لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

اروپایی‌ها در واشینگتن؛ «جاسوسی مکالمات» موضوع گفت‌وگوها


هیئت ۹ نفره اتحادیه اروپا در واشینگتن
هیئت ۹ نفره اتحادیه اروپا در واشینگتن
هیئتی از مقام‌های عالی‌رتبه امنیتی آلمان و نیز هیئتی از اتحادیه اروپا که پس از انتشار گزارش‌ها در مورد «جاسوسی» و «رصد» مکالمات مقام‌ها و شهروندان اروپایی به وسیله سازمان امنیت ملی آمریکا به ایالات متحده سفر کرده‌، با مقام‌های آمریکایی گفت‌وگو کردند.

قانون‌گذاران اروپایی روز هشتم آبان ماه با مقام‌ها در واشینگتن دیدار کردند تا از آنها درباره تازه‌ترین گزارش‌ها در مورد «رصد گسترده» مکالمات در آن قاره توضیح بخواهند.

هیئت جداگانه‌ای از مقام‌های عالی‌رتبه امنیتی آلمان نیز برای دیداری به واشینگتن رفته است؛ جایی که هر دو طرف اعلام کردند مذاکراتی با هدف «بازسازی اعتماد» میان آنها صورت گرفته است.

کلاود مورس، سرپرست هیئت ۹ نفره اتحادیه اروپا، از لزوم کسب «اعتماد» میان هم‌پیمانان در دو سوی اقیانوس آرام سخن گفته است: «موضوع اعتماد بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده، موضوغی با اهمیت بسیار زیاد است».

اعضای هیئت اروپایی با مقام‌های وزارت خارجه، کنگره و ساز و کارهای امنیتی دیدار کرده‌اند، دیدارهایی که از روز دوشنبه گذشته آغاز شده است.

هیئت آلمانی نیز به‌طور مشخص برای پیشبرد تحقیقات و گفت‌وگو در مورد رصد تلفن شخصی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، است که در واشینگتن به سر می‌برد.

این دیدار پیشتر با توافق باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روبه‌رو شده بود و هدف آن نیز «پیش بردن همکاری‌های آینده بین سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و آلمان عنوان شده بود».

اندکی پیش از گفته‌های مقام‌های اروپایی درباره دیدارها، سازمان امنیت ملی آمریکا، هم‌پیمانان اروپایی را نیز در انجام رصدها و جاسوسی مکالمات دخیل دانسته بود.

موضوعی که مورس آن را رد کرده است.

پیشتر مدیر رئیس امنیت ملی آمریکا گفته بود بخشی از اطلاعاتی که در اختیار آن سازمان قرار گرفته بود را «هم‌پیمانان خارجی» در اختیار قرار داده بودند.

خبرگزاری رویترز نیز از قول یکی از مشاوران ارشد پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نوشته است، آنچه اروپایی‌ها در مورد جاسوسی آمریکا «حیرت‌آور» نامیده‌اند، «نفاق» مقام‌های اروپایی‌ست و اگر در یکی از گزارش‌های احتمالی در کنگره مستقیما به کارهای خود آنها اشاره شود، «اوضاع داخلی آنها هم داغ می‌شود».

طی هفته گذشته میلادی نشریه‌های اروپایی از جمله لوموند، اشپیگل و ال‌موندو، در مطالب جداگانه‌ای از «شنود» و «جمع‌آوری اطلاعاتی» میلیون‌ها شهروند اروپایی به وسیله سازمان امنیت ملی آمریکا خبر دادند. یکی از شنودشدگان مطابق این اسناد آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان است.

گوگل، یاهو و «داده‌هایی که زیر نظر قرار دارند»

موضوع رصدها و نظارت‌ها بر اطلاعات اما به گزارش‌ها در اروپا ختم نشده است.

تازه‌ترین گزارش‌ها در روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست خبر از «رخنه» سازمان امنیت ملی آمریکا به مسیر انقال داده‌ها و اطلاعات سرویس‌های گوگل و یاهو داده است.

این‌بار پای ساز و کار اطلاعاتی بریتانیا نیز به میان کشیده شده و آمده است که دو کشور در رصد این اطلاعات با یکدیگر همکاری کرده‌اند.

واشینگتن‌پست می‌گوید سازمان امنیت ملی آمریکا هر روز انبوهی از داده‌ها را از این شبکه‌های اینترنتی ذخیره کرده است؛ آنچه با واکنش کیت الکساندر، رئیس این سازمان روبه‌رو شده که گفته است آنها اجازه دسترسی به اطلاعات این شبکه‌های مجازی را نداشته‌اند.

ژنرال الکساندر پیشتر نیز از ساز و کار امنیتی تحت مدیریت خود دفاع کرده بود.

او هفتم آبان ماه در نشست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان ایالات متحده مطالب منتشر شده در نشریات فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی درباره «شنود و جاسوسی میلیونی» شهروندان این کشورها را«کاملا نادرست» عنوان کرد.

یک روز پیش از او نیز سخنگوی کاخ سفید با تاکید بر لزوم جمع‌آوری اطلاعات در ساز و کارهای امنیتی و جاسوسی آن کشور، در عین حال گفته بود این کار باید با محدودیت‌های بیشتری اعمال شود.
XS
SM
MD
LG