لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

نوبخت: از نظر دولت پرداخت کالایی از پرداخت نقدی اثربخش‌تر است


محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، پس از جلسه ۲۳ بهمن ماه هیئت دولت، در نشستی خبری گفت مشکلات «مانع از اجرای تصمیمی که معتقدیم درست است نمی‌شود» و از نظر دولت «پرداخت کالایی به مراتب از پرداخت نقدی اثربخش‌تر و مهمتر است که در حال انجام است».

به گزارش خبرگزاری مهر آقای نوبخت در عین حال گفته است هنوز نیمی از کسانی که اولین «سبد کالا» به آنها تعلق می‌گیرد، آن را دریافت نکرده‌اند.

او در مورد ارائه دومین سبد -تا پایان سال جاری- گفته است «بگذارید ما اولی را رفع و رجوع کنیم تا بعد».

خبرگزاری ایسنا نیز از قول سخنگوی دولت نوشته است اقلام ارائه‌شده، «کم نخواهند شد» و «اگر مشکلاتی در توزیع سبد کالا وجود داشته باشد، آن را رفع می‌کنیم، ولی معتقدیم که اجرای آن درست بوده است».

محمدباقر نوبخت در عین حال تاکید کرده است که در حال حاضر در مورد سبد کالاها «شرایط عادی» وجود دارد.

موضوع ارائه «سبد کالا» به شهروندان با انتقادات و نیز تنش‌هایی میان نمایندگان مجلس ایران و دولت این کشور روبه‌رو شده است.

در روز ۱۳ بهمن ماه دولت ایران اقدام به پخش «سبد کالای حمایتی» خود کرد، آنچه به ایجاد صف‌های طولانی در مراکز توزیع و «اختلال در سیستم بانکی» انجامید.

سبد کالايی دولت برای بخشی از شهروندان دربرگیرنده «دو عدد مرغ منجمد، ۱۰ کيلوگرم برنج هندی، دو بسته پنير ۴۰۰ گرمی، ۲۴ عدد تخم مرغ بسته بندی شده و دو بطری ۸۱۰ گرمی روغن مايع» است.

نحوه توزیع این کمک‌ها سبب شد تا یک روز بعد برخی از نمایندگان مجلس ایران به انتقاد از آن بپردازند.

در واکنش به انتقادات، محمدباقر نوبخت در مورد «منبع تامین اقلام» این «سبد» گفت دولت در لايحه بودجه سال ۹۳ حدود دو هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان برای خدمات ضروری رديف اعتباری ايجاد کرده که عدد اعتباری که برای ارائه سبد کالا در نظر گرفته شده کمتر از اين رقم است.

گروهی از اقتصاددانان در ایران نیز نظراتی را در مورد این روش «کمکی» دولت ایران بیان کرده‌اند. از جمله بایزید مردوخی، اقتصاددان و مشاور پیشین ریاست سازمان مدیریتی و برنامه‌ریزی، در یادداشتی در روزنامه «شرق»، با وجود آنکه روند تصمیم‌سازی اقتصادی در دولت یازدهم، را روند امیدوارکننده‌ای خواند، اما در عین حال از برخی ناهماهنگی‌ها در اجرای طرح «سبد کالا» و افتادن به ورطه «تصمیم‌های عجولانه» انتقاد کرده بود.

در نهایت در روز ۱۷ بهمن ماه نیز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود به دلیل مشکلات پیش آمده در نحوه توزیع «سبد کالا» از مردم عذرخواهی کرد.
XS
SM
MD
LG