لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

از سرعت شیوع ابولا در لیبریا کاسته شده است


لیبریا در بدترین شرایط قرار دارد و بنا بر آمار رسمی ویروس تا کنون جان نزدیک به ۲۵۰۰ نفر را در آن کشور گرفته است
لیبریا در بدترین شرایط قرار دارد و بنا بر آمار رسمی ویروس تا کنون جان نزدیک به ۲۵۰۰ نفر را در آن کشور گرفته است

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید از سرعت شیوع نمونه‌های تازه از ویروس مرگبار ابولا در کشور بحران‌زده لیبریا کاسته شده است؛ با این همه هنوز بحران بسیار جدی و ادامه‌دار گزارش می‌شود.

بروس آیلوارد، مدیر سازمان بهداشت جهانی، هفتم آبان در ژنو به خبرنگاران گفته است «مسیر اصلی [کاهش سرعت شیوع] به نظر واقعی می‌رسد و در واقع ممکن است این مسئله در آنجا رخ داده باشد».

با این همه دکتر آیلوارد هشدار داده است که در بخشی از سیرالئون، شیوع بیماری به شدت ادامه دارد و در خود لیبریا نیز وضعیت هنوز پایدار نیست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید در مواردی دیگر نیز مقام‌ها ابراز نگرانی کرده بودند که آمار ممکن است به این دلیل کاهش پیدا کرده باشد که خانواده‌های قربانیان، خود آنها را به خاک می‌سپارند، بیمارانشان را در بیمارستان بستری نمی‌کنند یا از گزارش آن به مقام‌ها خودداری می‌کنند.

با این همه در حال حاضر علائم امیدوارکننده‌ای دیده می‌شود؛ به گفته مدیر سازمان بهداشت جهانی «تخت‌های خالی و کاهش شمار خاکسپاری‌ها. ممکن است در لیبریا با ۲۵ درصد کاهش هفتگی روبه‌رو شده باشیم».

سه کشور غرب آفریقا، مراکز اصلی تازه‌ترین مورد از شیوع بیماری مرگبار ابولا هستند: سیرالئون، لیبریا و گینه. در این میان لیبریا در بحرانی‌ترین وضعیت قرار دارد.

طی هفته‌های گذشته مقام‌های بهداشتی و پزشکی بین‌المللی گفته بودند در این کشور تخت خالی برای بستری کردن بیماران باقی نمانده است.

در حال حاضر ۱۳ هزار و ۷۰۰ نفر به ویروس ابولا دچار شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها دست کم ۵ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی اخیرا ابراز امیدواری کرده است که دو داروی آزمایشی علیه ابولا که در آمریکا و کانادا تهیه شده، از ماه ژانویه سال آینده میلادی، در غرب آفریقا مورد استفاده قرار گیرند.

ابولا هنوز درمان مشخصی ندارد و داروهای تولید شده نیز در مراحل آزمایشی قرار دارند.

XS
SM
MD
LG