لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

دختران و پسران ایرانی روی سکوی جام جهانی اسکیت رول‌بال


در جام جهانی ۲۰۱۵ اسکیت رول بال، تیم ملی دختران ایران به مقام سوم رسید. پسران ایران هم عنوان نایب قهرمانی را نصیب خود کردند.

دختران ملی‌پوش ایران در جریان رقابت‌ها از سد تیم‌های نپال، بنگلادش، لیتوانی و آرژانتین گذشتند. مقابل هند و کنیا شکست خوردند و برای کسب مدال برنز، اوگاندا را از پیش رو برداشتند.

ملیکا ترابی و سعیده انصاری دروازه‌بان‌های ایران در این مسابقات بودند. بهاره و مهرنوش نکوگل، مهناز آشتیانی، نجمه عبدالله‌پور، فاطمه ادیبی‌فر، آرزو ایزدی، الهه مرتضایی، مهدیه مومنی، ملینا شربتی و بهاره ملک‌خویان دیگر بازیکنان تیم ملی اسکیت رول بال ایران هستند.

رول بال، رشته‌ای جدید در دنیای ورزش است که سال ۲۰۰۳ در آمریکا به ثبت رسیده است. دارای فدراسیون جهانی است و جام جهانی‌اش هم از سال ۲۰۰۵ در حال برگزاری است.

این ورزش متشکل از سه رشته هندبال، بسکتبال و اسکیت است که با حضور شش بازیکن در زمین و شش بازیکن ذخیره در هر تیم به انجام می‌رسد. یک نفر هم درون دروازه می‌ایستد و بازیکنان باید توپ را وارد دروازه حریف کنند.

این بازی دارای اوت و کرنر است و قوانین رایج رشته‌های توپی مانند کارت زرد و قرمز را هم دارد. سادگی بازی و آشنایی تماشاگران با رشته‌های اسکیت، بسکتبال و هندبال باعث می‌شود به راحتی روند مسابقه را دنبال کنند.

فریبا محمدیان، رییس فدراسیون اسکیت ایران است. در بین بیش از ۵۰ فدراسیون ورزشی در ایران، مدیریت دو فدراسیون را زنان برعهده دارند. محمدیان در فدراسیون اسکیت و فاطمه هاشمی رفسنجانی در فدراسیون ورزشی بیماران خاص.

خانم محمدیان در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان، عنوان سوم تیم زنان را «شاهکار» ارزیابی کرده و می‌گوید: «این رشته حدود شش سال است که به فدراسیون اسکیت اضافه شده. برگزاری مسابقات در سالن سرپوشیده از مزایای این رشته است، محدودیت کفش تخصصی اسکیت را ندارد و همه اسکیت بازان به راحتی می‌توانند بازی کنند. ضمناً از هیجان‌انگیزترین رشته‌های اسکیت محسوب می‌شود.»

هند، بنگلادش، هنگ کنگ، کنیا و اوگاندا میزبانی ادوار مختلف جام جهانی را برعهده داشته‌اند و خود نیز از بر‌ترین کشورهای جهان در این رشته تازه تاسیس محسوب می‌شوند.

دختران ایران در نخستین مسابقه که در روز اول رقابت‌ها برگزار شد با پنج گل از سد نپال گذشتند. در دیداری حساس، ۲ بر یک لیتوانی را از پیش رو برداشتند اما مقابل کنیا با حساب ۴ بر ۲ شکست را پذیرفتند.

بازیکنان ایران در برابر بنگلادش به پیروزی ۵ بر صفر دست یافتند. برتری ۷ بر صفر مقابل آرژانتین هم در شرایطی رقم خورد که فدراسیون اسکیت اعلام کرد دختران ایرانی با این پیروزی، شکست تیم ملی فوتبال در جام جهانی ۲۰۱۴ را تلافی کردند.

شکست ۲-۰ مقابل هند و برتری با یک گل در برابر اوگاندا، حاصل تلاش دختران ایران در این مسابقات بود.

در مسابقات مردان، تیم ایران در رقابتی نزدیک با شکست ۶ بر ۴ مقابل میزبان رقابت‌ها به عنوان نایب قهرمانی رسید.

بردیا خیاطیان، احسان حبیب‌آبادی، میلاد گودرزی، امید داوری، محمدرضا طلاکش، علی زکاری، علی عبدالله‌پور، مسیح امین‌خواه، امین کمیسیون‌چی، محمدرضا عسگری (دروازه‌بان)، محمدرضا شیخ جعفری، بهزاد قاسمی، محمد دوست‌محمدی اعضای این تیم هستند.

آن‌ها در امتداد رقابت‌ها موفق شدند فیجی را در نخستین مسابقه با برتری قاطع ۳۲ بر صفر از پیش رو بردارند. نیوزلند هم مقابل ایران نصیبی جز شکست سنگین ۱۹ بر یک نبرد.

پس از شکست دختران آرژانتین از ایران، این بار پسران آلبی سلسته نیز ۸ بر ۴ مغلوب ایران شدند. سرانجام در رقابت نهایی، هند توانست تیم ایران را شکست دهد تا جام را در خانه حفظ کند.

XS
SM
MD
LG