لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

وزارت بهداشت: آنفلوآنزای خوکی از اکثر استان‌ها گزارش شده‌است


یک مقام ارشد وزارت بهداشت ایران می‌گوید شمار قربانیان ویروس اچ۱ان۱ در سراسر کشور به ۵۷ نفر رسیده و موارد ابتلا به بیماری موسوم به آنفلوآنزای خوکی، نیز از اکثر استان‌های ایران گزارش شده، هرچند در بعضی استان‌ها شدت بیماری رو به کاهش گذاشته است.

دکتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران، ۲۴ آذر ماه، گفت موارد تازه درگذشت بیماران در استان‌های لرستان، مازندران، البرز، خوزستان، گلستان و آذربایجان شرقی بوده است.

۱۱ نفر از شهروندان ایرانی طی هفته گذشته جان خود را به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای خوکی از دست داده‌اند که شمار کل قربانیان را به ۵۷ نفر رسانده است.

دکتر گویا افزوده است «تمامی» قربانیان تازه ویروس اچ۱ان۱ دارای بیماری‌های زمینه‌ای دیگر بودند و شدت آنها، دلیل درگذشتشان بود.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، «دارو به اندازه کافی وجود دارد» اما «با توجه به اين‌كه در مورد استفاده از اين دارو حساسيت خاصی وجود دارد، تاكيد شده است تا فقط متخصصين رشته‌های مربوطه، آن را فقط برای بيمارانی كه ضرورت دارد تجويز کنند».

به گفته این مقام وزارت بهداشت رخدادهای مربوط به شیوع و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری آنفلوآنزای خوکی، «رخدادی غیرمعمولی نیست» و در اکثر کشورهای جهان اتفاق می‌افتد.

او در عین حال از شهروندان ایران خواسته است «به هیچ شایعه‌ای در مورد این بیماری توجه نکنند».

طی دو هفته گذشته اولین موارد مرگ ناشی از ابتلا به ویروس اچ۱ان۱ در استان کرمان و سپس سیستان و بلوچستان گزارش شد.

شیوع بیماری مدارس این استان را برای چند روز تعطیل کرد و به لغو اکثر سفرها و تورهای داخی و خارجی به آن انجامید.

دکتر محمد مهدی گویا گفته است در این دو استان‌، شدت بیماری «رو به کاهش» گذاشته است.

به گفته این مقام بهداشتی در مجموع طی دو هفته گذشته ۲۷۰۰ نمونه مشکوک به آنفلوآنزا، در ۱۲ آزمایشگاه و مرکز مرجع در سراسر ایران، «مورد بررسی» قرار گرفته است. او شمار موارد مثبت را تا ۸۹۶ مورد اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG