لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۱

قاتلی در ایران برای دومین بار از اعدام نجات یافت


فردی که پس از یک قتل در ایران از قصاص رهایی یافته بود، برای بار دوم مرتکب قتل شد و این مرتبه نیز با گذشت اولیای دم، بدون هیچ قید و شرطی از اعدام نجات یافت.

خبرگزاری «تسنیم» روز شنبه ۲۸ فروردین نام کوچک این فرد را «نادر» اعلام و نوشته که وی تیر ماه سال ۱۳۸۵ در یک درگیری در زندان «رجایی‌شهر» ، یک زندانی به نام «محسن» را با چاقو به قتل رسانده بود.

آن‌طور که این خبرگزاری گزارش کرده علت وقوع این قتل اختلاف مالی طرفین دعوا بود و در این درگیری «نادر» نیز در پی ضربات متقابل چاقوی «محسن» زخمی شده بود.

پس از مرگ «محسن» و بهبودی «نادر» ، این زندانی ۳۳ ساله به قتل اعتراف کرد و از سوی شعبه ۷۲ دادگاه کیفری استان تهران محکوم به اعدام شد؛ این حکم در شعبه ۲۰ دیوان عالی کشور هم تأیید شد.

قرار بود حکم اعدام «نادر» اواخر سال گذشته به اجرا گذاشته شود که وی توانست مهلتی سه ماه از خانواده «محسن» بگیرد و در ‌‌‌نهایت امروز موفق شد رضایت کامل آن‌ها را جلب کند.

براساس این گزارش مادر مقتول که تنها ولی دم است با حضور در شعبه اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران از قصاص متهم این پرونده گذشت کرد و نادر از اعدام رهایی یافت.

مادر محسن درباره علت بخشیدن قاتل فرزندش گفته «چندین بار فردی به خوابم آمده و از من خواسته بود از قصاص قاتل فرزندم بگذرم، من نیز تصمیم گرفتم متهم این پرونده را ببخشم.»

نادر زمانی که مرتکب قتل شد به جرم کلاهبرداری، جعل و سرقت به هشت سال و ۸ ماه حبس محکوم شده بود و دوران محکومیت خود را می‌گذراند.

خبرگزاری «تسنیم» گزارش کرده این فرد علاوه بر جرایم مذکور، «مرتکب قتل دیگری شده بود که آن مرتبه نیز با رضایت اولیای دم مقتول از قصاص رهایی یافته بود.»

درباره جزئیات نخستین قتل این زندانی گزارشی در دست نیست و علل و عوامل این قتل و چگونگی بخشش وی از سوی اولیای دم مقتول اول اعلام نشده است.

در ایران مجازات قتل براساس قوانین اسلامی «قصاص» بوده که اجرا یا توقف آن بر عهده اولیای «مقتول» است.

XS
SM
MD
LG