لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۵

اسد: به نابودی سلاح‌های شیمیایی پایبندیم ولی زمان لازم است


رئیس‌جمهوری سوریه می‌گوید خرج نابود کردن این سلاح‌ها «تقریبا یک میلیارد دلار» است
رئیس‌جمهوری سوریه می‌گوید خرج نابود کردن این سلاح‌ها «تقریبا یک میلیارد دلار» است
بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود این بار با شبکه آمریکایی «فاکس‌نیوز» گفته دولت او به نابودی سلاح‌های شیمیایی‌ای که در اختیار دارد پایبند است، اما این کار ممکن است «یک سال یا بیشتر» به درازا بکشد.

رئیس‌جمهوری سوریه در عین حال گفته است خرج نابود کردن این سلاح‌ها «تقریبا یک میلیارد دلار» است.

اسد بار دیگر دست داشتن حکومت خود در حمله شیمیایی ۳۰ مرداد به حومه دمشق را رد کرده است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا حاضر است این سلاح‌ها را در اختیار آمریکا بگذارد گفته است «تقریبا یک میلیارد دلار لازم است، این [سلاح‌ها] برای محیط زیست بسیار خطرناک است. اگر دولت آمریکا حاضر است این پول را بدهد و مسئولیت تحویل گرفتن مواد کشنده را بر عهده گیرد، چرا نمی‌کنند؟»

او در عین حال از دولت ایالات متحده در بحران سوریه و «دخالت در دستگاه رهبری و دولت» آن کشور انتقاد کرده است.

این گفت‌وگو در دمشق و یک روز پس از نشست اعضای دائم شورای امنیت برای بررسی قطع‌نامه پیشنهادی آمریکا، بریتانیا و فرانسه است که انجام می‌شود؛ نشستی که روز چهارشنبه (پنج‌شنبه به وقت ایران) نیز ادامه پیدا می‌کند.

این نشست خود پس از آن تشکیل می‌شود که روسیه و آمریکا در مورد طرحی برای نظارت و خلع سلاح شیمیایی سوریه موافقت کردند. طرحی که مسکو آن را ارائه و سوریه نیز از آن استقبال کرده بود. این طرح رای‌گیری در کنگره آمریکا برای اقدام نظامی علیه حکومت بشار اسد را به خواست رئیس‌جمهوری ایالات متحده فعلا متوقف کرده است.

نبرد میان مخالفان

همزمان با تازه‌ترین رخدادها پیرامون سوریه، داخل آن کشور اوضاع همچنان بحرانی‌ست.

تازه‌ترین گزارش‌ها از درگیری میان نیروهای اسلام‌گرای مخالف بشار اسد از یک‌سو و ارتش آزاد سوریه -که آن نیز از مخالفان اسد به‌شمار می‌رود- از سوی دیگر حکایت دارند.

روزنامه گاردین می‌گوید در درگیری میان ارتش آزاد سوریه و نیروهای وابسته به القاعده عراق، در نزدیکی مرز ترکیه، دست‌کم پنج تن از اعضای «ارتش آزاد» کشته شده‌اند.

این تازه‌ترین دور از کشمکش‌ها بین مخالفان بشار اسد به شمار می‌رود.

شهری که ارتش آزاد سوریه و نیروهای نزدیک به القاعده، در نزدیکی مرز ترکیه، برای به دست آوردن کنترل آن می‌جنگند ارزش راهبردی برای هر دو طرف دارد.
XS
SM
MD
LG