لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

اف‌بی‌آی: شمار جنگجویان خارجی در سوریه رو به افزایش است


جیمز کامی، مدیر پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، می‌گوید طی ماه‌های گذشته شمار جنگجویان خارجی در سوریه رو به افزایش گذاشته است؛ در این بین به گفته او وضعیت در مورد آمریکایی‌های عازم سوریه برای جنگ نیز بدتر شده است.

به گفته آقای کامی، ده‌ها شهروند آمریکایی و هزاران شهروند اروپایی برای شرکت در جنگ داخلی سوریه به آن کشور رفته‌اند.

جیمز کامی، روز جمعه، ۱۲ اردیبهشت ماه، در گفت‌وگو با خبرنگاران در دفتر مرکزی اف‌بی‌آی در واشینگتن، در مورد نفوذ گروه‌های افراطی جهادی -که بسیاری، از سرسپردگان القاعده به شمار می‌روند- در میان شورشیان ابراز نگرانی کرد.

مدیر اف‌بی‌آی می‌گوید «همه ما که سال‌های ۸۰ و ۹۰ (میلادی) را به یاد می‌آوریم، خطی که در آن سال‌ها از افغانستان به [حملات] یازده سپتامبر کشیده شد، دیده‌ایم.»

نگرانی در گفته‌های این مقام ارشد پلیس فدرال آمریکا، تکرار آن دسته از نگرانی‌هایی است که از جمله در مورد بازگشت شهروندان غربی از جنگ سوریه و رادیکالیزه کردن جوامع اسلامی در غرب و دیگر نقاط بیان شده است.

به گفته آقای کامی، هر چه شمار کسانی که به سوریه می‌روند افزایش یافته و رفت‌وآمد آنها سهل‌تر می‌شود، به تجمع پراکنده آنها در خارج از سوریه می‌انجامد و «ما ثابت‌قدم هستیم که نگذاریم خطی بین سوریه امروز و یازده سپتامبری در آینده، رسم شود».

او شمار شهروندان آمریکایی‌ای که برای جنگ به سوریه رفته‌اند را اعلام نکرد، اما گفت این رقم «در حال بدتر شدن است».

روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید یک مقام ضدتروریستی آمریکا شمار آنها را در سال جاری میلادی بین ۶۰ تا ۷۰ نفر برآورد کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اف‌بی‌آی معتقد است، آمریکایی‌هایی که در سوریه هستند، آمریکایی‌های دیگری را نیز به آنجا می‌کشانند.

به گفته کامی مشکل این دسته افراد تنها محدود به آمریکا نیست و «تمرکز گسترده» سرویس‌های امنیتی اروپا را نیز همراه داشته است.

پیشتر، در آذر ماه سال گذشته، موسسه تحقیقاتی «مرکز بین‌المللی مطالعه رادیکالیزم» برآورد کرده بود که «از اواخر سال ۲۰۱۱ تا دهم دسامبر ۲۰۱۳، ۳۳۰۰ تا ۱۱هزار نفر از کشورهای دیگر برای جنگ علیه دولت اسد، به سوریه رفته‌اند».

به گفته این مرکز این افراد از ۷۰ کشور جهان عازم سوریه شده‌اند.
XS
SM
MD
LG