لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

آمریکا ۴۷ میلیون دلار به مردم غزه کمک مالی می‌کند


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در پی تلاش‌ها برای ایجاد آتش‌بس میان اسرائیل و حماس به قاهره سفر کرده و پیشنهادی برای کمک انسان‌دوستانه ۴۷ میلیون دلاری در باریکه غزه ارائه کرده است.

جان کری گفته است تا زمانی که برای کمک لازم باشد در منطقه می‌ماند. او سفر خود را به قاهره از شامگاه ۳۰ تیر ماه، با دیدار با بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، که او نیز در جهت تلاش برای ایجاد آتش‌بس در خاورمیانه است، آغاز کرد.

هر دو طرف خواستار پایان خشونت‌های دو هفته گذشته شده‌اند که تا کنون -به گزارش خبرگزاری فرانسه- جان بیش از ۵۷۰ فلسطینی و ۲۷ اسرائیلی را گرفته است.

بخش قابل توجهی از کشته‌شدگان فلسطینی غیرنظامی هستند. قربانیان اسرائیلی نیز عمدتا سربازانی هستند که طی روزهای گذشته وارد عملیات زمینی در غزه شده‌اند.

جان کری ضمن تاکید بر حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر شبه‌نظامیان در غزه که به خاک آن کشور موشک پرتاب می‌کنند، نگرانی خود را از کشته شدن زنان، کودکان و غیرنظامیان در غزه اعلام کرده است.

وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفته است «ما عمیقا نگران نتیجه تلاش‌های مقتضی و مشروع اسرائیل برای دفاع از خود هستیم.»

او گفته آمریکا ۱۵ میلیون دلار از درخواست ۶۰ میلیون دلاری ساز و کار ملل متحد در امور پناهجویان فلسطینی را برآورده می‌کند. سازمان توسعه بین‌المللی ایالات متحده نیز ۳۲ میلیون دلار برای رفع نیازهای ضروری غزه اختصاص می‌دهد.

سازمان ملل می‌گوید شمار پناهجویان فلسطینی در پناهگاه‌های این سازمان در غزه از ۱۰۰ هزار نفر گذشته است که دو برابر بیشتر از پناهجویان در نبردهای سال ۲۰۰۹ است.

از سوی دیگر هم جان کری و هم بان گی‌مون، از گروه حماس که در غزه حاکم است، خواسته‌اند پیشنهاد مصر برای برپایی آتش‌بس را -که اسرائیل پیشتر آن را پذیرفته بود- قبول کند.

حماس از اسرائیل خواسته است برای ایجاد آتش‌بس به محاصره غزه خاتمه داده و گروهی از زندانیانش را آزاد کند.

وزیر خارجه مصر گفته است قاهره تغییری در پیشنهاد آتش‌بس خود به خاطر حماس نمی‌دهد.

جان کری می‌گوید تنها حماس است که باید تصمیم بگیرد تا غیرنظامیان بی‌گناه را از خشونت دور کند.

بان گی‌مون نیز گفته است حماس باید فورا به پرتاب موشک به اسرائیل خاتمه دهد.

او در عین حال افزوده است «در حالی که متوجه می‌شود چگونه و چرا اسرائیل باید پاسخی نظامی دهد، در تناسب و … بیشتر قربانیان مردم فلسطینی هستند».

جان کری قرار است روز سه‌شنبه با مقام‌های مصری از جمله رئیس‌جمهوری آن کشور، دیدار کند.

XS
SM
MD
LG