لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

صدای ديگر: تعميق جنبش زنان ايران و تشديد فشارها



شانزدهمين برنامه هفتگی صدای ديگر، برنامه‌ای که به مسائل زنان می‌پردازد اما ويژه زنان نيست، مرور بر جنبش فمينيسم را در گذار تاريخ دنبال می‌کند. اين بار جنبش را در دوران انقلاب فرانسه رها می کنيم و به آمريکا می رويم.


اگر در اروپا جنبش فمينيسم برای پايان دادن به استبداد خانگی، يا به حکومت مرد بر خانه و بر زن، شکل گرفت، در آمريکا با جنبش منع تجارت برده و دراعتراض به ستم و سرکوب مضاعف بر بردگان زن پا گرفت.


سازمان ها و گروه های بين المللی مدافع حقوق بشر ازآنچه تشديد فزاينده فشارها بر جنبش های اجتماعی در ايران و به ويژه بر جنبش زنان و کمپين يک ميليون امضا توصيف کرده اند، ابراز نگرانی کرده و خواستار پايان دادن به آن شده اند.


مجله هفتگی صدای ديگر در شانزدهمين شماره خود به اين مسئله پرداخته است.


در چند هفته اخير فعالان زن با احکام حبس و تبعيد (روناک صفارزاده و هانا عبدی)، بازداشت (عشا مومنی، نگين شيخ الاسلامی)، ممنوعيت خروج از کشور و تفتيش خانگی (سوسن طهماسبی)، تفتيش خانگی و احضار ( پرستو الله ياری)، احضار، بازداشت، ممنوعيت خروج از کشور (منصوره شجاعی، طلعت تقی نيا، پروين اردلان )، بازداشت و محاکمه (ناهيد کشاورز، محبوبه کرمی، محبوبه حسين زاده، سارا امينيان، سعيده امين، محبوبه کرمی، خديجه مقدم)، حبس تعليقی ( زينب پيغمبرزاده) و غيره روبرو بوده اند. روز ۲۹ مهرماه دبيرکل سازمان ملل از افزايش سختگيری و فشار بر جنبش زنان ايران وبر فعالان حقوق زن و اعضای «کمپين يک ميليون امضا برای رفع تبعيض های جنسيتی در قوانين ايران» ابراز نگرانی کرد. اين مسئله در مجله صدای ديگر بررسی شده است.


به اين منظور در اين مجله به صدايی ديگر گوش می کنيد: صدای فعالان زن چون خديجه مقدم، پروين اردلان، منصوره شجاعی، رويا بندری در کاليفرنيا، مينا جعفری، رضا مومنی پدر عشا مومنی.


در اين برنامه نسرين ستوده ، وکيل مدافع آنان، نرگس محمدی رئيس هيئت مديره شورای صلح و نايب رئيس کانون وکلای مدافع حقوق بشر و هادی قائمی، رئيس کمپين بين المللی دفاع از حقوق بشر در ايران، به تحليل و بررسی اين جنبش و آن فشار ها می پردازند.


به نظر آنان دليل عمده تشديد فشارها بر فعالان زن، تعميق و گسترش جنبش زنان در درون و در بيرون مرزهای ايران است.


«صدای ديگر» را روزهای يکشنبه بعد از خبرهای ساعت ۷ و نيم شب به وقت تهران از راديو فردا می شنويد. اين برنامه در مجله نيمه شب پس از خبرها (نيم بامداد) و در مجله نيمروزی پس از خبرهای ساعت ١٣ تکرار می شود.


نشانی ايميل برنامه «صدای ديگر»: zan@radifarda.com
شماره پيامک گير راديو فردا: ۰۰۴۲۰۶۰۳۸۷۴۱۵۰



XS
SM
MD
LG