لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

مشاور اسد: دولت سوریه قطعنامه شورای امنیت را می‌پذیرد


بشار اسد پیشتر هم گفته بود حاضر است مذاکره کند، اما قدرت را رها نخواهد کرد
بشار اسد پیشتر هم گفته بود حاضر است مذاکره کند، اما قدرت را رها نخواهد کرد

بثینه شعبان، مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس‌جمهوری سوریه، می‌گوید دولت مرکزی آن کشور حاضر است در مذاکرات صلح سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه شرکت کند و قطعنامه تصویب‌شده شورای امنیت را می‌پذیرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، ۲۷ آذر ماه، قطعنامه‌ای را در مورد فرایند صلح در سوریه تصویب کرد. این قطعنامه خواستار تشکیل «دولتی قانونی، فراگیر و غیر فرقه‌ای» در شش ماه آینده شده و می‌گوید، «در ۱۸ ماه آینده انتخاباتی آزاد و عادلانه براساس قانون اساسی جدید برگزار خواهد شد».

خانم شعبان، دوم دی ماه به شبکه تلویزیونی المیادین، گفته است «ما قطعنامه‌ها را می‌پذیریم».

خبرگزاری رویترز می‌گوید این نخستین واکنش یک مقام دولتی سوریه به این موضوع است.

مشاور سیاسی بشار اسد به شبکه «المیادین» گفته است «ما اکنون در وضعیت به مراتب بهتری قرار داریم… یک ائتلاف واقعی بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم شکل گرفته، درک موضع ما و چرخش‌های صورت گرفته، اکنون در حال نتیجه دادن است».

اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز اولیه علیه اسد به شدت سرکوب شدند
اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز اولیه علیه اسد به شدت سرکوب شدند

خانم شعبان از نقش روسیه نیز حمایت کرده و گفته است دخالت نظامی آن کشور «اهمیت فوق‌العاده‌ای در بحران سوریه داشته است».

روسیه در کنار ایران از مهم‌ترین حامیان دولت اسد به شمار می‌روند. ارتش روسیه از سه ماه پیش حملاتی هوایی را علیه مخالفان بشار اسد انجام می‌دهد. در آغاز حملات کشورهایی مانند آمریکا و سازمان‌هایی مانند ناتو، گفتند عمده آنها، نه علیه گروه‌های افراطی مانند «حکومت اسلامی»، بلکه علیه شورشیان مورد حمایت غرب انجام می‌شود.

یک روز پیش از انتشار مصاحبه مشاور بشار اسد، سازمان عفو بین‌الملل گفته بود این حملات دست‌کم ۲۰۰ قربانی غیرنظامی برجای گذاشته و برخی از آنها می‌تواند مصداق جنایت جنگی باشد. وزارت دفاع روسیه این اتهام را رد کرده است.

خانم شعبان گفته است «برای غرب آسان نبود که (از موضع خود در قبال دولت اسد) عقب‌نشینی کند… راهبرد سوریه نتیجه داده است».

به نظر می‌رسد اشاره این مقام دولت مرکزی سوریه به نرم‌ترشدن مواضع کشورهای غربی در مورد بشار اسد است.

البته این اولین بار نیست که دولت اسد از شرکت در مذاکرات صلح سخن می‌گوید، اما تا کنون این گفته‌ها نتیجه عملی خاصی نداشته است و گفت‌وگوها نیز فرجامی پیدا نکرده‌اند. بشار اسد تا کنون حاضر به کناره‌گیری از قدرت نشده است. به گفته عمده کشورهای مخالف او در منطقه و اروپا، و نیز آمریکا، بدون کناره‌گیری نهایی او از قدرت، ایجاد صلحی واقعی نیز ممکن نخواهد شد.

خانم شعبان در عین حال از حمایت کشورهای غربی از تلاش‌های عربستان سعودی برای گردآوردن گروهی از مخالفان اسد نیز انتقاد کرده است و می‌گوید «شرم‌آور» است کشوری که «نه انتخابات دارد نه پارلمان» می‌خواهد در سوریه دمکراسی ایجاد کند.

جنگ داخلی سوریه در پی سرکوب اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز علیه بشار اسد، نزدیک به پنج سال پیش آغاز شد. این جنگ صدها هزار کشته و زخمی برجای گذاشته و یکی از گسترده‌ترین بحران‌های ناشی از پناهجویان را طی دهه‌های گذشته پدید آورده است.

XS
SM
MD
LG