لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

رهبر شاخه القاعده در سوریه: قصد ما فتح دمشق است


جبهه النصره، همراه گروه‌های دیگر، کنترل ادلب را در دست گرفته است
جبهه النصره، همراه گروه‌های دیگر، کنترل ادلب را در دست گرفته است

رهبر «جبهه النصره»، گروه وفادار به القاعده در سوریه، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته است تمرکز آن گروه، همچنان، فتح دمشق و سرنگونی حکومت بشار اسد است.

ابومحمد جولانی، رهبر جبهه النصره، در مصاحبه‌ای کم‌سابقه که شبکه تلویزیونی «الجزیره» با او انجام داده، گفته است «ما همچنان تمرکز خود را بر دمشق و سرنگونی این حکومت حفظ می‌کنیم».

او در این مصاحبه که ششم خرداد ماه پخش شده، افزوده است «به شما اطمینان می‌دهم، سقوط اسد زمان زیادی نخواهد برد».

مشخص نیست این مصاحبه کجا انجام شده است.

جولانی، پشت به دوربین نشسته و صورت او نشان داده نمی‌شود.

او از علویان سوریه، گروهی که خانواده اسد نیز به آن تعلق دارد، خواسته است برای آنکه -به گفته او- در امان باشند، مبارزه نکنند و «به اسلام رو بیاورند».

رهبر جبهه النصره گفته است «اگر سلاح خود را زمین بگذارند، مردان خود را به نبرد برای اسد نفرستند و به اسلام روی بیاورند، آن موقع برادران ما هستند».

او تاکید کرده است که علویان «از دین خدا و اسلام خارج شده‌اند».

رهبر شاخه القاعده در سوریه ادعا کرده است که گروه او هیچ منبع مالی از خارج دریافت نمی‌کند.

جبهه النصره، در کنار گروه‌هایی از دیگر شبه‌نظامیان و شورشیان، به تازگی دست به پیشرفت‌هایی در شمال غرب سوریه زده است.

این گروه‌ها دو ماه پیش شهر ادلب و یک ماه پیش نیز شهر جسرالشغور (در ۷۵ کیلومتری لاذقیه در استان حلب) را به کنترل خود درآوردند.

آنچه این دسته از شبه‌نظامیان را بیش از پیش به نیروهای هوادار اسد در سواحل شرقی مدیترانه، نزدیک کرده است.

تنها چند روز پیش از این مصاحبه، حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، در یک سخنرانی تلویزیونی از همه در منطقه خواسته بود، به مبارزه با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» بپردازند.

او در بخشی از این سخنرانی به جبهه النصره هم اشاره کرد و گفت، انتخاب در سوریه اکنون بین این است که «حکومت اسلامی» و «جبهه النصره» به قدرت برسند یا این‌که رژیم اسد بر سر کار بماند.

این گروه که حضورش در سوریه خود با انقادهایی، از جمله در میان برخی سیاستمداران ارشد لبنانی، روبه‌رو است، در اردیبهشت ماه، طی حمله‌ای به جلسه رهبران گروه جبهه النصره، سه نفر از آن‌ها را کشت. اين حمله در مناطق کوهستانی مرز سوريه و لبنان صورت گرفت.

جولانی، رهبر جبهه النصره، در گفت‌وگوی خود با الجزیره، به انتقاد از «حزب‌الله لبنان» پرداخته و می‌گوید این گروه برای حفاظت از خود از حکومت اسد دفاع می‌کند.

رهبر شاخه القاعه در سوریه در عین حال گفته است چیزی به اسم گروه «خراسان» در سوریه وجود ندارد.

جبهه النصره، گروه افراطی اسلام‌گرایی که هدف حملات هوایی ایالات متحده نیز قرار گرفته، از گروه‌های شبه‌نظامی مسلحی به شمار می‌رود، که نفوذ نسبتا زیادی در سوریه کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG