لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

بایدن: آمریکا به حفظ «برتری کیفی» نظامی اسرائیل در منطقه متعهد است


معاون باراک اوباما می‌گوید آمریکا تا سال آینده جنگنده‌های جدید فوق‌پیشرفته اف ۳۵ سفارش‌داده شده از اسرائیل را در اختیارش گذاشته و همچنان به حفظ «برتری کیفی» نظامی آن کشور در منطقه پایبند است.

خبرگزاری‌ها سخنان تازه جو بایدن در مراسم روز استقلال اسرائیل را تازه‌ترین دور از تلاش‌ها برای کاهش تنش‌های ایجاد شده میان واشینگتن و تل‌آویو، در پی مذاکرات و تفاهم‌های اتمی صورت‌گرفته با ایران ارزیابی می‌کنند.

آقای بایدن در مراسمی که سفارت اسرائیل در واشینگتن ترتیب داده بود، ۳ اردیبهشت ماه، گفت برترین مدل جنگنده‌های اف ۳۵ که نسل پنجم آنها به شمار می‌رود، سال آینده در اختیار اسرائیل گذاشته می‌شود. به گفته او به این ترتیب «اسرائیل تنها کشوری در خاورمیانه می‌شود» که این هواپیماها را در اختیار خواهد داشت.

خبرگزاری رویترز می‌گوید حضور و سخنرانی جو بایدن در مراسم روز پنج‌شنبه، تازه‌ترین نشانه‌ها از تلاش‌های کاخ سفید برای کاهش تنش‌ها، در پی دوره‌ای از رنجش‌ها میان رئیس‌جمهوری باراک اوباما و نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو، پیرامون مذاکرات اتمی ایران و دیپلماسی در خاورمیانه، به شمار می‌رود.

روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست نیز می‌گوید معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در پی اطمینان دادن به حاضران در مورد تعهد دولت اوباما در این مورد بود که توافق نهایی با تهران، امنیت اسرائیل را تامین خواهد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز می‌‌گوید حضور معاون اوباما در مراسم واشینگتن «تلاشی نمادین» برای کاهش تنش‌ها از سوی کاخ سفید است.

روابط دو کشور به طور مشهودی طی ماه‌های گذشته دستخوش تنش بوده است. به ویژه پس از آنکه با وجود مخالفت کاخ سفید، بنیامین نتانیاهو به دعوت جمهوری‌خواهان آمریکا، در کنگره آن کشور سخنرانی کرد. سخنرانی که نماینده‌ای از دولت در آن حضور نداشت و نخست‌وزیر اسرائیل در آن به انتقاد از مذاکرات اتمی با ایران و تفاهم‌های صورت گرفته پرداخت.

جو بایدن می‌گوید توافقی با ایران تا زمانی که تهران با بازرسی‌های دقیق بین‌المللی موافق نکند، صورت نخواهد گرفت.

به گفته او «اگر تهران تقلبی بکند» آن وقت ایالات متحده هر گزینه‌ای را «روی میز» خواهد داشت.

اسرائیل در سال ۲۰۱۰ میلادی، ۱۹ فروند اف ۳۵ به مبلغ ۲.۷۵ میلیارد دلار خریداری کرد. در فوریه گذشته نیز قراردادی برای ۱۴ فروند دیگر به مبلغ ۳ میلیارد دلار امضا کرد.

XS
SM
MD
LG