لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

وزیران خارجه قدرت‌های جهانی به وین باز می‌گردند


مقام‌های آمریکایی گفته‌اند جان کری و محمد جواد ظریف، وزیران خارجه آمریکا و ایران، روز شنبه دو بار به دیدار هم رفتند
مقام‌های آمریکایی گفته‌اند جان کری و محمد جواد ظریف، وزیران خارجه آمریکا و ایران، روز شنبه دو بار به دیدار هم رفتند

قرار است روز یک‌شنبه، ۱۴ تیر ماه، در آخرین روزهای باقی‌مانده از مهلت تعیین‌شده برای مذاکرات اتمی میان ایران و کشورهای گروه ۵+۱، وزیران خارجه قدرت‌های جهانی به همتایان ایرانی و آمریکایی خود در وین بپیوندند.

خبرگزاری رویترز از قول مقام‌های رسمی می‌گوید هنوز پرسش‌هایی از جمله در مورد نحوه تعلیق تحریم‌های سازمان ملل مانده که به احتمال زیاد رئیسان دستگاه دیپلماسی قدرت‌های جهانی در وین، در مورد آن تصمیم خواهند گرفت.

عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران، روز شنبه گفته بود اگرچه «بسياری از مسائل اختلافی» درباره نحوه رفع تحريم‌ها عليه ايران حل شده‌، اما «چهار پنج موضوع مهم» همچنان باقی مانده است. [بیشتر بخوانید]

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد دولت آمریکا، به خبرنگاران گفته است «حتی اگر مسائل در سطح کارشناسان حل شود، همچنان برخی از آنها برای تصمیم‌گیری نهایی به حضور وزیران [خارجه] نیاز دارند».

خبرگزاری فرانسه می‌گوید به نظر می‌رسد وزیران خارجه به وین می‌روند، تا در تلاشی نهایی برای رسیدن به «موفقیت عظیم دیپلماتیک به فرجام رساندن توافق اتمی» شرکت کنند.

فدریکا موگرینی، نماینده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در بیانیه‌ای گفته است روز یک‌شنبه به پایتخت اتریش می‌رود تا در گفت‌وگو با وزیران خارجه هفت کشور شرکت کند.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند جان کری و محمد جواد ظریف، وزیران خارجه آمریکا و ایران، روز شنبه دو بار به دیدار هم رفتند.

رویترز از قول مقام‌های غربی و ایرانی گفته است نشانه‌هایی از «سازش» در مورد یکی از مهم‌ترین موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات به چشم خورده است: دسترسی به سایت‌های ایران برای نظارت بر آنها.

ظاهرا نشانه‌هایی نیز در مورد حل مسئله ذخایر اورانیوم غنی‌شده وجود دارد. رویترز می‌گوید تهران و قدرت‌ها بر سر انتقال آن به خارج به توافق رسیده‌اند.

روز جمعه خبرگزاری روسی «تاس» نیز از قول یک دیپلمات ایرانی در هیئت مذاکره‌کننده، گزارش داده بود تهران و شش قدرت، بر سر انتقال ذخیره اورانیوم غنی‌شده به روسیه توافق کرده‌اند.

توافق نهایی طرف‌ها، می‌تواند به بخشی از تنش‌ها، که طی ۱۳ سال گذشته بر روابط ایران و به ویژه غرب بر سر برنامه اتمی شکل گرفته، پایان دهد.

تنش‌هایی سیاسی که در دولت محمود احمدی‌نژاد به تصویب تحریم‌هایی گسترده در شورای امنیت سازمان ملل، و به طور یک‌جانبه از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و متحدان آنها، انجامید.

XS
SM
MD
LG