لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

فرانسه: بی‌عملی برابر سوریه، پیامی اشتباه به ایران است


ژان مارک آیرو در نشست پارلمانی چهارشنبه گفت حمله سی‌ام مرداد «غیرقابل بازگشت» است
ژان مارک آیرو در نشست پارلمانی چهارشنبه گفت حمله سی‌ام مرداد «غیرقابل بازگشت» است
ژان مارک آیرو، نخست‌وزیر فرانسه، ۱۴ شهریور در جلسه‌ای در پارلمان آن کشور «هشدار داد»، «واکنش نشان ندادن به سوریه، پیامی اشتباه به ایران درباره برنامه اتمیش می‌رساند».

نخست‌وزیر فرانسه در جلسه فوق‌العاده‌ای حاضر شد، که در پارلمان آن کشور به منظور «بحث» درباره پیوستن فرانسه به ائتلافی علیه سوریه برای انجام اقدامی نظامی، برپا شده بود.
نخست‌وزیر فرانسه در جلسه روز چهارشنبه گفته بود، رای‌گیری انجام نخواهد شد.

دولت فرانسه قویا از اقدامی نظامی علیه حکومت بشار اسد حمایت کرده و پس از «حمله شیمیایی» سی‌ام مرداد که برخی کشورهای غربی دولت سوریه را مسئول آن می‌دانند، از پیوستن به ائتلافی نظامی علیه اسد سخن گفته است.

مخالفان دولت اما می‌گویند اقدام نظامی علیه دمشق باید با اجازه و خواست شورای امنیت سازمان ملل برگزار شود.

ژان مارک آیرو در نشست پارلمانی چهارشنبه گفت حمله سی‌ام مرداد «غیرقابل بازگشت» است. او بار دیگر تاکید کرد که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در تلاش است تا هرچه زودتر ائتلافی برای اقدام نظامی علیه دمشق شکل گیرد.

آیرو می‌گوید اگر اقدامی صورت نگیرد، صلح و امنیت کل منطقه به خطر می‌افتد؛ «این کار (نشان ندادن واکنش) چه پیامی به حکومت‌های دیگر می‌فرستد، و من الان دارم به کشورهایی مانند ایران و کره شمالی فکر می‌کنم؟ پیامی روشن: می‌توانید ادامه دهید».

کره شمالی کشوری‌ست که سال‌هاست دارای بمب اتمی‌ست، ایران اما همواره تلاش برای ساختن سلاح هسته‌ای را رد کرده، هر چند با عمل نکردن به خواست‌های شورای امنیت این تردید را در کشورهای غربی به وجود آورده که برنامه هسته‌ایش، اهداف نظامی دارند.

این نخستین بار نیست که یک سیاستمدار غربی از «واکنش نشان ندادن به سوریه» به عنوان «پیامی اشتباه به ایران» نام می‌برد.

پیشتر نیز جان کری، وزیر خارجه آمریکا، بر فرستادن چنین پیامی به «ایران» تاکید کرده بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است تصمیم دارد علیه دمشق دست به اقدامی نظامی بزند؛ او اما از کنگره آن کشور خواسته است در این مورد موافقت نهایی خود را اعلام کند.

پارلمان بریتانیا، پیشتر، به دولت آن کشور اجازه دخالت نظامی در سوریه را نداد. دولت دیوید کامرون نیز اعلام کرده است، حضور نظامی در سوریه منتفی‌ست.

اما فرانسه می‌گوید از اقدام نظامی علیه سوریه حمایت می‌کند، هرچند نخست‌وزیر آن کشور گفته است این کار را بدون همرامی آمریکا انجام نمی‌دهد.
XS
SM
MD
LG