لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

توقیف ۱۰ کشتی ماهیگیری چینی در آب‌های ایران


این کشتی‌ها در نزدیکی چابهار توقیف شده‌اند
این کشتی‌ها در نزدیکی چابهار توقیف شده‌اند

دو روز بعد از اعلام خبر توقیف «۱۰ کشتی ماهی‌گیری» چین توسط ایران، سرپرست اداره کل شیلات استان سیستان و بلوچستان علت توقیف آنها را «ورود غیرمجاز به آب‌های سرزمینی ایران» عنوان کرد.

در حالی که استاندار سیستان و بلوچستان روز جمعه از توقیف کشتی‌های چینی با ۷۰ تا ۸۰ خدمه و انتقال آنها به بندر چابهار ایران (در نزدیکی مرزهای پاکستان) خبر داده بود، محسنعلی گلشنی، سرپرست اداره کل شیلات این استان، یکشنبه ۱۱ مرداد ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که «دلیل توقیف این کشتی های صیادی، انجام «صید ترال» نیست، بلکه ورود و توقف غیرمجاز در محدوده آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است».

روش «ترال» نوعی صید ماهی به مقادیر بالا است که طی آن تور بزرگ ماهیگیری توسط شناور کشیده می‌شود.

مختار آخوندی، مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، نیز روز شنبه در گفت‌وگو به خبرگزاری تسنیم گفته بود که «۱۰ کشتی که قصد صید فانوس‌ماهی در ایران داشتند، به دلیل نزدیک شدن به ساحل ایران توقیف شدند».

فانوس‌ماهی‌ها نوعی ماهی ریز هستند که در عمق دریا زندگی می‌کنند و بیشتر برای تولید پودر ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بر اساس گفته‌های آقای گلشنی، «بزرگ‌ترین ذخیره یک میلیون تنی فانوس‌ماهیان در مرز مشترک آبی ایران و عمان و در محدوده جاسک و چابهار یکی از بزرگترین فرصت‌های شیلاتی و همچنین همکاری‌های بین‌المللی با شرکت خارجی است که با نظارت دقیق و رعایت قوانین داخلی انجام می‌شود».

به گفته او «صید ترال در کشور ایران از ضوابط خاصی برخوردار است که نخستین گام برای آن اخذ مجوزهای رسمی از سازمان شیلات ایران است و پس از آن نیز باید صید در خارج از محدوده ۲۵ مایلی سواحل دریای عمان انجام شود».
هنوز مقام‌های چینی در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند.
به گفته گلشنی، بعد از بررسی های بسیار مشخص شده است که این کشتی‌ها برای یک شرکت ایرانی به صورت پیمانکاری صید ماهی فعالیت می کرده‌اند اما ظاهرا شرکت ایرانی اقدامات اداری را در زمان مقرر انجام نداده و باعث بروز این مشکل شده است .
صید ترال در آب‌های سرزمینی ایران تا محدوده ۲۵ مایلی سواحل از سوی صیادان ممنوع است، اما بر اساس اظهارات منابع ایرانی، این کشتی‌ها در محدوده پنج مایلی ساحل ایران در نزدیکی چابهار به مدت یک هفته متوقف بوده‌اند که -باز هم به گفته مقام‌های رسمی- بر اساس بازدیدهای انجام شده در طی این مدت هیچ صیدی نیز در منطقه انجام نداده اند.

علی اصغر مجاهدی، معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات خرداد ماه سال جاری اعلام کرده بود که صید سالانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن فانوس‌ماهی در دریای عمان از برنامه‌های مهم سازمان شیلات در حوزه صیادی است.

به گفته او، بررسی‌ها نشان می‌دهد که ذخایر فانوس‌ماهیان در عمق ۲۰۰ متری دریای عمان بین یک تا چهار میلیون تن است.

XS
SM
MD
LG