لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۱

زمین‌لرزه‌ غرب ایران را لرزاند


زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶٫۱ تا ۶٫۲ درجه در مقیاس ریشتر صبح روز دوشنبه ۲۷ مرداد، استان‌های ایلام، لرستان، خوزستان و کرمانشاه را در غرب و جنوب غربی ایران لرزاند.

تعداد مصدومان این زمین‌لرزه ۸۰ تن گزارش شده‌است. به گزارش خبرگزاری فارس، امين صابری، رئيس اورژانس ايران، با اعلام اين مطلب گفت: «حال همه مصدومان خوب است و ۳۰ تن از آنها مرخص شده‌اند. او اشاره کرد که تنها نگرانی،‌ تأمين آب آشاميدنی سالم است.»

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران وقوع زمین‌لرزه را در ساعت هفت صبح و کانون آن را سه کیلومتری مورموی، ۳۶ کیلومتری موسیان و ۴۱ کیلومتری دهلران در استان ایلام، اعلام کرده است. همین خبرگزاری می‌گوید زمین‌لرزه علاوه بر ایلام، لرستان و خوزستان را نیز لرزانده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، و واحد مرکزی خبر، این زمین لرزه استان‌ کرمانشاه را نیز لرزانده است.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا، که زمین‌لرزه‌ها در نقاط مختلف دنیا را رصد می‌کند، بزرگی آن را ۲/ ۶ درجه در مقیاس ریشتر و عمق آن را ۱۰ کیلومتری سطح زمین عنوان کرده است.

به گزارش این سازمان کانون زمین‌لرزه در ۳۶ کیلومتری شهر آبدانان (استان ایلام) بوده است.

خبرگزاری ایرنا از قول محمدرضا مروارید، استاندار ایلام، می‌گوید که «خسارات زیادی به تاسیسات و ساختمان‌ها» در آن استان وارد شده است. اما هنوز گزارشی در مورد تلفات در آن منتشر نشده است.

این مقام دولتی در عین‌حال در گفت‌وگویی تلویزیونی گفته است «میزان مجروحان حادثه زیاد بوده است».

سخنگوی سازمان هلال احمر ایران نیز گفته هنوز چیزی از تلفات جانی در منطقه مورموری گزارش نشده است.

بنا بر گزارش ایرنا ارتباط با روستاهای اطراف آبدانان قطع است و اطلاعی از وضعیت ساکنان در دسترس نیست.

فرماندار آبدانان گفته است حجم خسارت در مناطق روستایی «بسیار سنگین» است. به گفته او بر اساس مشاهدات ابتدایی گروه‌های ارزیاب، خسارت در برخی از روستاها تا ۱۰۰ درصد نیز گزارش شده است.

نیروهای سازمان هلال احمر به منطقه اعزام شده‌اند. محمد سلیمانی، مدیر این سازمان در ایلام، نیز پیشتر به خبرگزاری مهر گفته بود «گروه‌های ارزیاب خسارت به مناطق زلزله‌زده مورموری اعزام شده‌اند.»

مهر می‌گوید امدادرسانی به این منطقه با سختی روبه‌رو شده است.

همین خبرگزاری از ثبت ۱۲ پیش‌لرزه و پس‌لرزه در پی زمین‌لرزه اصلی خبر داده است. خبرگزاری ایسنا از وقوع ۲۲ لرزه از ۲۵ مرداد ماه تا ساعت هشت صبح ۲۷ مرداد خبر داده است.

XS
SM
MD
LG