستند.»

این مقام مسئول ادامه روند قاچاق پوشاک و فعالیت برند‌های «تقلبی» در کشور را «معضلی» دانسته که نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا نتوانسته‌اند راه‌حلی برای ‌آن پیدا کنند.

براساس تازه‌ترین گزارش‌های رسانه‌های ایران٬ مصرف پوشاک در کشور در سال گذشته رقمی معادل ۱۱ میلیارد دلار (۴۹ هزار تن) یوده است.

این گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد واردات پوشاک و پارچه در شش ماه نخست امسال ۱۶ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته هفت میلیارد دلار افزایش داشته است.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه یکی از علت‌های این افزایش را «رقابت پذیرنبودن و نداشتن تنوع» اعلام کرده و نوشته این پدیده به همراه «قاچاق»٬ ۵۰۰ هزار شغل را در ایران در معرض تهدید قرار داده است.

۲۷ دی ماه نیز مهدی یکتا، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک یکی از مهم‌ترین راه‌کار‌ها برای کم کردن حجم قاچاق پوشاک به ایران را توسعه این صنعت در زمینه «طراحی و مد» دانسته است.

یکتا گفته «قاچاق کالا به ویژه قاچاق پوشاک به راحتی قابل حذف نیست و بهترین راهکار این است که قدرت رقابت و کیفیت و قیمت‌های تولید داخل را ساماندهی کنیم.»

وی افزوده نوسازی و بازسازی صنعت پوشاک در افزایش توسعه صادرات پوشاک نیز موثر خواهد بود و مانع خروج ارز از کشور می‌شود.

صنایع نساجی و پوشاک ایران با ۱۰۳ میلیارد دلار صادرات، تنها دو دهم درصد از صادرات نساجی و پوشاک جهان را به خود اختصاص داده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد که در شش ماه نخست امسال، ارزش صادرات انواع پوشاک و محصولات و اشیاء نسجی در ایران از ۳۱ میلیون دلار به ۲۸ میلیون دلار کاهش یافته است.

این کاهش در شرایطی صورت گرفته که پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی برخی برند‌های مشهور پوشاک در جهان نیز تلاش‌ها برای راه‌اندازی نمایندگی رسمی خود در ایران را آغاز کرده‌اند.

روزنامه «تودیز زمان» ترکیه هم روز گذشته در گزارشی از هجوم گسترده خرده‌فروشان پوشاک ترک به ایران خبر داده است.

آن‌طور که این روزنامه نوشته برند پوشاک «دی اس دامات» ترکیه تنها سه روز پس از لغو تحریم‌ها٬ شعبه جدیدی در تهران تاسیس کرده است.

در این گزارش آمده که اتحادیه برندهای ترکیه پیش‌بینی کرده تا سه سال آینده برند‌های ترک در ایران هزار فروشگاه راه‌اندازی کنند.

براساس آمار این اتحادیه در حال حاضر ۲۹ بند پوشاک ترک٬ ۱۳۵ فروشگاه در ایران دارند که با لغو تحریم‌ها «۲۰ برند دیگر قادر هستند در مجموع ۵۰۰ فروشگاه در ایران تاسیس کنند.»

لغو تحریم‌های بین‌المللی٬ در‌های بازار ایران به روی بسیاری از صنایع را گشوده و همین مساله باعث شده تا برخی مقام‌های ایران موضوع «نفوذ» غرب از طریق اقتصاد٬ فرهنگ و جامعه را مطرح کنند.

XS
SM
MD
LG