لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

اختلاس «یک میلیاردی» دو کارمند اداره اوقاف شیروان


نورالله قدرتی، رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی از اختلاس یک میلیارد تومانی دو نفر از کارکنان اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شیروان خبر داد.

شیروان دومین شهر بزرگ و مهم استان خراسان شمالی است.

به گزارش خبرگزاری قوه قضائیه (میزان) آقای قدرتی گفته پرونده این اختلاس در مرحله «تحقیقات مقدماتی» است و به زودی منجر به کیفرخواست می‌شود.

آن‌طور که رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی اعلام کرده پرونده علیه این دو کارمند در اوایل سال ۱۳۹۳ تشکیل و «کارشناسی‌های متعددی» روی آن صورت گرفته است.

به گفته قدرتی این دو کارمند اداره اوقاف و امور خیریه شیروان «از سال‌های قبل با همکاری تعدادی از بنگاه‌داران معاملات ملکی تعدادی اسناد را جعل کرده و با نام‌های جعلی فروشندگانی که وجود خارجی نداشتند آنها را می‌فروختند.»

این مقام قضایی همچنین از بازداشت این دو کارمند اوقاف و سه بنگاه‌دار مرتبط با این پرونده خبر داده است.

علل بروز اختلاس در سیستم بانکی ایران به دلایلی چون ضعف و مشکلات نظام بانکی، خلا قانونی، عملکرد ضعیف قوه قضائیه و نهادینه شدن فساد در بدنه سیاسی كشور نسبت داده می‌شود.

ایرج مظفری، مدیر کل دیوان محاسبات خراسان‌ شمالی نیز «ضعف نظام کنترلی» را به عنوان یکی از عوامل زمینه‌ساز تخلف‌های مالی و اختلاس در ادارات و سازمان‌ها معرفی کرده است.

به گزارش ایسنا وی همچنین «تضاد میان اصول حرفه‌ای و اهداف سازمانی» را علت دیگر بروز تخلفات مالی عنوان کرده است.

هر نوع برداشت غیرقانونی اموال دولتی یا غیردولتی از سوی کارکنان دولت یا وابسته به دولت اختلاس نامیده می‌شود.

بر اساس قانون «تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس و کلاهبرداری»، هر یک از کارمندان «ادارات و سازمان‌ها یا شورا‌ها و شهرداری‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و یا وابسته به دولت و یا نهادهای انقلابی‌ و دیوان محاسبات و مؤسساتی که به کمک مستمر دولت اداره می‌شوند و دارندگان پایه قضایی و به طور کلی قوای سه گانه و همچنین نیروهای مسلح‌ و مامورین به خدمات عمومی اعم از رسمی یا غیر رسمی وجوه یا مطالبات یا حواله‌ها یا سهام یا اسناد و اوراق بهادار و یا سایر اموال متعلق به هر یک‌ از سازمان‌ها و مؤسسات فوق الذکر و یا اشخاص را که بر حسب و ظیفه به آن‌ها سپرده شده است بنفع خود یا دیگری برداشت و تصاحب نماید، مختلس‌ محسوب و مجازات» خواهد شد.

در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از کشف اختلاس‌های کلان در سازمان‌های دولتی جمهوری اسلامی و به ویژه نظام بانکی منتشر شده است.

در شهریور ۱۳۹۰ مقام‌های قضایی از کشف اختلاسی به مبلغ سه هزار میلیارد تومان در شبکه بانکی ایران خبر دادند که از سوی مه‌آفرید امیرخسروی انجام شده بود.

رسانه‌ها این اختلاس را «بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ ایران» نام‌گذاری کردند و مشخص شد هفت بانک در آن مشارکت داشته‌اند.

با این که این اختلاس از طریق بانک صادرات ایران انجام و کشف شد، اما بانک‌های آریا، ملی، سامان، سپه، صنعت و معدن و پارسیان نیز در آن دخیل بودند.

پیش از مه‌آفرید خسروی، فاضل خداداد که در سال ۱۳۷۴ اعدام شد، به علت تبانی با کارمندان بانک صادرات و ۱۲۳ میلیارد تومان اختلاس از این بانک، رکورددار اختلاس در ایران بود.

XS
SM
MD
LG