لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۳

تمایل ایران «برای خرید هواپیما، تاکسی و کامیون از برزیل»


برزیل از عمده‌ترین خودروسازان جهان به شمار می‌رود
برزیل از عمده‌ترین خودروسازان جهان به شمار می‌رود

یکی از دستیاران رئیس‌‌جمهوری برزیل از تمایل ایران برای خرید ۵۰ هواپیما، ده‌ها هزار تاکسی گازسوز، کامیون و اتوبوس از آن کشور، خبر داده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، یکی از دستیاران دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل، که از جریان مذاکرات باخبر است، سوم اسفند ماه گفته ایران در پی برداشته شدن تحریم‌ها، مایل به خرید ۵۰ هواپیما از شرکت امبرائر است.

مذاکرات برای خرید جت‌های مسافربری از غول هواپیماسازی برزیل، در ماه اکتبر آغاز شد. در آن زمان هیاتی از آن کشور به سرپرستی وزیر تجارت، آرماندو مونته‌رو به تهران سفر کرد.

مقام‌های ایرانی تمایل خود را برای یک بسته تجاری حاوی تاکسی، اتوبوس و کامیون نیز ابراز کرده‌اند.

آرماندو مونته‌رو، ماه گذشته به خبرگزاری رویترز گفته بود برزیل حاضر به دریافت یورو، واحد پول اروپایی، به جای دلار آمریکا از ایران است تا مشکلات احتمالی تحریم‌های باقی‌مانده ایالات متحده متوجه روابط بازرگانی دو کشور نشود.

شرکت هواپیمایی امبرائر نیز در گفت‌وگو با همین خبرگزاری تائید کرده‌ است که مذاکراتی را با ایران آغاز کرده است.

امبرائر و شرکت کانادایی بمباردیر، بزرگ‌ترین سازندگان هواپیما پس از ایرباس و بوئینگ به شمار می‌روند.

ایران در حال حاضر قراردادی برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما با ایرباس بسته و قرار است از شرکت فرانسوی-ایتالیایی ای‌تی‌آر نیز ۴۰ فروند هواپیما برای ناوگان سبک تجاری خود بخرد. در عین حال شرکت هواپیماسازی بوئینگ نیز تائید کرده که از دولت آمریکا برای فعالیت تجاری با تهران چراغ سبز گرفته‌است.

در کنار این‌ها ایران ممکن است بین ۶۰ هزار ۱۰۰ هزار تاکسی گازسوز نیز از خودروسازان برزیلی بخرد و ناوگان ترابری و حمل‌ونقل همگانی خود را با اتوبوس‌ها و کامیون‌های آن کشور، نوسازی کند.

برزیل از جمله بزرگ‌ترین خودروسازان جهان به شمار می‌رود؛ فیات‌ کرایسلر، گروه فولکس‌واگن، گروه جنرال‌موتورز، شرکت فورد و برخی دیگر خودرورسازان مشهور جهان در آن کشور کارخانه دارند. با این همه اقتصاد آن کشور طی سال‌های گذشته با رکود و مشکلات مختلفی روبه‌رو شده که خودروسازان آن را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است. بنا به گزارش شبکه بلومبرگ، فروش خودرو در خود آن کشور نیز به طور چشم‌گیری کاهش پیدا کرده‌است.

XS
SM
MD
LG