لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

حمله مردم گرسنه به مغازه‌ها در ونزوئلا


اعتراض در مقابل یک س.پرمارکت در کاراکاس در ونزوئلا
اعتراض در مقابل یک س.پرمارکت در کاراکاس در ونزوئلا

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش مفصلی از ونزوئلا می نویسد به خاطر کمبود شدید مواد غذایی مردم به کامیونهای حمل این مواد حمله می کنند و در نتیجه حمل و نقل غذا با محافظت ماموران مسلح انجام می شود. سربازان از نانوایی‌ها نگهبانی می دهند و پلیس به سوی دسته‌های مهاجم که از روی ناچاری به مغازه ها، داروخانه‌ها و قصابی‌ها هجوم می آورند گلوله پلاستیکی شلیک می کنند. در جریان درگیری دسته‌های مسلح خيابانی بر سر مواد غذایی یک دختر ۴ ساله به ضرب گلوله کشته شد.

در کشوری که صاحب یکی از غنی‌ترین منابع نفت جهان است مردم گرسنگی می کشند و به خاطر کمبود مواد غذایی و سایر نیازهای مبرم خود شورش می کنند. این دقیقا همان چیزی است که رهبران ونزوئلا وعده داده بودند هیچ گاه روی نخواهد داد.

در پژوهشی که اخیرا توسط دانشگاه ونزوئلایی سیمون بولیوار انجام شد ۸۷ درصد از مردم کشور گفتند که برای خرید مواد غذایی کافی پول ندارند. نتایج این پژوهش که در آوریل انجام شد، نشان می دهد که یک خانواده ونزوئلایی برای تامین مواد غذایی کافی به پولی معادل ۱۶ برابر حداقل دستمزد نیاز دارد.

فریدون خاوند، استاد اقتصاد در پاریس، می نویسد «در مورد آنچه طی هفده سال گذشته زیر عنوان پر طمطراق «سوسیالیزم قرن بیست و یکم» از سوی هوگو چاوز و جانشینش نیکلا مادورو به مردم این کشور و بخش بزرگی از افکار عمومی بین المللی قالب شد، معجونی بود از شکل افراطی «پوپولیسم» و شعبده نفت که طی مدتی کوتاه با عرضه کالا‌ها و خدمات یارانه‌ای به مردمان ساده لوح بر مرکب مراد پیش تاخت و سپس، در پی رویارویی با واقعیت‌های سخت، با سقوط در دره‌های سخت، قربانیانش را به روز سیاه نشاند.»

هوگو چاوز رییس جمهور فقید ونزوئلا زمانی گفته بود ناتوانی دولت‌های سابق برای تامین نیازهای اساسی مردم و سرکوب قیام‌های مردمی ثابت می کند که ونزوئلا به یک انقلاب سوسیالیستی نیاز دارد. اما اکنون جانشینان او دقیقا در همان موقعیت و حتی بدتر از آن قرار دارند. ملت ونزوئلا با اضطراب و به هر شکلی در جستجوی مواد غذایی است.

ايران و ونزوئلا در دوران رياست جمهوری هوگو چاوز با تقويت مناسبات سياسی خود موضعی ضد آمريکايی اتخاذ کردند. اين دو کشور همچنين ميلياردها دلار قرارداد در زمينه توليد خودرو، ساختمان‌سازی و انجام پروژه‌های مختلف عمرانی در ونزوئلا به امضاء رساندند.

تحت تاثیر سقوط اقتصاد کشور درسالهای اخیر ونزوئلا قادر نیست مواد غذایی مورد نیاز مردم را در داخل تولید و یا از خارج وارد کند. به دستور نیکلاس مادورو، فردی که هوگو چاوز سه سال پیش و قبل از مرگش بعنوان جانشین خود برگزید، در بسیاری از شهرهای کشور وضعیت فوق العاده برقرار شده و فضا بشدت نظامی است.

در پژوهشی که اخیرا توسط دانشگاه ونزوئلایی سیمون بولیوار انجام شد ۸۷ درصد از مردم کشور گفتند که برای خرید مواد غذایی کافی پول ندارند. نتایج این پژوهش که در آوریل انجام شد، نشان می دهد که یک خانواده ونزوئلایی برای تامین مواد غذایی کافی به پولی معادل ۱۶ برابر حداقل دستمزد نیاز دارد.

اقتصاددانان می گویند سالها سوء مدیریت و کاهش چشمگیر بهای نفت که مهمترین منبع درآمد ونزوئلا است، تامین مواد غذایی را تقریبا ناممکن کرده است.

تحت تاثیر سقوط اقتصاد بخش‌های تولیدی کشور، از کشاورزی گرفته تا کارخانه‌های دولتی، بشدت آسیب دیده اند. ونزوئلا زمانی محصولات کشاورزی مثل شکر، ذرت و برنج صادر می کرد ولی اکنون باید این کالاها را وارد کند. ولی بودجه لازم برای تامین نیازهای کشور را ندارد.

همزمان دولت کنترل بر توزیع و فروش مواد غذایی را تشدید کرده و نیکلاس مادورو با استفاده از قانون وضعیت اضطراری توزیع مواد غذایی را به تشکیلات موسوم به واحدهای شهروندان سپرده که به دولت و حزب حاکم وابسته است.

شبکه خبری سی بی‌سی نیز در گزارش مفصلی شرایط بحرانی ونزوئلا را تحت تاثیر کمبود مواد غذایی و سایر کالاهای اساسی و کمبود آب و برق تشریح می کند.

به نوشته این شبکه خبری، ونزوئلا اکنون بالاترین نرخ تورم جهان را دارد. ارزش برابری بولیوار، واحد پول ونزوئلا، به شدت سقوط کرده است. طبق نرخ دولتی هر ده بولیوار معادل یک دلاراست ولی در بازار سیاه یک دلار را می توان با هزار بولیوار معاوضه کرد.

دولت نیکلاس مادورو در اوایل سال جاری نرخ ارز دولتی را حدود ۴۰ درصد کاهش داد و همزمان قیمت پایه انرژی و محصولات نفتی مثل بنزین و گازوئیل را تا حد چشمگیری افزایش داد.

مشکلات اقتصادی ونزوئلا به خاطر کمبود آب و برق تشدید شده است. حجم آب در سد گوری در جنوب شرقی ونزوئلا که یکی از بزرگترین سدهای جهان است، امسال به نازلترین حد کاهش یافته است. تاسیسات تولید برق در این سد حدود ۷۰ درصد از نیاز کشور را تامین می کرد و اکنون دولت مجبور شده برق را جیره بندی کند.

دولت پدیده جوی ال نینیو را مسئول این وضعیت می داند ولی منتقدان می گویند اگر دولت در بهینه سازی این تاسیسات و احداث نیروگاههای تولید برق با انرژی حرارتی سرمایه گذاری کرده بود این شرایط اتفاق نمی افتاد.

در ماههای اخیر علاوه بر اعتراضات همیشگی احزاب مخالف حکومت شهرهای ونزوئلا شاهد شورش‌های خودجوش مردم بوده اند که دلیل آن کمبود شدید کالاهای اساسی و مواد غذایی است.

شبکه خبری سی بی‌سی می افزاید که در ماههای اخیر علاوه بر اعتراضات همیشگی احزاب مخالف حکومت شهرهای ونزوئلا شاهد شورش‌های خودجوش مردم بوده اند که دلیل آن کمبود شدید کالاهای اساسی و مواد غذایی است.

دولت نیکلاس مادورو همواره گروههای مخالف را متهم می کند که با کمک آمریکا قصد دارند در ونزوئلا کودتا کنند. ائتلاف احزاب مخالف حکومت در انتخابات سراسری سال گذشته اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آوردند. ولی دیوان عالی کشور که تحت کنترل حکومت است تمامی مصوبات پارلمان را لغو می کند.

مخالفان حکومت قصد دارند امسال یک رفراندوم برگزار کنند که هدفش برگزاری انتخابات مجدد ریاست جمهوری است. برگزاری این رفراندوم حداقل به حدود چهار میلیون امضا نیاز دارد و آقای مادورو در صورتی برکنار خواهد شد که تعداد آرا مخالف او از آرایی که در سال ۲۰۱۳ بدست آورد بیشتر باشد.

مقامات حزب حاکم سوسیالیست می گویند امسال وقت کافی برای سازماندهی و برگزاری رفراندوم وجود ندارد. کمیسیون انتخابات کشور نیز پیچیدگی‌های برگزاری این رفراندوم را بهانه می کند که به نظر مخالفان تاکتیکی برای به تعویق انداختن رفراندوم است.

بسیاری از نظر سنجی‌ها نشان می دهند که درحال حاضر ۷۰ درصد از مردم ونزوئلا با نیکلاس مادورو مخالفند و اگر رفراندوم برگزار شود او مقام ریاست جمهوری را از دست خواهد داد. ولی اگر رای گیری تا سال آینده به تعویق بیافتد و در آن زمان او شکست بخورد یکی از معاونان ریاست جمهوری و افراد برگزیده او به این مقام خواهد رسید و در نتیجه حزب حاکم سوسیالیست تا انتخابات سال ۲۰۱۹ در قدرت باقی خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG