لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۷

آقایان پاشنه‌بلندها را ترجیح می‌دهند


مسابقات دو ۵۰ متر خانم‌های پاشنه‌بلندپوش در تفلیس
مسابقات دو ۵۰ متر خانم‌های پاشنه‌بلندپوش در تفلیس

بر اساس تحقیق تازه یک دانشگاه فرانسوی، مردها برای کمک به زنی که کفش پاشنه‌بلند پوشیده است تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

نیکولا گوگن روانشناس اجتماعی و مسئول این پژوهش می گويد که در حين انجام يک نظرسنجی نشان داده شد که مردها به سوالات زنانی که کفش پاشنه‌بلند به پا دارند بیشتر جواب می‌دهند.

دکتر کلوئی آنیول، که پژوهش دانشگاه «بریتانی جنوبی» در فرانسه را بررسی کرده، در صفحه دیدگاه‌های خبرگزاری رویترز می‌نویسد بر اساس اين تحقیق احتمال کمک به زنانی که کفش تخت پوشیده‌اند کمتر است و مردان به احتمال بیشتر، به زنانی که کفش پاشنه‌بلند پوشیده‌اند کمک می‌کنند.

کلویی آنیول در ادامه نوشته است که تاثیر کفش پاشنه‌بلند بر واکنش مردان نسبت به زنان جای تعجب ندارد؛ می‌دانیم که کفش پاشنه‌بلند شیوه راه رفتن، شیوه ایستادن و طرز قرار گرفتن لباس بر بدن زنان را تغییر داده است. در پنجاه سال گذشته این به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده که کفش پاشنه‌بلند روی میزان جذابیت زن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.

در سال‌های اخیر گرایش های مد به سمت کفش‌های پاشنه‌بلند لژ دار (پلاتفرم) چرخیده است. کفش‌های پاشنه‌بلند و مدادی و با قوس زياد جای خود را به گرایش تازه مد یعنی پاشنه‌های بلند و زمخت داده‌اند که بازگشت مد دهه ۹۰ میلادی است.

بعضی‌ها روش شناسی این تحقیق را زير سوال برده‌اند که البته عجیب نیست. با این حال یافته‌های این پژوهش سوالات جالبی را پیش رو قرار می ‌هد:

آیا دلیل اینکه مردان به زنان با کفش پاشنه‌بلند بهتر واکنش نشان می‌دهند این است که به نظرشان آنها جذاب‌تر هستند و احتمال جواب دادن و کمک کردن به زن جذاب در نظرسنجی بیشتر است؟

آیا وقتی مردی به زن با کفش پاشنه‌بلند کمک می کند تا دستکشش را از روی زمین بردارد به این دلیل است که او را از لحاظ فیزیکی بی‌ثابت‌تر از زنی کفش تخت پوشيده می‌داند و درنتیجه فکر می‌کند که بیشتر نیازمند کمک يک مرد است؟

و -جالب‌تر و در عین حال نگران‌کننده‌تر از این دو حالت- آیا بی‌ثباتی و آسیب‌پذیری زن از نظر فیزیکی برای بعضی مردان جذاب‌تر است؟

پوشیدن کفش پاشنه‌بلند تحرک زنان و فرار از صحنه خطر را محدود می‌کند. این نحوه تفکر در فرهنگ ما بی‌سابقه نیست که زنان وقتی تحرکشان محدود می‌شود جذاب‌تر هستند.

درست است که دوران کرست‌ها و کمربند‌های سفتی را که به اندام زن شکل می‌دادنند پشت سر گذاشته‌ايم ولی کم نیستند زنانی که می‌گویند هنگام پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند، که دردآور است و در دراز مدت بر سلامتی آنها تاثیرات منفی دارد، احساس اعتماد به نفس می‌کنند.

در این تحقیق تاثیر پوشیدن کفش پاشنه‌بلند بر جنبه های دیگر شخصیتی از جمله تاثیر آن بر دریافت زنان از هوش و ذکاوت، و جايگاه و اعتبارشان بررسی شده است. ارزیابی مردان و زنان از تاثیر کفش پاشنه‌بلند بر اعتبار زنان چه تفاوتی دارد؟

این ها سوالاتی صرفا در باره نحوه پوشیدن لباس و انتخاب پوشاک نیست. کفش و لباس در تصور دیگران نسبت به ما، نسبت به ثروت، هوش، توانایی و آمادگی جنسی، اخلاقیات و قدرت ما تاثیر عظیمی دارد. این ذهنیت‌ها معمولا در يک پيوند و ارتباط درونی با یکدیگر، عمل می‌کنند.

شاید کنار گذاشتن علوم اجتماعی برای بررسی موضوع کفش پاشنه‌بلند راحت ترین کار باشد. در حقیقت این موضوع به یکی از مسائل مهم‌تر ارتباط پیدا می‌کند و آن بحث «قدرت» است. چگونه قدرت را به دست می‌آوریم، چگونه حفظ می کنیم و از آن بهره می‌بریم و چطور از دست می‌هیم. این موضوع پرسش‌های هیجان‌انگیزی درباره قدرت، جذابیت، جنسیت مطرح می‌کند. این تحقیق پیش از جواب دادن به سوال، خود پرسش‌های تازه‌تری را مطرح می‌کند و نشان می‌دهد که این موضوع سزاوار پژوهش‌های بیشتری است.

XS
SM
MD
LG