لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۱

مشاور مهدی کروبی: ممکن است به شرایط جدیدی دست پیدا کنیم


مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد بیش از دو سال است که در حصر خانگی به سر می‌برند
مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد بیش از دو سال است که در حصر خانگی به سر می‌برند
از بازداشت خانگی مهدی کروبی،‌ یکی از نامزدهای ریاست جمهوری انتخابات سال ۱۳۸۸ در ایران، بیش از دو سال می‌گذرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:05 0:00
لینک مستقیم

خبرگزاری ایسنا روز سه شنبه در خبری کوتاه یک سوال را مطرح کرده است: « آیا مهدی کروبی به زودی رفع حصر می شود؟»

این خبرگزاری به گفت‌وگوی رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی، که مهدی کروبی دبیر کل آن است، با «تهران پرس» اشاره کرده و نوشته است: «اقداماتی در راستای آزادی مهدی کروبی در حال صورت گرفتن است».

اسماعیل گرامی مقدم، که مشاور مهدی کروبی بوده و هم اکنون ساکن مالزی است در این مورد با رادیو فردا گفت‌وگویی کرده است.

آقای گرامی مقدم ابتدا نظر خود را درباره اقدامات احتمالی برای آزادی مهدی کروبی از حصر خانگی می‌گوید:

شنیده‌هایی که ما داریم و آقای منتجب‌نیا هم گفتند برخی از مسئولین نظام در گروه‌های مختلف،‌ اصول‌گرایان، اعتدال‌گرایان به دنبال این هستند که با ایجاد فضای جدیدی که در کشور به وقوع پیوسته شرایط جدید را همچنان ادامه دهند تا به یک آرامش نسبی در فضای سیاسی دست پیدا کنیم. از همین منظر فعالیت این گروه ها به نظر می‌رسد که بتواند در آینده نتیجه بخش باشد. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط جدیدی که ایجاد خواهد شد و رئیس جمهور آینده سه هفته بعد تنفیذ خواهند شد از شرایط گذشته عبور کنیم و به یک شرایط جدیدی دست پیدا کنیم.

مساله‌ای که وجود دارد این است که به هر حال حسن روحانی به عنوان رئیس قوه مجریه انتخاب شده و موضوع زندانیان سیاسی و حصر آقای موسوی و کروبی و خانم رهنورد موضوعی است که از حوزه فعالیت قوه مجریه کمی آن طرف تر و به سوی قوه قضاییه می‌رود. فکر می‌کنید آقای روحانی چگونه می‌تواند با به قدرت رسیدنش به این حصرها یا بازداشت‌ها پایان بدهد؟

قوا می‌توانند با هم‌دیگر در تعامل باشند. درست است که تفکیک قوا را قانون اساسی تاکید کرده اما اینکه قوا با هم دیگر در مسایل مختلف ارتباط دارند و به هم دیگر پیوند می‌خورند، مسایل امنیتی به بخش وزارت اطلاعات دولت مرتبط هست و این سیاست‌ها در آنجا جهت گیری می‌شود، دستگاه قضایی هم که مجری قانون است و در حقیقت می‌توانند با تعاملاتی که با هم داشته باشند و دستگاه‌های دیگر هم مثل نهاد رهبری بسیار مهم است.

با جهت گیری که رهبری داشتند در انتخابات یعنی اینکه از مخالفان نظام هم درخواست کردند که در انتخابات به خاطر کشور حضور پیدا کنند، این وسعت نظر اندیشمند و ارزنده‌ای هست. که اگر دستگاه‌های قضایی و دستگاه‌های امنیتی و آنهایی که مسئول زندان‌ها و حصر و حبس هستند همین وسعت نظر را داشته باشند، آن هم برای کسانی که منتقد نظام هستند و نه مخالف نظام، به زودی زود کشور از لحاظ سیاسی به آرامش خودش دست پیدا خواهد کرد و قدم بزرگی در جهت آشتی ملی خواهد بود.

موضوع دیگری که در مساله پایان دادن به حصر خانگی آقای کروبی مطرح شده بحث ادامه فعالیت حزب اعتماد ملی است. آقای کروبی به عنوان دبیرکل این حزب هستند. صحبت‌هایی هست مبنی بر اینکه جلسه‌ای که حزب اعتماد ملی پس از انتخابات داشته نشان از ادامه فعالیت این حزب است، در صورتی که پیشتر گفته شده بود تا زمان آزادی آقای کروبی ادامه فعالیتی در کار نیست. صحبت‌ها ضد و نقیضی مطرح است؛ شما درباره ادامه فعالیت حزب اعتماد ملی چه فکر می‌کنید؟

از ماه‌های منتهی به انتخابات جلسات غیررسمی اعضای حزب اعتماد ملی کم و بیش وجود داشته است. آقای مرتضوی نیا هم به آن اشاره کردند. بعد از انتخابات هم جلسه استانی بوده و گزارش‌هایی داده شده. اما این جلسات رسمی نیست. در جلسات باید همه اعضای شورای مرکزی باشند و دبیرکل هم حضور داشته باشد و ضمنا دستگاه‌های امنیتی هم آن مجوز را و اجازه را بدهند و ممانعت به عمل نیاورند. تمامی اعضای حزب اعتماد ملی به همین شکلی که آقای مرتضوی نیا هم اعلام کردند متفق‌القول‌اند که زمانی فعالیت حزب اعتماد ملی آغاز خواهد شد -به صورت رسمی- که دبیرکل آن آزاد شود. بنابراین اگر بخواهیم یک چشم‌انداز روشنی داشته باشیم زمانی حزب اعتماد ملی می‌تواند فعالیت خودش را آغاز کند که نه هزینه‌ای برای دستگاه امنیتی باشد و دبیرکل آن آزاد شود و جلسات به صورت عادی و قانونی ادامه پیدا کند.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG