لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

«مأموریت دشوار روحانی در داووس و سرمایه‌گذاران بدبین»


یافته‌های یک نظر سنجی شبکه بلومبرگ نشان می‌دهد اکثریت پرسش‌شوندگان در مورد امنیت سرمایه‌گذاری در ایران دیدگاه مثبتی نداشته و تنها «۲۹ درصد» گفته‌اند که سرمایه‌گذاری در این کشور چشم انداز خوبی دارد.

سایت «بلومبرگ» می‌نویسد، بر این اساس به ظاهر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در اجلاس داووس سوئیس مأموریت دشواری در پیش رو خواهد داشت، چرا که او می بایست رهبران تجارت جهانی را متقاعد کند ورود به عرصه اقتصاد کشورش برای آنها سودآور است.

بلومبرگ در نظرسنجی خود درباره سرمایه‌گذاری در ایران از پرسش‌شوندگان سؤال کرده بود که آیا شرایط این کشور را طی پنج سال پیش رو برای سرمایه‌گذاری مناسب پیش‌بینی می کنند یا خیر.

در پاسخ، ۲۹ درصد از پرسش شوندگان گزینه «آری» را انتخاب کردند و ۵۷ درصد نیز «خیر» را به عنوان جواب مورد نظر خود برگزیدند. ۱۴ درصد باقیمانده هم به «نمی‌دانم» اکتفا کردند.

بلومبرگ شرکت کنندگان در این نظرسنجی را «۴۷۷ نفر از سرمایه گذاران، تاجران و تحلیل‌گران» اعلام کرده است.

یکی از نکات مورد اشاره در گزارش یاد شده آن است که پاسخ‌دهندگان در خارج از مرزهای ایالات متحده آمریکا نسبت به چشم انداز بهبود اوضاع اقتصادی و امنیت سرمایه‌گذاری در ایران «خوشبین‌تر» از شرکت‌کنندگان درون آمریکا بوده‌اند.

شایان ذکر است که این نظرسنجی در روزهای ۲۶ و ۲۷ دی ماه انجام شد، - یعنی پیش از انتشار خبر تعلیق مهم‌ترین بخش برنامه غنی‌سازی هسته‌ای جمهوری اسلامی در اجرای مفاد توافق ماه نوامبر.

در پی این اقدام دولت ایران، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کردند که برخی از تحریم‌ها و اقدام‌های محدود کننده فعالیت‌های اقتصادی ایران را لغو خواهند کرد، تحولی که - از جمله - درهای بازاری ۷۷ میلیونی را به روی شرکت‌های بین‌المللی خواهد گشود.

روحانی نخستین رهبر سیاسی ایرانی خواهد بود که پس از یک دهه برای شرکت در اجلاس داووس به سوئیس می‌رود.

قرار است رئيس جمهوری ایران روز ۲۳ ژانویه، سوم بهمن ماه، در نطقی با عنوان «ایران در جهان» سخنرانی کند.

وزیرخارجه جمهوری اسلامی، محمدجواد ظریف، رئیس جمهوری ایران را در این سفر همراهی می‌کند.
XS
SM
MD
LG