لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۶

یونان خواستار کمک اروپا برای مراقبت از مرزها و پناهجویان شد


پناهجویان سرگردان در مرز یونان و مقدونیه
پناهجویان سرگردان در مرز یونان و مقدونیه

در پی تهدیدهای تلویحی اتحادیه اروپا در مورد کنار گذاشتن یونان از حوزه «شینگن»، آتن برای محافظت از مرزها و مراقبت از پناهجویان، خواستار کمک اتحادیه شده است.

روز جمعه ۱۳ آذر ماه، وزیران کشور اتحادیه برای دیداری که در رابطه با اقدامات لازم برای مقابله با آنچه «کم‌توانی» یونان برای مراقبت از مرزهایش عنوان شده، گرد هم می‌آیند.

تنها ساعاتی پیش از جلسه روز جمعه، آتن از اتحادیه کمک خواست؛ این موضوع به معنی موافقت یونان با به کار گیری مرزبانان خارجی و دریافت کمک‌های این اتحادیه است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی می‌گوید یونان تحت فشار شدیدی بوده تا قبل از روز جمعه، با اتحادیه اروپا در رابطه با موضوع پناهجویان همراهی و همکاری کند.

با این حساب یونان با سه پیشنهاد موافقت می‌کند؛ حضور کارکنان اتحادیه اروپا در مرزهای شمالی‌ خود. مرزبانان خارجی در جزیره‌های واقع در دریای اژه، و چادر و امکانات اولیه برای نگهدری از مهاجرانی که به خاک آن کشور وارد شده‌اند.

دمیتریس آوراموپولوس، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور مهاجران، از اینکه آتن با پیشنهادهای اتحادیه موافقت کرده، استقبال کرده است.

بحران ناشی از ورود کم‌سابقه پناهجویان به اروپا، نه تنها مرزهای اتحادیه را با مشکلاتی روبه‌رو کرده، بلکه همچنان از موارد اختلاف‌بر‌انگیز میان سران اروپایی نیز به شمار می‌رود.

یونان خود از سوی دیگر با بحرانی اقتصادی دست‌به‌گریبان است که قبل‌تر این کشور را در آستانه خروج از پول واحد اتحادیه (یورو) قرار داده بود.

نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر، طی ماه‌های گذشته، از ترکیه وارد جزایر یونان در دریای اژه شده‌اند؛ مسیر فرار پناهجویان از طریق راه‌های دریایی که جان هزاران نفر را نیز گرفته است.

دولت یونان در عین حال قول داده است با آژانس مرزباتی اتحادیه اروپا (فرانتکس) برای ثبت آن دسته از پناهجویان که در مرز شمالی گیر کرده‌اند، همکاری کند. سرگردان شدن این پناهجویان پس از آن است که مقدونیه مراقبت از مرزهای خود را به طور محسوسی افزایش داد.

با این همه آتن تاکید کرده است که کارکنان فرانتکس تنها به ثبت نام پناهجویان می‌پردازند و در «مراقبت‌های مشترک مرزی» دخالتی نخواهند کرد.

XS
SM
MD
LG