لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

هاشمی رفسنجانی با جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی دیدار کرد


اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار با جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی از آنها خواسته «صبر و تحمل» داشته باشند و گفته است «مطمئن باشید مطالب شما را به جاهایی که لازم است، منتقل می‌نمایم.»

بنا به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی رفسنجانی، او در این دیدار در دهم شهریور ماه در مورد «فراهم شدن زمینه‌ها برای آزادی همه آنها ابراز امیدواری» کرده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در عین حال گفته است «در همه سطوح نظام کسی منفعتی برای جامعه متصور نمی‌شود که عده‌ای با اتهامات سیاسی محبوس باشند.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی رفسنجانی، در آغاز دیدار «هر یک از زنان عضو خانواده‌های زندانیان سیاسی، گزارشی از وضعیت جسمی و قضائی زندانی خویش ارائه و به خاطر بعضی از سختگیری‌های سلیقه‌ای گلایه کردند.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با خانواده‌ها «ابراز همدردی» کرده است.

رسانه‌های ایران که خبر دیدار آقای رفسنجانی را با گروهی از خانواده‌های زندانیان سیاسی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی او بازتاب داده‌اند، جزئیات بیشتری در این مورد منتشر نکرده‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیشتر نیز دیدارهایی با خانواده‌های زندانیان سیاسی داشته است.

از جمله در شهریور ماه ۱۳۸۹ که پس از گفت‌وگو با گروهی از خانواده‌های زندانیان سیاسی به آنها گفته بود «اگر بخواهم خواسته شما را به مأموران منتقل کنم، مطمئن نیستم جواب مساعد بگیرم و شاید نتیجه عکس بدهد».

او در آن زمان قول داده بود که این خواسته‌ها را نزد آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بیان کند.

آن دیدار پس از اعتراضات چندماهه در تهران و برخی شهرهای دیگر صورت می‌گرفت. در پی اعتراضات گسترده‌ای که با اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ صورت گرفت، بسیاری از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و معترضان بازداشت شدند. گروهی از بازداشت‌شدگان همچنان در زندان به سر می‌برند.

اخیرا مصطفی تاجزاده، یکی از این زندانیان، که عضو جبهه مشارکت ایران است، در نامه‌ای سرگشاده به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از «ضرب و شتم خود توسط بازجویان» برای «اعتراف‌ علیه» اکبر هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی و محمد خاتمی خبر داده است.

حضور شهروندان در زندان‌های ایران به دلیل ابراز عقیده و فعالیت‌های صلح‌طلبانه اعتراض‌آمیز، همواره با اعتراض‌های بین‌المللی نیز روبه‌رو بوده است.

در یکی از تازه‌ترین آنها در ۲۸ مرداد ماه، سازمان ديدبان حقوق بشر از مقام‌های ايران خواست تا ده‌ها فردی را -که به گفته اين نهاد غیر دولتی- تنها به دليل استفاده از حقوق بنيادی خود از جمله ابراز عقیده و شرکت در گردهم‌آيی‌های صلح‌طلبانه دستگير و زندانی شده‌اند، «بلافاصله و بی‌قيد و شرط» آزاد کند.

XS
SM
MD
LG