لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

بانک مرکزی: مذاکرات اتمی انتقال ۱۳ تن طلا به ایران را ممکن کرد


ولی‌الله سیف
ولی‌الله سیف

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، می‌گوید در راستای مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی بر سر برنامه اتمی، موانع انتقال ۱۳ تن طلا به ایران که به خاطر تحریم‌ها ممکن نبود، رفع و تحویل خزانه بانک مرکزی شده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری‌های داخل ایران، آقای سیف روز دهم تیر ماه گفته است طلاها در آفریقای جنوبی به صورت امانی نگهداری می‌شد و «به دلیل شرایط تحریم و برخی کارشکنی‌ها امکان انتقال به ایران را نداشت».

او افزوده است که مذاکرات جاری در وین به رفع مشکل برای انتقال این محموله انجامیده و تهران آن را تحویل گرفته است.

ایران به دلیل پی‌گیری بخشی از برنامه‌های اتمی خود که غرب ظن آن دارد، اهداف نظامی را دنبال می‌کند، با تحریم‌های بین‌المللی و یک‌جانبه برخی کشورها روبه‌رو شده است.

تهران همواره تاکید کرده است که برنامه اتمی‌اش تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید از منظر واشینگتن، تحریم‌های بین‌المللی سبب مسدود شدن نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های این کشور، در سراسر جهان شده است.

در حال حاضر مقام‌های ایرانی و نمایندگان کشورهای گروه موسوم به ۵+۱ مشغول مذاکره برای تدوین سند نهایی یک توافق جامع اتمی و برنامه اقدام مشترک در مورد آن هستند.

مهلت این مذاکرات تا پنج روز دیگر تمدید شده است.

وزیران خارجه ایران و ایالات متحده، محمد جواد ظریف و جان کری، که هر دو در حال حاضر در وین در حال گفت‌وگو هستند، روز دهم تیر ماه از پیشرفت در مذاکرات سخن گفتند و بر ادامه مسیر آن تاکید کردند.

XS
SM
MD
LG